برقی کردن موتور سیکلت‌ها از برنامه‌های دولت است

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، برقی کردن موتور سیکلت ها تا سه سال آینده به منظور کاهش آلودگی هوا را از برنامه های دولت اعلام کرد.

به گزارش ایمنا، عیسی کلانتری شامگاه پنجشنبه در آیین افتتاح خط تولید موتورهای پیشرفته الکتریکی مغناطیس دائم در اصفهان افزود: در صورت تبدیل موتورسیکلت ها و خودروها به موتورسیکلت و خودرو برقی تا سه سال آینده، آلودگی هوا در کلانشهرها به صورت چشمگیر کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به خطرات زیست محیطی آلودگی هوا و آسیب های اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن اظهارداشت: بهبود کیفیت آلودگی هوا در کلانشهرها یکی از راهبردهای مهم زیست محیطی دولت دوازدهم است و تلاش دولت بر این است که کلانشهرها از هوای استاندارد بهره مند شوند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، تردد زیاد خودروها را از علل آلودگی هوا در شهرهای بزرگ دانست و گفت: دود ناشی از سوخت موتورسیکلت ها نیز به شدت آلودگی هوای کلانشهرها افزوده است.

کلانتری با اشاره به اینکه در کشور، واحدهای متعدد و پیشرفته ای در زمینه تولید وسایل نقلیه برقی از جمله صنایع دریایی وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح فعالیت دارند ابراز امیدواری کرد با همکاری و کمک دولت این واحدهای تولیدی تقویت و زمینه استفاده بیش از پیش شهروندان از وسایل نقلیه برقی فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این بخش هیچگونه وابستگی خارجی نداریم و خودکفا هستیم.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست بیان کرد: با ارتقای سطح فرهنگ مردم برای استفاده از وسایل نقلیه برقی به جای وسایل نقلیه بنزینی، علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی که بخش عمده آن وارداتی است می توانیم شاهد هوای پاک در شهرهای کشور باشیم.

وی تصریح کرد: به منظور حمایت از مصرف کنندگان این وسایل، دولت بخشی از سود تسهیلات را تقبل می کند و بخش دیگر آنرا مصرف کننده باید پرداخت کند.

رییس سازمان محیط زیست افزود: شهرداری ها نیز باید در داخل شهرها مکانهایی را برای شارژ وسایل نقلیه موتوری برقی تعبیه کنند.

کلانتری ابراز امیدواری کرد: با هماهنگی مشترک همه نهادها، زمینه استفاده از موتورها، خودروها و دوچرخه های برقی برای شهروندان فراهم شود تا مردم بتوانند از حداقل حقوق شهروندی که هوای پاک است، بهره مند شوند.

خط تولید موتورهای پیشرفته الکتریکی مغناطیس دائم روز پنجشنبه با حضور جانشین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار اصفهان در شاهین شهر راه اندازی شد.

این خط تولید مکانیزه که در مرکز صنایع دریایی شهید قربانی ایجاد شده مشتمل بر سه محصول موتور مغناطیس دائم موتورسیکلت، موتور مغناطیسی دائم دوچرخه برقی و موتور مغناطیس دائم کولرهای آبی است.

حدود یک میلیون دستگاه موتور سیکلت در اصفهان برقی می شود

همچنین محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان در این مراسم اظهار کرد: مقرر است کار جایگزینی موتور سیکلت های برقی از سه ماه آینده در اصفهان آغاز شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ اجباری در این کار برای موتورسواران نیست، تصریح کرد: بانک ها مشوق های لازم را برای موتور سواران جهت برقی کردن موتور سیکلت ها فراهم کرده اند و ما با مشوق ها و تسهیلات ارزان قیمت به دنبال پیاده کردن این طرح هستیم.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه بخشی از سود تسهیلات توسط یارانه دولتی و بخش دیگر توسط خریدار پرداخت می شود، افزود: هماهنگی لازم با نیروی انتظامی برای پلاک گذاری موتور سیکلت های برقی در استان انجام شده است و در این زمینه مشکلی نداریم.

مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: همکاری شهرداری ها برای نصب جایگاه های مخصوص شارژ موتورها و دوچرخه های برقی لازم است.

وی با اشاره به تردد حدود ۵۸۰ هزار دستگاه موتور سیکلت بنزینی در کلانشهر اصفهان و نقش آنها در آلودگی هوا، گفت: دولت دوازدهم برنامه های ویژه ای برای کاهش آلودگی کلانشهرها دارد و با آغاز تصدی عیسی کلانتری در سازمان حفاظت محیط زیست این توجه ها بیشتر شده است.

وی اضافه کرد: اقدام های خوبی برای این موضوع از جمله دریافت اجازه از رهبر معظم انقلاب برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی صورت گرفته و امید است این منابع کمک های لازم برای اجرای طرح های جایگزینی در شهرها را فراهم کند.

مهرعلیزاده همچنین با تاکید بر اینکه استان اصفهان از ظرفیت خوبی در تولید خودرو، موتور و دوچرخه برقی برخوردار است، گفت: بخشی از این ظرفیت ها مربوط به سازمان صنایع دریایی وابسته به وزارت دفاع است که محصولاتی با استاندارد بالا را تولید کرده است.

استاندار اصفهان بابیان اینکه این سازمان با برون سپاری بخشی از طرح های خود، نقش مهمی در اشتغالزایی داشته است، تصریح کرد: باتوجه به نوسانات ارزی، تولیدات داخلی بسیار با صرفه است.

وی خاطرنشان کرد: برای حمایت از این تولیدها در اصفهان برنامه ریزی خوبی انجام شده به طوریکه با همکاری سازمان های حفاظت محیط زیست، بهینه سازی مصرف سوخت و صنایع دفاعی، گروهی متشکل از بانک ها، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان برای اجرای این طرح ها تشکیل شده است.

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس نیز در این مراسم گفت: براساس مصوبه سال گذشته مجلس شورای اسلامی برای جایگزینی خودروها و موتورهای برقی، اختیارات خوبی به استان ها داده شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به برخی مسائل زیست محیطی در شاهین شهر به واسطه فعالیت پالایشگاه، افزود: لازم است تدبیری برای کاهش آلایندگی در این منطقه صورت گیرد.

وی همچنین با بیان اینکه در سطح کشور، دشت برخوار از نظر آب های زیرزمینی بدترین وضعیت را دارد، تصریح کرد: در سال ۱۳۵۳ مردم این خطه در ۶ متری زمین به آب می رسیدند اما اکنون این متراژ به ۲۵۰ متر رسیده و لازم است اقدام های لازم برای انتقال آب به این منطقه انجام شود.

خط تولید موتورهای پیشرفته الکتریکی مغناطیس دائم روز پنجشنبه با حضور جانشین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار اصفهان در مرکز صنایع دریایی شهید قربانی شاهین شهر راه اندازی شد.

این خط تولید مکانیزه مشتمل بر سه محصول موتور مغناطیس دائم موتورسیکلت، موتور مغناطیسی دائم دوچرخه برقی و موتور مغناطیس دائم کولرهای آبی است و در صورت توسعه کامل این خط تولید، یکهزار و ۶۰۰ شغل بصورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می شود.

کد خبر 352756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.