ادبیات رییس سازمان محیط زیست و وزیر صنعت یکی است

یک کارشناس محیط زیست با انتقاد از نگاه‌هایی که تشکل های مردم نهاد را محلی برای نفوذ می داند، گفت: این نگاه باعث سقوط سرمایه اجتماعی در کشور شده و در نتیجه شکاف میان مردم و دولت افزایش پیدا می کند.

محمد درویش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به خشک شدن تمامی تالاب ها و دریاچه های داخلی کشور، اظهار کرد: بسیاری از رودخانه های دایمی به رودخانه های فصلی تبدیل شده و بعضاً هم به صورت کامل خشک شده اند.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه وضعیت آب، تنها در استان فارس به ۱۴۰ برابر شرایط بحرانی رسیده است، تصریح کرد: همه این موارد نشان می دهد که به صورت شتابان در حال از دست دادن منابع آبی هستیم و وضعیت خیلی بدتر از چیزی است که نشان داده می شود.

این مدرس دانشگاه تاکیدکرد: خشک شدن گاوخونی و هامون و رسیدن میزان آب دریاچه ارومیه به ۱۶ سانتیمتر در سال، تنها لکه و حباب هایی در روی زمین است.

 وی یادآور شد: مصیبت بزرگتر در مرکز ایران و زیر زمین رخ می دهد در فلات مرکزی سطح رسیدن به آب در سال به میزان دو متر کاهش یافته است و این مصیبت بر عکس آنچه در سطح زمین و بر روی رودخانه ها و دریاچه ها قرار دارد، دیده نمی شود.

درویش در خصوص دلیل شکل گیری بحران آب اظهار کرد: بحران آب را باید در نگارش اسناد توسعه ایران جستجو کرد. در تهیه آن اسناد بدون توجه به واقعیت های اکولوژیکی ، صرفا به نیازهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی توجه شد.

 مدیر کل پیشین مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست گفت: بر اساس همان اسناد در کشاورزی به سمت خودکفایی رفتیم و در صنایعی که به شدت به آب نیاز دارند، مانند صنعت خودروسازی و ساختمان سرمایه گذاری کردیم.

 وی با اشاره به اینکه هدف  گذاری ها باید بر اساس حفظ امینت غذایی برنامه ریزی می شد و نه خودکفایی در کشاورزی ادامه داد: اگر آرمان ما امنیت غذایی بود، اولویت پول پایدار قرار می گرفت و این پول پایدار همه نیازهایمان را تامین می کرد. در این شرایط به سمت توسعه کسب و کارهای سبز سوق پیدا می کردیم و به دنبال استحصال انرژی های بادی و خورشیدی، تقویب زیر ساخت های علمی، گردشگری، طبیعی، تاریخی و فرهنگی می رفتیم و با تولید محصولات ثانویه از خام فروشی پرهیز می کردیم.

این کارشناس محیط زیست با انتقاد از نگاه‌هایی که تشکل های مردم نهاد را محلی برای نفوذ می داند، گفت: این نگاه باعث سقوط سرمایه اجتماعی در کشور شده و در نتیجه شکاف میان مردم و دولت افزایش پیدا می کند. این در حالی است که حضور این تشکل ها برای حفظ محیط زیست ضروری است. چرا که هنوز برخی از مدیران، پرداختن به محیط زیست را نوعی مشکل تلقی می کنند.

درویش افزود: حتی رییس سازمان محیط زیست که باید حافظ محیط زیست کشور باشد با ادبیات وزیر اقتصاد و صنعت سخن می گوید "اگر قرار باشد به قوانین محیط زیست تن بدهیم ۸۰ درصد صنعت ما باید تعطیل شود" و اینگونه اعلام می کند که  نباید کشور را معطل محیط زیست کرد. در چنین شرایطی حضور فعالان محیط زیستی یک ضرورت اساسی است. اما متاسفانه افراد و نهادهایی می خواهند این تشکل ها، کوچک و حقیر نگهداشته شوند.

وی تاکید کرد: در بسیاری از کشورهای جهان پرداختن به محیط زیست نه تنها هیچ محدودیتی برای توسعه به وجود نمی آورد بلکه ضامن پایداری توسعه محسوب می شود و می تواند زمینه هایی برای اشتغال ایجاد کند.

کد خبر 352561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.