عراق؛ از بستن مرزها تا تدارک اربعین

کشورهای همسایه ایران در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، اما خریدهای نظامی ترکیه، بازداشت فعالان سیاسی سعودی، ادامه اعتراضات در بصره و بستن گذرگاه مرزی این کشور توسط معترضان و سفر رحمانی فضلی به عراق برای تدارک اربعین، از جمله مهمترین این تحولات بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران، با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز دریایی با ۱۵ کشور افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، عراق و ارمنستان (مرز خاکی)، قزاقستان، روسیه، عمان، قطر، امارات، بحرین، عربستان و کویت (مرز دریایی) همسایه است. تعدد همسایگان در کنار مسائل امنیتی و سیاسی متنوع آنها تأثیرات مستقیم بر امنیت و ثبات منطقه و مناسبات این کشورها با جمهوری اسلامی ایران دارد.

بر این اساس، خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد، آخرین تحولات سیاسی منطقه را به‌صورت هفتگی، در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهمترین تحولات سیاسی کشورهای همسایه را  می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید.

خریدهای نظامی ترکیه علی رغم خشم ناتو

رییس جمهوری ترکیه روز یکشنبه-۱۱ شهریور- عنوان کرد: ما با روسیه قراردادی را در مورد اس ۴۰۰ امضا کردیم، این مسئله برای برخی خوشایند نبود، اما ما از هیچکس برای این مسئله کسب اجازه نخواهیم کرد. پیشتر اردوغان اعلام کرده بود پیش بینی می‌کند ترکیه سامانه‌های دفاع هوایی اس ۴۰۰ را در آینده نزدیک تحویل بگیرد.

رجب طیب اردوغان در سخنانی گفت که آنکارا برای خرید سامانه دفاع هوایی اس ۴۰۰ از هیچ کس اجازه نخواهد گرفت. این سخن در حالی عنوان شد که آمریکا و دیگر کشورهای ناتو بارها مخالفت صریح خود را با خرید تسلیحات این کشور از روسیه اعلام کرده بودند.

نخستین جلسه پارلمان عراق احتمالا ۱۲ روز طول خواهد کشید

نخستین جلسه پارلمان عراق که دستور کار آن تعیین رییس و نواب، است،  روز دوشنبه- ۳ سپتامبر با هدف اجرای قانون اساسی، فعالیت خود را آغاز کرد، اما به دلیل وجودبرخی حاشیه ها، اختتام آن به ۱۵ سپتامبر موکول شد؛ بر این اساس بعد از آنکه مذاکرات جریانهای سیاسی به جایی نرسید، ختم جلسه اعلام نشد و حال در هر زمان که توافق میان گروه‌های سیاسی حاصل شود، ادامه جلسه نیز برگزار می شود.

به تعویق افتادن برگزاری اولین جلسه پارلمان نوعی تخطی از قانون اساسی عراق است؛ چرا که بر اساس آن باید در جلسه اول رییس پارلمان و نواب آن انتخاب شوند، سپس پارلمان جدید رییس جمهور را ظرف یک ماه انتخاب کند و رییس جمهور نیز با مکلف کردن فراکسیون اکثریت، نخست وزیر را برای تشکیل دولت جدید در مدت یک ماه معرفی کند.

مهمترین حاشیه این رویداد؛ اختلاف گروه‌های سیاسی عراق به ویژه دو جریان اصلی شیعی این کشور بر سر معرفی فراکسیون اکثریت است.

معترضان عراقی‌ گذرگاه مرزی مشترک با ایران را بستند

بسته شدن یکی از گذرگاه های مرزی عراق و ایران در روز یکشنبه- ۱۱ شهریورماه- در حالی صورت گرفت که؛ حدود ۱۵۰ نفر از معترضان عراقی در ورودی اصلی یکی از میدان‌های نفتی واقع در بصره تجمع کرده بودند.در بحبوحه تشدید تنش‌ها در شهرهای جنوبی به خاطر سطح پایین خدمات‌رسانی و فساد، این گذرگاه مرزی مسدود شد.

طبق اخبار منتشر شده، تظاهرکنندگان عراقی مسیر اصلی در منطقه «کرمه علی» در بصره را بستند که این اقدام آن‌ها باعث ایجاد بی‌نظمی و ترافیک بسیار سنگین در این منطقه شد. تظاهرکنندگان عراقی خواستار فراهم کردن خدمات اصلی و ایجاد فرصت‌های شغلی برای بیکاران و همچنن مبارزه با فساد شدند.

این تظاهرکنندگان به دعوت سران عشایر برای افزایش تظاهرات‌ها یک روز قبل از تشکیل اولین جلسه پارلمان جدید عراق مسیر منتهی به گذرگاه مرزی مشترک با ایران به نام «السلامجه» را بستند.

تحریم شرکت های پاکستانی

قرعه سریال دنباله‌دار تحریم های آمریکا، این هفته به نام پاکستان در آمد. اداره تنظیم مقرارت آمریکا اعلام کرد دو شرکت پاکستانی که در تامین کالاهایی دخیل هستند که در ساخت موشکی و تسلیحات هسته‌ای استفاده می‌شود و نیاز به اخذ مجوز برای صادرات آنها وجود دارد، را مورد تحریم قرار می دهد.

وزارت تجارت آمریکا اعلام کرد، شرکت‌هایی که به لیست این قانون اضافه می‌شوند توسط دولت آمریکا تحریم می‌شوند؛ زیرا آنها مغایر با امنیت ملی و منافع سیاست خارجی آمریکا عمل کرده‌اند. این تحریم ها از زمان سفر مایک پومپئو به پاکستان(روز چهارشنبه -۱۴ شهریور) رسمیت یافته است.

