جمعیت کودکان محروم از تحصیل کاهش یافته است

مدیر عامل انجمن امداد انشجویی مردمی ایما از تحت پوشش قرار دادن ۳۰۰ کودک محروم اصفهانی در این انجمن خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نوید دفاعی شامگاه ۱۴ شهریور ماه (چهارشنبه) در حاشیه همایش بوی مهر برای ورود دانش آموزان محروم از تحصیل با اشاره به فعالیت های انجمن امداد انشجویی مردمی ایما، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: این انجمن از سال ۸۸ فعالیت خود را با شناسایی بچه های محروم، بازمانده از تحصیل و بدون شناسنامه آغاز کرد و با ارایه آموزش های لازم بچه ها را برای رفتن به مدرسه آماده می کند.

وی با بیان اینکه انجمن ایما مستقل، غیر سیاسی و با مجوز رسمی از استانداری اصفهان فعالیت می کند، افزود: آنچه که تمام ایمایی‌ها را گرد هم جمع می کند طرز فکر و یا جهت گیری نیست، در واقع فعالان انجمن امداد دانشجویی ایما دارای درد مشترکی هستد و آن درک درد دیگری است.

 مدیر عامل انجمن امداد انشجویی مردمی ایما با بیان اینکه تاکنون ۳۰۰ کودک تحت پوشش انجمن ایما قرار گرفته اند، گفت: آموزش ریاضی، فارسی، پرورشی، خلاقیت، نجوم، نویسندگی، موسیقی و دیگر رشته ها برای این دانش آموازن در دستور کار قرار دارد. مهارت آموزی برای نوجوانان و توانمند سازی آنها در جهت کار آفرینی و خود کفایی خانواده نیز از دیگر اهداف این انجمن است.

وی با تاکید به اینکه اهداف انجمن انجام یک کار خیر پایدار و بلند مدت به منظور اشتغال و مهارت آموزی کودکان محروم ازتحصیل در آینده است، افزود: کمک به اقشار در معرض آسیب، ایجاد آگاهی و حساسیت نسبت به معضلات اجتماعی و ارایه راهکارهای علمی برای این معضلات و ترویج فرهنگ نوع دوستی و خیر خواهی از دیگر اهداف و محور فعالیت های انجمن ایما است.

دفاعی با اشاره به اینکه ایما کودکان بدسرپرست، دختران در معرض آسیب، افراد درگیر معضل اعتیاد، زنان سرپرست خانوار و کودکان کار و بازمانده از تحصیل را حمایت می کند، افزود: ۲۰۰ عضو ایما به صورت داوطلبانه دست در دست یکدیگر داده و برای ترویج اندیشه‌های بزرگان دین در عشق به همنوعان، فرهنگ خیر و نوع دوستی و دیگر خواهی به صورت فراگیر در جامعه هم قسم شده اند.

وی خاطر نشان کرد: منابع مالی ایما با مشارکت خیرین استان و ایجاد کارآفرینی و برگزاری بازارچه های خیریه تامین می شود و عدم وابستگی انجمن به هر گونه شخص حقیقی یا حقوقی در ازای تامین هزینه ها با ممنوعیت اخذ بودجه و کمک مالی از ارگان های دولتی یکی از قوانین اساسی انجمن امداد دانشجویی ایما است.

مدیر عامل انجمن امداد انشجویی مردمی ایما درباره جشن بوی مهر گفت: این جشن هر سال آخر شهریور ماه و با فرار رسیدن سال تحصیلی برای کودکانی که شناسایی شده و با کسب آموزش های لازم در آزمون قبول شدند برگزار می شود و برای بهتر برگزار شدن این جشن انجمن ایما نیازمند مساعدت و همکاری سمن ها و همراهی مسئولان است.

سالانه ۲۰ کودک وارد چرخه آموزش و پرورش می شود

همچنین مریم فاضلی، مسئول کانون کودکان امید انجمن امداد دانشجویی ایما اظهار کرد: انجمن امداد دانشجویی ایما در یک منطقه دارای معضل در حال فعالیت است و در "کانون کودکان امید" افراد داوطلب برای تدریس به کودکان ۸ تا ۱۴ سال محروم از تحصیل، فعالیت می کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه گروهی از کودکان در این منطقه محروم یا بازمانده از تحصیل هستند و با بالا رفتن سن شان هیچ وقت وارد مدرسه نشدند، این گروه از کودکان به خانه امید مراجعه کرده و در حوزه خواندن و نوشتن و تدریس به آن ها آموزش داده می شود تا بتوانند در مدرسه ثبت نام کنند.

مسئول کانون کودکان امید انجمن امداد دانشجویی ایما ادامه داد: از سال ۹۲ و ۹۳ خانه‌های جدیدی برای کودکان اتباع خارجی و ایرانی که درگیر معضلات خانواگی بودند تشکیل شد تا این گروه از کودکان از تحصیل محروم نشوند. خوشبختانه قوانین جدید شرایط تحصیل برای کودکان تبعه خارجی که به صورت غیر قانونی در ایران زندگی می کنند، را فراهم کرد.

فاضلی ادامه داد: از سوی دیگر  کودکان ایرانی هم با رای کمسیون خاص آموزش و پرورش می‌توانند وارد کلاس شده و از امکانات آموزشی کلاس استفاده کنند. هر سال تقریبا ۵۰ کودک را شناسایی و ثبت نام می‌کنیم که برای این کودکان آموزش دروس اصلی انجام شده و در کنار این مورد با انجام فعالیت‌هایی در بخش فرهنگی و تربیتی این کوکان کار می‌شود.

مسئول کانون کودکان امید انجمن امداد دانشجویی ایما با تاکید بر اینکه این گروه از کودکان از نظر بهره‌مندی از امکانات در این منطقه محروم هستند، گفت: این کودکان، خانواده حمایت گری ندارند اما خوشبختانه با توجه به پتانسیل های موجود و فعالیت خود آن ها هر سال توانستیم حدود ۲۰ نفر را وارد سیستم آموزش و پرورش کنیم.

وی ادامه داد: امسال با توجه به قوانین جدید، برای ثبت نام کودکان ایرانی فاقد مدرک هویتی در سامانه سناد از سوی فرمانداری مجوز صادر می شود تا سوابق تحصیلی این کودکان به صورت رسمی ثبت شود.

فاضلی با بیان اینکه اکنون جمعیت کودکان محروم از تحصیل کوچک تر از قبل شده است، افزود: با وجود این اتفاقات باز هم جمعیت دانش آموز محله محرومی که ایما در آن مشغول به فعالیت است زیاد و از سویی تعداد مدارس کم است. در این منطقه کودکان از نظر فضای آموزشی واقعا در مضیقه هستیم و در هر کلاسی بیش از ۴۰ دانش آموز برای تحصیل حضور دارند.

کد خبر 352696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.