شاید  برای باغات به جای جشنواره مراسم ترحیم برگزار  کنیم

لنجان-رییس شورای اسلامی شهر باغبادران گفت: با بی توجهی به حوزه کشاورزی در بخش باغبهادران در چند سال آینده مجبور شویم به جای برگزاری جشنواره، مراسم ترحیم برای از بین رفتن باغات بخش باغبهادارن برگزار کنیم چراکه درختان گردو و درختان کهن بخش باغبهادران در حال نابودی هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الله امینی در آیین کلنگ زنی و بهره بردای از پروژه های عمرانی این شهر با بیان اینکه در روزهای گذشته شاهد برگزاری نخستین جشنواره گردو و بادام در باغبادران بودیم، اظهار کرد: در گذشته ای نه چندان دور مردم و کشاورزان محصولاتی را که در باغات بخش باغبهادران به ثمر می نشست برای عرضه به میادین میوه و تره بار شهرستان ها و استان های همجوار منتقل می کردند.

وی افزود: به برکت حضور گردشگران محصولات باغات بخش باغبادران که خواهان بسیاری نیز دارد بازار فروش خود را پیدا کرده و کشاورزان بدون واسطه می توانند محصولات خود را در اختیار مردم قرار دهند، به همین دلیل مدیریت شهری باغبادران به فکر برندسازی تولیدات این منطقه افتاد.

رییس شورای اسلامی شهر باغبادران تصریح کرد: به دلیل مرغوبیت گردو و بادام روستاهای بخش باغبهادران مشتریان متعددی نه تنها از داخل استان، بلکه از نقاط مختلف کشور تمایل به خرید این محصول از کشاورزان دارند و برگزاری جشنواره کمک شایانی به فروش و برندسازی اینگونه محصولات در باغبادران داشت.

وی ادامه داد: در آینده نزدیک نیز شاهد برگزاری جشنواره به، هلو، پولک و نبات و برخی صنایع دستی در شهر باغبادران خواهیم بود چراکه معتقدیم برگزاری جشنواره نقش مهمی در معرفی محصولات و توانمندسازی اقتصاد شهروندان دارند و در این میان بسیاری از محصولات تولید شده در باغبادران ارزش برندسازی و برگزاری جشنواره نقش مهم و موثری در بازاریابی و عرضه مستقیم این محصولات دارد.

امینی با اشاره به گلایه باغداران از بی‌تدبیری مسئولان جهاد کشاورزی در شهرستان لنجان، اضافه کرد: با بی توجهی به حوزه کشاورزی در بخش باغبهادران در چند سال آینده شاید مجبور شویم به جای برگزاری جشنواره، مراسم ترحیم برای از بین رفتن باغات بخش باغبهادارن برگزار کنیم چراکه درختان گردو و درختان کهن بخش باغبهادران در حال نابودی هستند و این مسئله بسیار نگران کننده است.

وی ادامه داد: متولی حفظ درختان و کاربری زمین های کشاورزی جهادکشاورزی است، اما کوچکترین توجهی به باغات باغبهادران ندارند درحالی که بیش از نیمی از باغات شهرستان و تولیدات محصولات کشاورزی در بخش باغبهادران بوده، البته موردی جز بی توجهی به کشاورز و کشاورزی در این بخش از سوی جهادکشاورزی دیده نمی شود.

رییس شورای اسلامی شهر باغبادران اضافه کرد: تمام فعالیت جهاد کشاورزی شهرستان لنجان در بخش باغبهادران صرفا پرونده سازی برای مردم در دادگستری برای مبارزه با دیوارکشی است، ما نیز معتقدیم باید به فکر حفظ کاربری باغات بود، اما کشاورز برای حفظ درخت و محصولات خود از دست گردشگر چاره ای جز دیوارکشی ندارد، اما جهاد کشاورزی در این خصوص تا به حال الگویی عملی ارایه نکرده است.

وی عنوان کرد: اجازه دیوارکشی برای حفظ درختان و یا تغییر کاربری برای توسعه صنعت گردشگری به کشاورز داده نمی شود پس کشاورز چه باید بکند وقتی  تنها درآمدش از بخش کشاورزی است؟

امینی خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی در مرکز شهرستان لنجان استقرار دارد و رفت و آمد آنها در بخش باغبهادران تنها برای کارهای قضایی است، توقع حمایت مالی از جهاد کشاورزی نداشته و نداریم، اما حمایت ترویجی، آموزش کشاورزان و ... یک اصل مهم به شمار می آید که کشاورزان این منطقه به آن نیاز دارند.

وی افزود: کشاورزان بخش باغبهادران در آخرین نقطه روستایی برای مراجعه به اداره جهاد کشاورزی باید بیش از ۶۰ کیلومتر طی کنند، از سوی دیگر تنها مرکز ترویجی جهاد کشاورزی شهرستان نیز در بخش مرکزی مستقر بوده و دسترسی به آنجا هم برای کشاورزان بسیار سخت و دشوار است.

رییس شورای اسلامی شهر باغبادران متذکر شد: در گذشته اداره کشاورزی در باغبهادران استقرار داشته و ساختمان آن نیز همچنان در شهر وجود دارد، برهمین اساس احساس می شود یا اداره کشاورزی باید در بخش باغبهادران راه اندازی شود و یا اینکه مرکز ترویجی به این بخش منتقل شود.

کد خبر 352836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.