خوشبینی اردوغان به نشست تهران

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه- ۱۴ مردادماه- در حال بازگشت از سفر رسمی‌اش به قرقیزستان در هواپیما در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نشست آتی سران کشورهای روسیه، ترکیه و ایران در تهران نتایج مثبتی خواهد داشت.

وی درباره پرونده اندرو برانسون، کشیش آمریکایی بازداشت شده در ترکیه به اتهام جاسوسی و تروریسم نیز گفت: روند قانونی در پرونده برانسون ادامه دارد و ما نمی‌توانیم به خواسته‌های غیرقانونی آمریکا در این پرونده تن دهیم. اردوغان با اشاره به درخواست آمریکا برای آزادی برانسون و بازگشت او به کشورش گفت: ترکیه از حاکمیت قانون پیروی می‌کند و آمریکا هرگز نمی‌تواند در این پرونده با تهدید پیشرفتی حاصل کند.

آزادی خواهان عربستان در انتظار اعدام

 سلمان العوده، فعال سیاسی سعودی پس از آن که توئیتی را با محتوای استقبال غیرمستقیم از احتمال دستیابی به راه‌حلی برای بحران این کشور با قطر منتشر کرد، دستگیر شد. داددستان کل عربستان اعدام این مبلغ را در ابتدای جلسه محاکمه او خواستار شد. در پی انتشار این خبر فعالان شبکه‌های اجتماعی هشتگ «سلمان العوده تروریست نیست» را به اشتراک گذاشتند.

العوده یکی از چهره‌های برجسته «جریان بیداری» در عربستان است که جریانی نزدیک به گروه اخوان المسلمین توصیف می‌شود. عفو بین‌الملل به نقل از برخی اعضای خانواده العوده اعلام کرده، این واعظ عربستانی پس از سپری کردن چهار ماه در سلول انفرادی در ژانویه گذشته به بیمارستانی در جده منتقل شد.

در حال حاضر عربستان نزدیک به ۱۰۰ تن را بازداشت کرده و این بازداشت‌ها و علت آنها را پنهان نگه داشته است، اما طبق برخی اطلاعات فاش شده، بعضی از این افراد هدف اقدامات خطرناکی از جمله شکنجه قرار گرفته‌اند تا مجبور شوند به جرائمی اعتراف کنند که اصلا مرتکب نشده‌اند و یا اینکه از موضعگیری‌های منتقدانه خود علیه مسؤولان ریاض دست بردارند.

عارف علوی رییس جمهور قطعی پاکستان شد

آخرین نتایج شمارش آرای انتخابات مربوط به تعیین رییس جمهور پاکستان مشخص کرد که عارف الرحمان علوی کاندیدای حزب تحریک انصاف پاکستان در مجموع ۳۵۳ رأی نمایندگان مجلس سنا، مجلس شورای ملی و مجلس‌های استانی پاکستان را به خود اختصاص داده است.

علوی پس از اعلام نتیجه نهایی انتخابات پاکستان، گفت: من نه تنها رییس جمهور حزب خود هستم، بلکه رییس جمهور کل پاکستان هستم. مراسم تحلیف وی قرار است روز ۹ سپتامبر برگزار و وی کشور را از رییس جمهور پیشین تحویل گیرد.  

یمن مقامات عربستان را به دادگاه کیفری بین المللی می کشاند

یک فعال حقوق بشری یمنی اعلام کرد، مسؤولان جنایت‌های جنگی این کشور و در راس آنها ولیعهدهای عربستان و ابوظبی را از طریق دادگاه کیفری بین‌المللی مورد پیگرد قرار می‌دهد.

این فعال حقوق بشری یمن و برنده جایزه صلح نوبل در اظهارات خود، گفت: گزارش اخیر سازمان ملل درباره جنایت‌های جنگ در یمن سندی قانونی برای پیگرد مسؤولان جنایت‌های جنگ این کشور از طریق دادگاه کیفری بین‌المللی و در راس آنها محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی است.

از زمانی که ائتلاف عربی در مارس ۲۰۱۵ عملیات خود را آغاز کرد توسط سازمان‌های حقوق بشری به کشتن و زخمی کردن صدها غیرنظامی و مورد هدف قرار دادن اهداف مدنی متهم شد. طبق ارزیابی سازمان ملل، جنگ سه ساله موجود در یمن منجر به کشته شدن بیش از ۱۰ هزار تن شده که بیش از ۲۰۰۰ تن از آنها کودک هستند.

سفر رحمانی فضلی به عراق برای رفع اختلافات و تدارک اربعین

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور روز چهارشنبه-۱۴ شهریور- در جریان سفر به بغداد در نشست هیات‌های عالی رتبه دو کشور ایران و عراق که در محل وزارت کشور عراق برگزار شد، گفت: امنیت در منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود نه کشورهای خارجی که به دنبال منافع خود هستند. اکنون همکاری‌ها بین تهران-بغداد در بالاترین سطح خود قرار دارد، لذا اختلافات جزئی میان دو کشور در اینگونه نشست‌ها قابل حل است.

رییس شورای امنیت کشور تصریح کرد: اربعین در آینده نزدیک تبدیل به رخدادی بزرگ تاریخی و انسانی بدل خواهد شد و عراق به دلیل این که میزبان این مراسم الهی است نقش بسیار مهمی باید ایفا کند.

رحمانی فضلی گفت: آمادگی داریم تا مراسم اربعین سال جاری را با امنیت و نظم بیشتری برگزار کنیم لذا دستگاه‌های مختلف نیز باید همکاری بیشتری در تامین امکانات و خدمات لازم برای زوار داشته باشند.

گردآوری و تنظیم از: پاتریک ساهاکیان-خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 352734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.