محرومیت از خواب خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که محرومیت از خواب، حتی برای مدت یک شب خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدون شک خواب یکی از اسرارآمیزترین عملکردهای ضروری و فیزیولوژیکی بدن انسان است. خواب خوب برای تقویت حافظه اهمیت دارد و به مغز اجازه می‌دهد تا مواد سمی را که در طول روز ساخته است پاکسازی کند. خوابیدن از لحاظ جسمی نیز به بدن اجازه می‌دهد تا نیروی تازه یابد. برای مثال در زمان خواب عضلات بدن امکان بهبود و رشد پیدا می‌کنند.

کمبود خواب رابطه‌ای دو جانبه با شرایط روانپزشکی افراد دارد، به صورتی که اختلالات خواب می‌تواند ناشی از بیماری‌های روانی باشد و محرومیت از خواب نیز می‌تواند بیماری‌های ذهنی را تشدید کرده و یا حتی باعث ایجاد آن شود. مطالعات قبلی نشان داده‌اند افرادی که دچار کم خوابی هستند، بیشتر غذا می‌خورند، کمتر ورزش می‌کنند و افزایش وزن دارند. اما بررسی جدید محققان دانشکده پزشکی توهو  (Toho) در ژاپن به درک جدیدی از ارتباط میان کم خوابی و افزایش خطر ابتلا به بیماری دیابت می‌پردازد.

محققان ژاپنی تغییرات کبد را در بدن موش‌ها مورد بررسی قرار داده و برای یک شب نیمی از موش‌های مورد تحقیق را برای مدت شش ساعت از خواب محروم کردند. هر زمان که حالت چرت زدن در موش‌ها پیدا می‌شد، محققان با لمس آرام بدن آن‌ها، موشها را بدون ایجاد استرس بیدار نگه می‌داشتند. همچنین دو هفته قبل از شروع مطالعه، تمام موش‌ها به غذاهای پرچرب و آب شکر نامحدود دسترسی داشتند و حرکت موشها نیز محدود شده بود، به صورتی که اگر موش‌ها خواب کافی داشتند و یا از خواب محروم می شدند رژیم غذایی آن‌ها تغییری نمی‌کرد.

در چنین شرایطی محققان می توانستند تاثیر محرومیت از خواب را در موش‌ها مورد بررسی قرار دهند. دانشمندان میزان قند و چربی کبد موش‌ها را اندازه گیری و مشاهده کردند که میزان گلوکز خون در کبد موش‌هایی که خواب ناکافی داشتند، افزایش یافته و این تغییرات پس از یک دوره شش ساعته محرومیت از خواب، قابل توجه بود. آن‌ها همچنین سطح تری گلیسیرید را در کبد موش‌ها اندازه گیری کردند که این میزان در موش‌هایی که خواب ناکافی داشتند افزایش یافته بود.

در واقع افزایش سطح تریگلیسیرید با افزایش مقاومت نسبت به انسولین یا عدم توانایی پردازش انسولین مرتبط بود. یافته‌های جدید نشان می‌دهد که محرومیت از خواب بدون در نظر گرفتن فعالیت بدنی و رژیم غذایی، یکی از فاکتورهای خطرآفرین برای ابتلا به دیابت محسوب می‌شود. بنابراین برای افرادی که با خطر ابتلا به دیابت مواجه هستند، داشتن خواب خوب یک رکن حیاتی به شمار می‌رود.

کد خبر 352910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.