تغییر فصول چه تاثیری بر بیماری آلزایمر دارد؟

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد که تغییر فصول بر بیماری آلزایمر تاثیر گذار است و علائم این بیماری در ماه‌های مختلف سال با نوسان همراه است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بررسی‌های جدید محققان کانادایی نشان می‌دهد که تغییر فصل‌ها تاثیر قابل توجهی بر قابلیت‌های شناختی افراد دارد و کاهش توانایی‌های ذهنی افراد در فصل زمستان را به دنبال دارد. در واقع می‌توان گفت که نوعی از اختلال افسردگی در طول فصل زمستان ایجاد می‌شود. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که شروع بیماری اسکیزوفرنی به احتمال زیاد در فصل زمستان اتفاق می‌افتد، در حالی که سایر بررسی‌ها تغییرات فصلی را در قدرت حافظه و میزان توجه افراد موثر دانسته‌اند.

محققان مرکز علوم بهداشت "Sunnybrook" و محققان دانشگاه تورنتو، کانادا به تازگی بررسی کردند که آیا تغییر فصل‌ها ممکن است بر  بیماری آلزایمر تاثیر بگذارد یا خیر؟ چنانچه علائم بیماری در طول سال با نوسان همراه باشد، مولفه تغییر فصول برای مدیریت و تشخیص بیماری دارای اهمیت است.

پژوهشگران برای پی بردن به تاثیر فصول بر بیماری آلزایمر داده‌های مربوط به ۵۳۵ هزار و ۳۰۰ فرد بزرگسال را در کشورهای آمریکا، کانادا و فرانسه مورد بررسی قرار دادند. تمام شرکت‌کنندگان تحت آزمایشات عصب شناختی (neuropsychological testing)  قرار گرفتند که ۱۹ تست شناختی را شامل می‌شد. همچنین، یک زیر گروه از شرکت کنندگان برای تعیین سطح یک پروتئین مرتبط با آلزایمر مورد آزمایش قرار گرفتند.

پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها، مشخص شد که عملکردهای ​​شناختی متوسط افراد در فصل‌های تابستان و پاییز بهتر از زمستان و بهار است. یافته‌های جدید نشان می‌دهد که در زمستان و بهار، احتمال بروز آسیب های شناختی در شرکت کنندگان بیشتر از فصل تابستان در افراد مشاهده شد. در حقیقت در ماه‌های سردتر سال، احتمال تشخیص این بیماری در افراد شرکت کننده ۳۱ درصد بیشتر از دیگر ماه‌های سال بود.

محققان در مطالعات خود برخی از عواملی که نتایج بررسی‌ها را تحت تاثیر قرار می‌داد نظیر علائم افسردگی، کیفیت خواب، سطح فعالیت‌های بدنی افراد و سلامت غده تیروئید را کنترل کردند. آن‌ها کشف کردند که سطح پروتئین‌ها و ژن‌های موجود در مایع مغزی نخاعی شرکت کنندگان در فصول مختلف سال دچار تغییر می‌شود. نتیجه بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که در فصل‌های سرد، علائم بیماری آلزایمر بدتر شده و توانایی‌های شناختی در میان سالمندان کاهش می‌یابد.

کد خبر 352790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.