۱۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳
زخمی که رکود بر جان صنعت سنگ زده

دبیر اتحادیه سنگبری های اصفهان با اعلام اینکه حدود ۵۰ درصد از تولید کشور در اصفهان انجام می شود، گفت: ۳۰ درصد از کارخانه های سنگ اصفهان به علت رکود بازار و عدم توانایی پرداخت هزینه هایشان اقدام به تعطیلی کرده اند.

حسین حجاری در گفتگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه ۷۰ درصد مابقی نیز با ۳۰ درصد از ظرفیت خود در حال فعالیت هستند، اظهار کرد: کاهش تولید و تعدیل نیرو، زخمی است که رکود بر جان این صنعت زده است.  

وی افزود: افزایش قیمت ارز، تحریم، رکود و کاهش در ساخت و ساز داخلی از جمله مشکلات این صنعت است و تولیدکنندگان این صنف از برخی واردات و صادراتی که انجام می شود، ناراضی هستند.

حجاری اضافه کرد: در سال های اخیر به صادرات کم توجهی شده و اکنون نیز به علت کاهش رشد در ساخت و ساز داخلی و بسیاری از مسائل دیگر، تولید کنندگان به فکر صادرات افتاده اند که کمی دیر است به عنوان مثال ترکیه که از ابتدا تمرکزش بر روی صادرات بوده، اکنون توانسته بازارهای دنیا را در دست بگیرد.

دبیر اتحادیه سنگبری های اصفهان با اعلام اینکه سنگ ایران به صورت خام صادر می شود و به صورت فرآوری شده با برند دیگر کشورها وارد می شود، اضافه کرد: این در حالی است که کشور توانایی فراوری سنگ را دارد اما برخی از سودجویان برای به دست آوردن سود بیشتر و راحت یکی از با ارزش ترین دستاوردهای معدنی کشور را به صورت خام از کشور خارج می کنند.

با وجود تحریم ها سنگ ایران از طریق دیگر کشورها صادر می شود

حجاری با اشاره به اوضاع نابه سامان سنگبری ها و صادرات نادرست سنگ در ایران اظهار کرد: از ابتدای شروع تحریم ها، چین سنگ ایران را به اروپا صادر می کند، این گونه که سنگ را از ایران خریداری و به اسم خودش به کشورهای اروپایی می فروشد.

وی از نامه ای که اتحادیه سنگ اصفهان به  وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشته، خبر داد و اظهار کرد: با توجه به اینکه سنگ ایران از لحاظ رنگ و جنس تنوع زیادی دارد، در این نامه خواستار جلوگیری از صادرات سنگ خام و واردات فرآوری شده سنگ، شدیم.

حجاری با بیان اینکه هنوز پاسخی از طرف وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت برای این نامه، دریافت نشده است، ابراز امیدواری کرد: این مشکل هرچه زودتر رفع شود زیرا صادرات سنگ به صورت فراورده های سنگی ارزآوری بیشتری برای کشور خواهد داشت.

حجاری یکی از بزرگترین مشکلات این صنف را افزایش مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد عنوان کرد و افزود: در سال گذشته اداره صنایع و معادن طبق لیستی که هر سال به ما ارائه می دهد، چهار درصد رکود در فروش را برای صنف سنگبری ها اعلام کرد، با این حال به جای تعدیل مالیاتی، آن را افزایش داده اند.

وی اضافه کرد: این موضوع نارضایتی و نگرانی زیادی را برای فعالان در صنعت سنگ ایجاد کرده است.

حجاری با بیان اینکه دست صنعت سنگ از ارز دولتی خالی مانده و افزایش روز افزون نرخ ارز نیز تاثیر منفی بر رشد این صنعت گذاشته، اظهار کرد: لوازم مصرفی کارخانه ها در بازار به سختی پیدا می شود.

کد خبر 352597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.