۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰
کلاهبرداری با دایورت شماره

"سلام از برنامه رادیو جوان تماس می گیرم، تبریک میگم شما به دلیل پرداخت به موقع قبوض تلفن همراه برنده نخستین مسابقه قرعه‌کشی در برنامه ویژه ما به مبلغ پنج میلیون تومان وجه نقد شدید. باید دو عدد شماره کارت بدید تا همین امشب مبلغ برای شما واریز شود."

به گزارش خبرنگار ایمنا، "شماره‌های  ۰۲۱۲۲۰۵۰۹۵۲ و ۰۲۱۲۲۰۴۰۰۰۰ شماره تلفن و تلفکس برنامه ماست. دو شماره حواله برای شما در نظر گرفته شده هر کدام به ارزش دو میلیون و پانصد هزار تومان بوده و حواله اول ۰۲۹۹۶ و چهار رقم شماره آخر تماس شما بوده و حواله دوم ۰۴۹ شماره کامل خط تماستان است که درمجموع همان پنج  میلیون تومان حواله نقدی می‌شود. بعد از انجام واریز دوباره رسید به شما اعلام می‌شود و پس از اعلام واریز امکان برداشت پول از هر دو کارت برای شما فراهم می‌شود. با اعلام واریز و گرفتن رسیدهای تأییدی شما می‌توانید از هر دو کارت مبلغ جایزه خود را دریافت کنید. اما قبل از دریافت وجه باید مدارک خود شامل اصل و کپی کارت ملی را به همراه چهار عدد رسید بانکی به شعبه بانک‌هایی که در آن حساب دارید، تحویل داده تا مبالغ برای شما قابل‌برداشت شود. "

اصرار تماس‌گیرنده بر حضور کمتر از ۱۵ دقیقه به باجه بانکی و تکرار این جمله به‌صورت مکرر در یک مکالمه کمتر از پنج دقیقه‌ای جای بسی تعجب دارد تا جایی که حتی از مخاطبش می‌خواهد مهمان‌هایش را رها کرده و به نزدیک‌ترین باجه بانکی برود!

همچنین اصرار به قطع نشدن تماس تا مادامی که فرد برنده به باجه بانکی رفته و اطلاعات خود را وارد کند نیز از دیگر نکات تعجب‌برانگیز در گفته‌های تماس‌گیرنده بود، به گفته فرد تماس‌گیرنده این تماس رایگان بوده  و خط تماس او تنها شناسه واریزی برای مخابرات بوده است؛  شخص در پشت خط تماس در لیست انتظار قرار گرفته و به محض رسیدن به اولین محل خودپرداز  کد  ۹ گوشی را زده و برای راهنمایی و تائید واریزی به مخابرات متصل خواهد شد. "

آنچه خواندید ترفندی جدید برای کلاهبرداری‌های اینترنتی است، که فعالان این عرصه به‌صورت تصادفی مخاطبان خود را انتخاب کرده و با معرفی خود از شبکه رادیویی معتبر اعتماد مخاطب را جلب و اهداف شوم خود را دنبال می‌کنند.

مراجعه روزانه پنج نفر به دلیل کلاهبرداری‌های تلفنی

سرهنگ سعید سلیمیان، رییس پلیس آگاهی استان اصفهان ضمن تائید این نوع کلاهبرداری، به مراجعه روزانه پنج نفر به دلیل کلاهبرداری‌های تلفنی به پلیس آگاهی اصفهان اشاره می‌کند و می‌گوید: این کلاهبرداران به بهانه برنده شدن سفرهای زیارتی و همچنین جایزه خوش‌حسابی در پرداخت قبوض تلفن همراه با مخاطبان تماس گرفته و با چرب‌زبانی و اعتماد به نفسی که دارند اغلب اعتماد مخاطبان را جلب کرده و به اهداف خود دست پیدا می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: طی این تماس‌ها برای مصاحبه به شهروند اعلام می‌شود که به استودیو وصل شده و در این بازه زمانی تماس سه‌جانبه هم کنفرانس می‌کنند و با گرفتن تلفن رادیو جوان صدا و سیمای تهران به تلفن گویا وصل می‌شوند.

رییس پلیس آگاهی استان اصفهان با بیان اینکه مدیریت همه تماس‌ها عهده افراد کلاهبردار است و اتصال به بخش استودیو توسط این افراد انجام می‌شود، اضافه می‌کند: بعد از گرفتن مصاحبه، شهروند را به حسابداری وصل کرده و دوباره با مدیریت تماس، خودشان را به جای حسابدار معرفی کرده و  با این ترفند کاربر را  برای گرفتن موجودی به پای عابر بانک کشانده و حساب او را به روش‌های  خودشان خالی می‌کنند.

وی تأکید می‌کند: دایورت شماره روی مخابرات برای جلب اعتماد مخاطب است که به او اعلام می‌شود از مشترکین خوش‌حساب بوده است. به شهروندان توصیه می‌کنیم که برای مصون ماندن از این نوع کلاهبرداری‌های تلفنی و مورد سوءاستفاده قرار نگرفتن از سوی افراد سودجو و کلاهبردار بدانند که برای دریافت جایزه تحت هر شرایطی نیازی برای مراجعه به خودپردازها نیست. بیشتر جوایز با ارائه مدارک به‌صورت حضوری دریافت می‌شود.

سرهنگ سلیمیان همچنین به دستگیری تعدادی از کلاهبرداران تلفنی در اصفهان طی یک ماه اخیر اشاره می‌کند و می‌گوید: این فرد خود را مجری برنامه رادیویی معرفی کرده و با کشاندن مخاطبان پای باجه بانکی حساب آنها را خالی می‌کرده است.

وی تصریح می‌کند:  متهم با این شیوه توانسته بود از ۷۰ شهروند اصفهانی بالغ بر پنج میلیارد ریال کلاهبرداری کند، و در نهایت وی را در مخفیگاهش در شهرستان کرج شناسایی و دستگیر کردیم.

رییس پلیس آگاهی استان اصفهان با اشاره به اینکه هر روز شاهد نوع جدیدی از کلاهبرداری اینترنتی هستیم، ادامه می‌دهد: شهروندان باید در این زمینه سواد رسانه‌ای خود را بالا برده تا کمتر در دام این دست کلاهبرداران حرفه‌ای گرفتار شوند.

کلاهبرداری های تلفنی از سراسر کشور گزارش شده است

همچنین روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران در خصوص این نوع کلاهبرداری اعلام کرد: گزارش‌های رسیده از برخی مناطق کشور حاکی از آن است کلاهبرداری تلفنی از مردم از طریق دایورت شماره بر روی یکی از مراکز مخابراتی یا صدا و سیما صورت گرفته و اصفهان هم از این قاعده مستثنی نیست؛ با پیگیری‌های به عمل آمده اکثر این شماره‌ها مربوط به شماره‌های تلفن همراه اعتباری است که به شماره تماس نهادهای عمومی دایورت شده و اعتماد مخاطب را به این وسیله جلب  کرده است.

 با پیشرفت فناوریها و تکنولوژی‌های روزمره سهولت در کارها فراهم شده و از سوی دنیای فناوری‌ها با خطراتی نیز همراه است، کلاهبرداران اینترنتی و تلفنی همه جا در کمین افراد هستند و با استفاده از ترفندهای مختلف از سادگی برخی مردم سوءاستفاده  کرده و با گرفتن اطلاعات شخصی بانکی آنان را خالی می‌کنند.

کد خبر 352595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.