۱۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۴
نقش فلز بر پود فرش

هنرمند اصفهانی با تلفیق دو هنر قلم زنی و فرشبافی هنری جدید را به صنایع دستی اصفهان اضافه کرده است، هنری که ظرفیت مطرح شدن در جهان را داراست.

به گزارش ایمنا و به نقل از  اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، نقوش و تصاویر از بدنه کوه ها و سپس روی ساختمان ها و در پی آن پس از گذر سال ها به روی سنگ های قیمتی و فلزاتی از جمله طلا، نقره، مس، برنج و فولاد، هنری را توسط بشر آفرید که با ضربه و چکش بر روی اجسام فلزی نقوش و خطوط زیبا و دلپسند را پدید می آورد به نام هنر قلمزنی، هنری که شاید بیش از آنکه سازندگان آن مشهور باشند خود شهرتی بس جهانی دارد و این بار هنری زاییده دستان هنرمند چیره دست اصفهانی که چشم نوازی بس شگرف را رقم می زند، نمایان شد.

در کوچه پس کوچه های یکی از محلات قدیمی اصفهان استاد هنرمندی به کار قلمزنی مشغول است که خلاقیت را چاشنی کار هنری خود کرده تا با ترکیبی از این دو ویژگی اثری منحصر به فرد و بدیع خلق کند؛ ترکیب فرش و فلز شاید در باور خیلی ها نگنجد اما این استاد گمنام از محله رهنان موفق شده به زیبایی هر چه تمام تر با ترکیب این دو هنر، تابلوفرشی جدید را پدید بیاورد که زیباییش چشم ها را می نوازد.

استاد رسول غلامی در خصوص کار خود می گوید: از دوران کودکی در هنر قلمزنی مشغول به کار شدم اما به کار فرش نیز علاقه بسیاری داشتم به نحوی که حتی برای قالیبافان روستا نقشه ها و طرح های قالی می کشیدم.

وی با اشاره به تابلوفرش منحصربفرد خود ادامه می دهد: این اثر ترکیبی از ۴ هنرمس گری، میناکاری، قلمزنی ریزقلم و قلمزنی برجسته است. حاشیه این تابلوفرش برنج و داخل آن با مس کار شده و خلق این اثر نیز حدود ۶ ماه به طول انجامیده است.

وی می گوید: اساتید و هنرمندان بزرگ صنایع دستی اصفهان این اثر را تحسین کردند و آن را پیشرفتی در صنایع دستی دانسته اند. در خلق این اثر نوع طراحی و رنگ برایم اهمیت بسیار زیادی داشت.

استاد غلامی از علاقه اش به هنر قالیبافی می گوید و می افزاید: سال های زیادی در فکر پدید آوردن این اثر هنری بودم زیرا به هنر فرش از دوران کودکی علاقه وافری داشتم و در واقع باید بگویم فرش، استاد من در طراحی این اثر هنری بوده است. من به طراحی و نقاشی علاقه بسیار زیادی داشتم و فرش در این میان تنها وسیله ای بود که می توانستم از آن الگو بگیرم.

وی تاکید می کند: اثر بعدی که در حال خلق آن هستم اثری به مراتب بهتر از اثرفعلی است. اما در این راه نیاز به پشتیبان دارم تا بتوانم این اثرهای هنری منحصر به فرد را به فروش برسانم. خلق چنین آثاری زمان زیادی نیاز دارد به همین منظور نیازمند حمایت مسئولان هستیم.

این استاد برجسته هنر قلمزنی از نگرانی خود برای در اختیار گرفتن بازار فرش توسط چینی ها می گوید و اضافه می کند: اگر چینی ها می توانند فرش ایرانی را کپی کنند ما این اثر را خلق کردیم تا دیگر آنها موفق نشوند آثار دسترنج هنرمندان صنایع دستی ایران را به نام خود ثبت کنند.    

تلاش شهرداری برای حمایت از هنرمندان

حمید اشرفی، مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان که به دیدن این هنرمند رهنانی رفته، معتقد است چنین اثر هنری را هیچ هنرمندی خلق نکرده و کار استاد غلامی منحصر به فرد است. وی تاکید می کند: در خصوص آثار هنری نباید تنها به هزینه آن توجه کرد بلکه باید تجربه و هنر  ۵۰ ساله این هنرمند رهنانی در هنر قلمزنی را دید و آن را شناخت.

اشرفی ادامه می دهد: استاد غلامی به کسانی نیاز داشت که بتوانند او را درک کرده و با هنرش آشنا باشند. ما برای معرفی این استاد هنرمند گمنام نه تنها به ایرانیان بلکه به جهانیان تلاش های لازم را انجام خواهیم داد.

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان می گوید: در این مسیر سعی می کنیم با گرفتن حامیان مالی برای وی و رایزنی با شهردار اصفهان در صورت مهیا بودن شرایط بتوانیم اثر وی را در موزه هنرهای معاصر به نمایش بگذاریم.

اشرفی تاکید دارد با احیای حمام تاریخی رهنان و هویت بخشی به این محله می توان از هنرمندانی مانند غلامی کمک گرفت تا هم هنرمندان هنر خود را معرفی کرده و هم یادمانی برای افرادی باشد که به این حمام می آیند.

به گفته او استفاده از دو نوع فلز در خلق چنین اثری و نگارگری آن می تواند این اثر را به عنوان یک کار نو و بدیع به جهانیان معرفی کند.

کد خبر 352735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.