حضور موثر و فعال دانشجویان جوان در معضل محیط زیست

کنفرانس بین المللی بررسی معضلات محیط زیست و توسعه پایدار با حضور جمعی از دانشجویان و اساتید خارج و داخل کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کنفرانس بین المللی جامعه و محیط زیست با حضور جمعی از دانشجویان خارج و داخل کشور برگزار شد. عمده مسائل مورد بحث مربوط به محیط زیست و توسعه پایدار بود؛ توسعه پایدار را به شرطی توسعه می دانند که در نهایت حفظ منافع و منابع برای نسل آینده باشد و حداقل آسیب را به زیستگاه ها و محیط زیست بزند.

با این وجود توسعه پایدار تنها به محیط زیست خلاصه نمی شود بلکه در کنار اهداف دیگر مانند از بین بردن فقر و سوء تغذیه، حقوق مساوی زن و مرد، تحصیلات، استفاده از انرژی سبز و پاک، رشد اقتصادی و صنعت، صلح و عدالت و ارتباط جامعه و محیط زیست و مشارکت همه ملت ها محقق می شود.

حضور و اطلاعات قشر جوان در زمینه محیط زیست برایم جالب بود

"سوزان" اهل مجارستان و یکی از اساتید آراسموس است و اولین بار است که به ایران می آید، او درباره ایران و راه حل های رفع بحران محیط زیست به خبرنگار ایمنا می گوید: حضور و اطلاعات قشر جوان این کشور برای من بسیار جذاب بود و در مقابل اطلاعات زیادی هم در مورد معضلات محیط زیستی و راه کار های آن دریافت کردم که برای خودم و همکارانم سودمند خواهد بود. تمیز بودن این کشور برای من خیلی جالب بود و ایران مردمی بسیار مودب و مهربان دارد و این بیشترین ویژگی بود که به چشم من آمد.

او در مورد راه حل ها اظهار می کند: ما باید آگاهی های خودمان را در مورد محیط زیست کشور های مختلف بالا ببریم و با توجه به اینکه بیشتر دانشجویان شرکت کننده در این برنامه جوانان هستند، قشر جوان بیشتر و بهتر می تواند در این زمینه فعالیت کند و به آگاهی بخشی مردم  کمک کند.

 سوزان جمع کردن زباله، آموزش در مدارس و حتی آموزش دیدن دانشجویان آراسموس، ایجاد فرصت های شغلی و ... را از جمله پروژه های آراسموس عنوان کرد و می گوید: بسته به مشکلات روز دنیا این پروژه ها برنامه ریزی می شود و امسال بیشترین تمرکز روی مسائل مهاجرین بود.

آراسموس فرصتی برای درک فرهنگ ها

آراسموس موندوس Erasmus Mundus با هدف بهبود کیفیت آموزش عالی در اروپا و تحکیم درک متقابل فرهنگی ایجاد شده است.

این برنامه جابه جایی افراد و همکاری میان موسسات اروپایی و غیر اروپایی را تشویق و حمایت می کند. هدف آن ارتقاء فضای آموزشی اتحادیه اروپا در مقیاس جهانی، شرکت در توسعه پایدار آموزش عالی کشورهای ثالث و ارائه چشم انداز شغلی مطلوبتربه دانشجویان است.

عبارت Erasmus Mundus از دو بخش تشکیل شده که اراسموس، از زندگی دانشمندی در قرن 15 الهام گرفته شده و موندوس، نشانگر جهانی بودن این پروژه است. تاریخچه این پروژه به سال 1987 برمی گردد که اتحادیه اروپا با تصویب برنامه ای دانشگاه های اروپایی را ملزم به اعطای بورس تحصیلی برای جذب نیروی انسانی جوان از کشورهای غیر ارروپایی، با هدف بهبود کیفیت آموزش و درک متقابل فرهنگی کرد.

همچنین در این نشست علاوه بر ارائه مقاله در زمینه توسعه پایدار و محیط زیست، میز گردی با عنوان معضلات روز محیط زیست و توسعه پایدار برگزار شد و دانشجویان و اساتید در خصوص معضلات کشور ها و راه حل ها به بحث و تبادل نظر نشستند.

کد خبر 352622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.