کنترل بیماری آنفولانزا نیازمند افزایش مراقبت های بهداشتی است

تیران-مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: کنترل بیماری آنفولانزا فوق حاد پرندگان نیازمند افزایش مراقبت های بهداشتی توسط متولیان واحدهای دامپروری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان تیران و کرون، شهرام موحدی در دیدار با فرماندار این شهرستان با اشاره به شناسایی هشت کانون آلوده به بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان اظهار کرد: این بیماری در فصل تابستان به دلیل بی توجهی نسبت به مراقبت های بهداشتی در دو شهرستان نجف آباد و تیران و کرون گسترش پیدا کرد، اما نظارت ها و فعالیت قرنطینه مانع از پیشرفت بیشتر این بیماری در سایر دامپروری ها شد.

وی افزود: هشت کانون آلوده به این بیماری شامل شش واحد پرورش بوقلمون و دو واحد مرغ تخم گذار بودند که پس از شناسایی این واحدها بیش از ۲۵۶ هزار قطعه پرنده معدوم شد و کانون بیماری پلمب و منطقه نزدیک آن در شرایط قرنطینه قرار گرفت.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه همکاری و تلاش سرمایه گذاران عرصه نگهداری و پرورش طیور در پیشگیری از گسترش بیماری موثر است، تصریح کرد: کنترل بیماری آنفولانزا فوق حاد پرندگان نیازمند افزایش مراقبت های بهداشتی و توجه ویژه توسط متولیان واحدهای دامپروری است.

وی ادامه داد: ورود و خروج آزاد کارگران، بی توجهی به  سلامت محل نگهداری آب و موادغذایی و عدم سلامت خودروهای انتقال آب و مواد خوراک طیور منجر به گسترش بیماری می شود و در این خصوص نیاز به توجه ویژه سرمایه گذاران در این عرصه است تا اینکه از پیشرفت بیماری جلوگیری شود.

موحدی با بیان اینکه جلوگیری از گسترش این بیماری در فصل سرما مورد دغدغه دامپزشکی است، گفت: نظارت های دامپزشکی و اجرای قرنطینه در راستای پیشگیری از گسترش این بیماری ها انجام می شود که همکاری سایر دستگاه ها و مسئولان محلی در اجرای سیاست های نظارتی و بهداشتی دامپزشکی برای تامین سلامت مردم و کاهش خسارت های ناشی از بیماری ضروری است.

وی با اشاره به اینکه بعضی از مراکز نگهداری دام و طیور فاقد بیمه هستند، یادآور شد: شیوع بیماری و فراگیری آن در یک واحد دام و طیور خسارت های زیادی را به مالکان این مراکز تحمیل می کند و نیاز به آگاه سازی آن ها برای انجام فرآیند بیمه گذاری است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان سلامت غذایی مردم را مهم ترین هدف دامپزشکی در انجام فعالیت های نظارتی و بهداشتی عنوان کرد و گفت: اجرای طرح های واکسیناسیون دام و طیور، نظارت های بهداشتی و دستورالعمل های مربوط به مراکز کشتار همه در راستای تامین و ارتقاء سلامت غذایی مردم است.

کد خبر 352634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.