صالحی: جشنواره ها نشان دهنده دستاورد یک دوره تلاش هستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از جشنواره سی و یکم تا سی و دوم باید رویکرد استفاده بیشتر از ادبیات ایران و فرهنگ ایرانی در سینمای کودک و نوجوان، فرصت سازی های جدید برای سینمای انیمیشن و پویا نمایی و استفاده از فناوری های نوین در سینما را جدی بگیریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید عباس صالحی امشب _ چهارشنبه ۱۴ شهریور ماه_ در آیین اختتامیه سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اظهار کرد: خوشحالیم که بار دیگر جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان برگزار می شود. منطقه ای که هم در گستره و هم در سابقه هنری و هم در دانش و تکنیک هنری، اگر نگوییم بی نظیر، اما در جهان حتما کم نظیر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: سینمای کودک و نوجوان بخش مهمی از سینمای ایران است. ۱۸ میلیون کودک و نوجوان ایرانی داریم که سینما می تواند آنها را در هزاران امر کمک کند.

وی افزود: کارشناسان وزارت آموزش و پرورش می گویند که هشت میلیون کودک و نوجوان ایرانی به طور میانگین شش ساعت را در فضای مجازی می گذرانند و کودکان بین پنج تا ۱۰ سال به فیلم های بزرگسالان علاقه مندند و این نشان می دهد که ما خوراک لازم را فراهم نکردیم.

وی گفت: ما بیش از ۲۰۰ فیلم کودک و نوجوان را پس از انقلاب داشتیم و از بین ۱۰ فیلم پر فروش پس از انقلاب در ایران، شش فیلم از کودکان و نوجوانان بوده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در فاصله یک ساله بین دو جشنواره اخیر اتفاقات خوبی افتاده که هنوز کافی نیست. در زمینه فروش، فیلم های پرفروش زیادی داشتیم. این که امسال در اکران نوروزی یک فیلم کودک و نوجوان داشتیم اتفاق خوبی است. این که در تفاهم نامه سازمان سینمایی با کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان قرار شده همه سالن های کانون تجهیز تا فیلم کودک پخش شود، خوب است. این ها اتفاقات در حال شکل گیری است و می تواند خبرهای خوبی برای ما باشد.

صالحی ادامه داد: در کنار این خبرهای اولیه خوب که کافی هم نیست، نهادسازی باید در حوزه فیلم کودک و نوجوان اتفاق بیافتد. این که تشکل غیر دولتی حمایت از سینمای کودکان و نوجوانان شکل گرفته و حالا مراحل پایانی ثبتش را طی می کند، می تواند یک نهاد حمایتی و مردمی از سینمای کودک و نوجوان باشد. این که در حوزه پخش سینمای کودک و نوجوان، سینمای پخش تخصصی نداشتیم یک ضعف بود که حالا فرصتی پدید آمده که این پخش به شکل حرفه ای صورت گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاده اسلامی تاکید کرد: ما نیاز داریم که قطب های سینمای کودک و نوجوان را در کنار تهران پیدا کنیم. این که در این جشنواره سه فیلم تولیدی از اصفهان بود بسیار خوب است. این ها اتفاقاتی است که در یک سال اخیر، با نگاه هایی به آینده افتاده و به عنوان خبرهایی از جشنواره سی ام تا جشنواره سی و یکم است. جشنواره ها مثل المپیک ها نشان دهنده دستاوردی از یک دوره تلاش هستند.

وی گفت: در افق امسال یعنی از جشنواره سی و یکم تا سی و دوم باید چند رویکرد را جدی بگیریم. اول، استفاده بیشتر از ادبیات ایران و فرهنگ ایرانی در سینمای کودک و نوجوان است.

صالحی رویکرد دوم را فرصت سازی های جدید برای سینمای انیمیشن و پویا نمایی دانست و گفت: اتفاقات خوبی در فضای انیمیشن در حال شکل گیری است. حتما سینمای انیمیشن با فرصت هایی که در حوزه این ژانر داریم، یکی از نقاط قوت مهم برای سینمای ایران خواهد بود.

وی افزود: بالاخره رویکرد سوم این است که از فناوری های نوین در سینما استفاده کنیم. کودکان امروز، پرهیجان تر هستند و فضای فناوری های جدید، سوژه های بهتری را به وجود می آورد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: سینمای کودک و نوجوان باید خود را وارد فضای جدید و جذابی کند تا لازم نباشد به فیلم های خارجی رجوع کنیم.

صالحی افزود: خوشحالم که امروز در جشن شما حضور دارم، شما میهمانانی که از راه دور آمدید، اما ایران را با هنر آن و اصفهان را با هنر دیرین آن می شناسید. از میزبان های جشنواره سپاسگذاری می کنم و به طور خاص از هیئت داوران تجلیل می کنم.

کد خبر 352657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.