رباتیک، مسیری برای خلاقیت و اشتغال پایدار

آموزش زمانی همراه با پرورش می‌شود که مهارت و خلاقیت دانش آموزان و دانشجویان نیز در نظر گرفته شود و این مسیر می‌تواند با رشته‌هایی مانند رباتیک، نوآوری، اشتغال پایدار و خودکفایی کشور در زمینه تولید را فراهم آورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آموزش بدون پرورش فکری و ذهنی در قالب خلاقیت و نوآوری مقوله‌ای ناقص و ناکارآمد می‌شود. این حلقه گم شده میان درس‌های تئوری محور آموزش و پرورش را می‌توان با ترغیب و تشویق اولیه دانش آموزان و دانش جویان با شرکت در رقابت‌ها پیدا کرد و ذهن آن‌ها را به سمت تخیل و نوآوری سوق داد.

مسابقات رباتیک و ورود به این حوزه توانسته عنصر خلاقیت و کارآفرینی را در همه رده‌های سنی کودک، نوجوان و جوان تقویت کند تا دانش آموزان و دانشجویان از دست‌سازهای خودشان احساس غرور کند. قطعاً پرورش نسلی خلاق و آینده‌ساز به ساخت کشوری توانمند و خودکفا منجر می‌شود.

هشتمین جشنواره کشوری ربات‌های آموزشی و اولین دوره مسابقات ربوتکس ایران آریانا کاپ 15 و 16 شهریورماه سال جاری در رده سنی کودک، نوجوان و جوان برگزار شد. حدود 600 نفر در 480 تیم از سرتا سر ایران و یک گروه از کشور همسایه (افغانستان) در این مسابقات شرکت کردند. این مسابقات در 16 لیگ جنگنده، تعقیب خط، شبیه سازی، انباردار، مسیریاب و ... برگزار شد.

هدف غایی، اشتغال پایداراست

داوود جعفری مدیر و مؤسس یک آموزشگاه رباتیک به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تاکنون در چند کشور خارجی ازجمله چین، استونی و ژاپن و تایوان شرکت کرده‌ایم. طبق تفاهم‌نامه‌ای با کشور استونی، اولین دوره رباتیک ایران برگزار شد که منتخبین این دوره می‌توانند در مسابقات بین‌المللی استونی شرکت کنند.

«هدف ما در آموزش رباتیک اشتغال‌زایی و کارآفرینی است و مسابقه صرفاً وسیله است برای رسیدن به اشتغال پایدار» این را مدیر این موسسه رباتیک در خصوص آینده شغلی دانشجویان عنوان می‌کند و می‌گوید: سیستم آموزش‌وپرورش تئوری محور است و ما توانسته‌ایم با این حرکت خیلی از مدارس را به توجه بیشتر به مهارت آموزی و خلاقیت هدایت کنیم.

عبدالقدوس یاسین زاده، مسئول خانه رباتیک آریانا افغانستان و مشاور وزیر آموزش و پرورش افغانستان با اشاره به حضور دانش آموزان افغانی در این مسابقات می‌گوید: حدود یک سال است که در افغانستان بحث رباتیک مطرح شده و مورد استقبال قرار گرفته است. سطح مسابقات بالا بود و حدود 42 نفر از دانش آموزش افغانستان در این مسابقات شرکت کرده‌اند.

وی با ابراز امیدواری از حضور دانش آموزان افغانستانی در این مسابقات معتقد است که دنیای امروز دنیای الکترونیک است و باید دانش آموزان از تجربه شرکت در مسابقات رباتیک استفاده کنند و بتوانند در آینده در سطح جهانی و آسیا حضور داشته باشند و به امید روزی که بتوانیم ایرانیان را به افغانستان دعوت و از توانمندی آن‌ها استفاده کنیم.

اولویت یادگیری رباتیک کمتر از زبان انگلیسی نیست

یکی از مربیان تیم افغانستان با بیان اینکه شرایط این کشور محدود است می‌گوید: در مدارس درسی با عنوان ساعت خلاق تعبیه شده است که در این ساعت زمانی به مسائل رباتیک اختصاص داده می‌شود.

«با حضور در مدارس و با آموزش دادن و بازاریابی، در درجه اول بچه‌ها و بعد مدیران مدارس و بعد خانواده‌ها را ترغیب می‌کنیم به مسئله مهارت آموزی بیشتر توجه کنند.» این نظر یکی از مربیان یک موسسه رباتیک است که خواستار همکاری بیشتر مدیران مدارس در این زمینه است.

فرامک ابراهیمی از رفسنجان اما می‌گوید: جذب دانش آموزان در موسسه رباتیک با استقبال خوبی روبرو بوده، به صورتی که در این شهر کوچک حدود 200 شاگرد رباتیک وجود دارد.

وی معتقد است که رباتیک تنها به عنوان بازی و سرگرمی نیست بلکه علمی است که به بچه‌ها در درک بهتر درس‌های فیزیک، شیمی و ... کمک می‌کند و اولویت یادگیری آن کمتر از زبان انگلیسی نیست.

ساخت خانه های خلاقیت بیشتر

رییس اداره امور تفریحی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان معتقد است با ساخت خانه‌های خلاقیت در مناطق مختلف، تأثیر مثبت آن را بیشتر در شهر خواهیم دید و در تربیت نسل آینده‌ساز خلاق‌تر قدم برمی‌داریم.

به گفته نفیسه گلشیرازی این مسابقات اولین دوره مسابقات رباتکس ایران است و می‌تواند در تفکر و خلاقت بچه‌ها و آینده‌سازان مملکت نقش بسزایی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه با حمایت این کودکان قطعاً آینده کشورمان نیز تأمین می‌شود، می‌افزاید: برخی رشته‌ها همچنان مغفول مانده و معرفی نمی‌شود و مردم اطلاعی از آن‌ها ندارند، مانند مسابقات اخیر ما که لیوان چینی بود و بر سرعت عمل و تمرکز کودکان نقش دارد. بنابراین قصد داریم رشته‌های خلاقیت را به مردم معرفی می‌کنیم سپس به سراغ آموزش آن‌ها برویم.

کد خبر 352813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.