تنها استیضاح ترامپ می تواند به ایران کمک کند

یک تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: انتخابات کنگره تنها در یک صورت می تواند به نفع ایران باشد و آن هم طرح استیضاح رییس جمهور آمریکا در آن است؛ در این صورت ایران می تواند امیدوار باشد رییس جمهور جدیدی سرکار بیاید که برجام را به رسمیت شناخته و شروط غیر معقول برای ایران قرار ندهد.

عاطفه طغیانی در مورد انتخابات آبان ماه کنگره آمریکا و تأثیرات آن بر ایران به خبرنگار ایمنا گفت:این انتخابات هر دو سال یکبار برگزار می شود، البته اگر این انتخابات با انتخابات ریاست جمهوری همزمان شود، آن را انتخابات عمومی و در غیر این صورت آن را انتخابات  میان دوره ای می نامند.

وی افزود: کمتر از ۱۰۰ روز دیگر انتخابات میان دوره ای آمریکا برگزار می شود و این امر می تواند اکثریت کنگره را از جمهوری خواه به دمکرات تغییر دهد. در این انتخابات دموکرات ها باید ۲۶ کرسی خود را حفظ و در ضمن دوکرسی از ۹ کرسی جمهوری خواهان را نیز از آن خود کنند و این مسیر بسیار سختی برای دموکرات ها خواهد بود.

طغیانی با تاکید بر نظرسنجی‌های بسیار متفاوتی که توسط موسسات و دانشگاههای مختلف در این زمینه انجام می شود، اظهار کرد: در حال حاضر موسسات نظرسنجی آراء متفاوتی را اعلام می کنند، به عنوان نمونه بر اساس نتایج نظرسنجی  the RealClearPolitics polling average و نظرسنجی دانشگاه ویرجینیا  University of Virginia’s Crystal Ball، احتمال اینکه دموکرات‌ها در این انتخابات کرسی های بیشتری را به دست آورده و پیروز شوند بیشتر ارزیابی شده است.

وی در پاسخ به این سوال که با تغییر کنگره در اوضاع داخلی آمریکا چه اتفاقی خواهد افتاد، اظهارکرد: به نظر می رسد در انتخابات پیش رو، دو مسئله بیمه‌های درمانی و معافیت مالیاتی که مجلس جمهوری خواهان تغییرات بسیار زیاد و عمیقی را در آنها به وجود آورده، برگ برنده دموکرات ها باشد؛ قوانینی که جمهوری خواهان در این دو مورد وضع کرده اند، به نظر مردم این کشور به معنای باز گذاشتن دست ثروتمندان بوده، بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که تغییراتی در وضع این قوانین ایجاد شود.

نگاه منفی به ایران تنها مختص جمهوری خواهان نیست

طغیانی خاطر نشان کرد: بزرگ‌ترین اتفاقی که بعد از پیروزی دموکرات‌ها پیش خواهدآمد، قوت گرفتن احتمال پیگیری ماجرای دخالت روس‌ها در انتخابات ریاست جمهوری و دیگر اتهاماتی چون اعترافات اخیر مایکل کوهن در مورد حق السکوت دادن به زنانی که با ترامپ روابط نامشروع داشته اند، است و این امر می تواند استیضاح رییس جمهور را به دنبال داشته داشته باشد.

طغیانی خاطر نشان کرد: تام پرز، رییس کمیته ملی حزب دموکرات از این موارد به عنوان فساد فرهنگی جمهوری خواهان نام برده است.  

وی درپاسخ به این سوال  که آیا با تغییر کنگره امیدی برای تغییر رفتار آمریکا در برابر ایران وجود دارد، خاطر نشان کرد: در حقیقت فضای داخلی آمریکا به ویژه فضای کنگره این کشور نسبت به ایران بسیار منفی و مسموم است و این نگاه منفی تنها مختص حزب جمهوری خواه نیست.

نمایندگان کنگره آمریکا نمی خواهند طرفدار ایران به نظر برسند

این تحلیل گر مسائل آمریکا گفت: نظرسنجی سال ۲۰۱۸ موسسه گالوپ نشان می دهد که نزدیک به ۴۰ درصد از مردم آمریکا، ایران را به عنوان دومین دشمن خود بعد از کره شمالی می شناسند؛ همچنین با نگاهی به آرای کنگره آمریکا در وضع تحریم ها علیه ایران می بینیم که هر چند گاهی صدای مخالف در مجلس نمایندگان و یا سنا در زمینه مخالفت با وضع تحریم در جلسات شنیده می شود، اما این نمایندگان نیز از بیم آنکه طرفدار ایران به نظر برسند، به اعمال تحریم های شدید رای می دهند.

وی افزود:  این نگاه منفی نسبت به ایران تنها مربوط به حزب جمهوری خواه نیست، بلکه بسیاری از تحریم‌هایی که در این سالها برضد ایران وضع شده، به مجالس قانونگذاری بازمی گردد که دموکرات ها در آن در اکثریت بوده اند.

طغیانی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد که انتخابات کنگره تنها در یک صورت می تواند به نفع ایران باشد و آن هم در شرایطی است که طرح استیضاح رییس جمهور آمریکا توسط آن مطرح و اجرایی شود، در این صورت ایران می تواند امیدوار باشد که ترامپ به دلیل اتهامات وارد شده از سوی سازمان‌های اطلاعاتی به رابطه پنهان با روسیه و یا نقض قوانین انتخاباتی آمریکا یاحق سکوت دادن به زنان، استیضاح و برکنار شود و رییس جمهور جدیدی به سرکار بیاید؛ رییس جمهوری که برجام را به رسمیت شناخته و شروط غیر معقول برای ایران قرار ندهد.

کد خبر 352856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.