رژیم‌های غذایی موثر در کنترل سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (polcystic ovary syndrome) یک بیماری است که باعث عدم تعادل هورمونی و ایجاد مشکلات متابولیکی در زنان می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این بیماری یک نفر از هر ۱۰ زن را که در سن باروری به سر می‌برد، تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند به مشکلات جدی سلامت مانند دیابت، مشکلات قلبی عروقی، افسردگی و افزایش خطر سرطان آندومتر منجر شود. علت بیماری مشخص نیست، اما محققان بر این باور هستند که عوامل ارثی و دیابت در ظهور آن نقش دارند. قاعدگی‌های نامنظم، رشد موهای زاید، جوش‌های پوستی و چاقی در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مشاهده می‌شود.

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که رژیم غذایی می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) نقش بسزایی داشته باشد. دو راهکار اولیه برای کنترل این بیماری شامل کنترل وزن، تولید انسولین و مقاومت انسولین است. از آنجا که انسولین نقش مهمی در این بیماری بازی می‌کند، کنترل آن با رژیم غذایی، بهترین گام برای افرادی است که می‌خواهند بیماری خود را مدیریت کنند.

جالب است بدانید ۵۰ درصد از مبتلایان به PCOS، قبل از سن ۴۰ سالگی مبتلا به بیماری دیابت و یا پیش دیابت (pre-diabetes) می‌شوند. بنابراین رعایت یک رژیم غذایی که نیازهای تغذیه‌ای افراد را برآورده کرده و وزن آن‌ها را حفظ می‌کند و نهایتا باعث افزایش سطح انسولین خوب می‌شود، می‌تواند به مبتلایان به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک کمک کند. نتیجه بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که سه نوع رژیم غذایی برای این بیماران موثر است:

رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین (A low glycemic index diet)

هر گونه مواد غذایی با توجه به میزان شکری که در آن وجود دارد،  میزان قند خون را بالا می‌برد. بنابراین هر چه مقدار شکر و نشاسته در مواد غذایی زیادتر باشد، سطح قند خون افزایش می‌یابد. برای مثال موز دارای شاخص گلیسمی بالا در مقایسه با پرتقال است و برنج سفید، شاخص گلیسمی بالاتری نسبت به برنج قهوه ای دارد. غذاهایی که میزان گلیسمی پایینی دارند شامل غلات، حبوبات، آجیل‌ها، دانه‌ها، میوه‌ها، سبزیجات دارای نشاسته و سایر مواد غذایی فرآوری نشده (unprocessed) و کم کربوهیدرات هستند.

رژیم غذایی ضد التهابی (anti-inflammatory diet)

غذاهای ضد التهابی شامل انواع توت‌ها، ماهی‌های چرب، سبزیجات پر برگ و روغن زیتون می‌شود. این غذاها، علائم التهابی مانند خستگی را کاهش می‌دهند و در کنترل بیماری PCOS تاثیرگذار هستند.

رژیم DASH (تغذیه سالم برای کاهش فشار خون)

پزشکان اغلب رژیم‌های غذایی DASH را برای توقف فشار خون بالا توصیه می‌کنند تا خطر بیماری‌های قلبی را در آنها کاهش دهند. به گفته محققان این رژیم غذایی ممکن است علائم PCOS را کنترل کند. رژیم غذایی DASH  شامل مصرف زیاد ماهی، گوشت مرغ، میوه، سبزیجات، انواع دانه و محصولات لبنی کم چرب است. رژیم غذایی سالم برای مبتلایان به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک می‌تواند شامل موارد زیر نیز باشد:

لوبیاهای خشک شده، عدس و سایر حبوبات و مصرف آجیل‌ها مانند گردو، بادام و پسته

مصرف ماهی‌های چرب نظیر ماهی قزل آلا، ماهی تن، ساردی و ماهی خال مخالی

مصرف کلم، اسفناج و دیگر سبزیجات تیره و برگدار نظیر کلم بروکلی و گل کلم

میوه‌های قرمز تیره مانند انگور قرمز، زغال اخته، تمشک و گیلاس

چربی‌های سالم مانند روغن زیتون، روغن آووکادو و نارگیل

مواد غذایی با فیبر بالامصرف متوسط شکلات تیره

مصرف ادویه جات مانند زردچوبه و دارچین

مصرف غذاهای طبیعی و فرآوری نشده

کد خبر 352789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.