داروهای مسکن را با احتیاط مصرف کنید

بررسی‌های جدید محققان دانشگاه آرهوس (Aarhus University) دانمارک نشان می‌دهد داروهای مسکن که افراد برای تسکین دردهای خود از آن‌ها استفاده می‌کنند، تهدیدی برای سلامت قلب و عروق محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) سه خاصیت مهم کاهش التهاب، ضددرد و تب‌بر دارند و افراد به طور گسترده‌ از آن‌ها برای کاهش درد استفاده می‌کنند. این داروها معمولا برای درمان بیماری‌های التهابی، سردرد و تب، توصیه می‌شوند، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد مصرف آن‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را به همراه دارد.

بررسی‌های گسترده انجمن قلب و عروق اروپا پیرامون تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نباید برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند، تجویز شوند و همچنین این داروها نباید بدون هشدار مناسب در مورد عواقب قلب و عروقی آن‌ها به فروش برسند.

مورتن اشمیت، رهبر گروه تحقیق از دانشگاه آرهوس دانمارک به همراه تیم تحقیقاتی خود ۲۵۲ مطالعه را بر  ۶.۳ میلیون فرد دانمارکی با سن بالای ۲۰ سال، در فاصله سال‌های ۲۰۱۶-۱۹۹۶ انجام دادند. سن شرکت کنندگان به طور متوسط ۵۶-۴۶ سال بود. محققان در طول بررسی‌های خود خطر بیماری‌های قلبی را در افرادی که داروی "دیکلوفناک"  مصرف می‌کردند مورد بررسی قرار داده و آن را با افرادی که داروهای "پاراستامول"، "ایبوپروفن" و "ناپروکسن" مصرف می‌کردند مقایسه کردند.

نتیجه تحقیقات حاکی از آن است که مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی در طول دوره سرماخوردگی، خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش می‌دهد. در واقع یافته‌های جدید نشان می‌دهد افرادی که برای مدت ۳۰ روز داروی دیکلوفناک مصرف می‌کنند در مقایسه با دیگر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی با افزایش خطر آریتمی، سکته مغزی ایسکمیک، نارسایی قلبی و حمله قلبی مواجه خواهند بود.

به گفته محققان درمان دردها و التهابات توسط داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای برخی از بیماران بهبود کیفیت زندگی را به همراه دارد، اما باید خطرات قلب عروقی و خونریزی دستگاه گوارش این داروها نیز مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این، نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد برای افرادی که از داروی دیکلوفناک استفاده می‌کردند در مقایسه با افرادی که داروی پاراستامول و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مصرف می‌کردند، خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی وجود داشت.

کد خبر 352684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.