برگزاری دوره آموزشی رایگان برای هر فیلم‌ساز

دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان با شرکت راه یافتگان به این دوره به پیشنهاد یونیسف و به منظور تشریح حمایت از فیلمسازان برای آموزش رایگان دوره فیلمسازی حرفه ای و با همکاری انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست یونیسف با راه یافتگان به دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان با حضور "ویل پارکس" نماینده یونیسف در ایران، "مهتاب کرامتی" سفیر صلح و حسن نیت یونیسف، "علیرضا تابش" مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، "حبیب ایل بیگی" قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی و "سهیلا عسگری" مدیر امور جشنواره های انجمن سینمای جوان در مجتمع سینمایی «سیتی سنتر» برگزار شد.

در این نشست ویل پارکس نماینده یونیسف در ایران با ابراز خوشنودی از حضور فیلم سازان جوان در این مراسم گفت: خیلی خوب است که اینجا هستید. به شما تبریک می گویم که توانسته اید به اینجا برسید و در المپیاد فیلم سازی نوجوانان پذیرفته شده اید. من مسئول یونیسف در ایران هستم، اما همه شما این خانم در کنار من را می شناسید.

مهتاب کرامتی سفیر صلح و حسن نیت یونیسف پس از صحبت های ویل پارکس اضافه کرد: خوشحالم که بنیاد سینمایی فارابی اجازه داد که یونیسف در کنار ما قرار بگیرد. این جلسه قرار بود بین شما و ویل پارکس باشد، اما  من خواهش کردم که اینجا باشم. می دانم که در شب گذشته تا دیروقت مشغول فیلم سازی بودید و این همان حرکت حرفه ای است. برای همه شما آرزوی موفقیت می کنم.

در ادامه این نشست پارکس از نوجوانان فیلم ساز خواست که قبل از پاسخ به سوالات آنها، وی از این افراد سوال هایی بپرسد و جواب آنها را از کودکان و نوجوان بگیرد. نخستین سوال پارکس، در مورد ملیت خودش بود که پس از چند جواب غلط، ملیت استرالیایی وی توسط یکی از کارگردانان نوجوان، تشخیص داده شد. وی در این باره گفت: این کشور، سرزمین بسیار دوری از اینجا است ولی خوشحالم که اینجا و در کنار شما هستم. من سال های زیادی با یونیسف کار کردم و سه سال است که  نیز با دولت ایران کار می کنم، پس مطمئن هستم که شما سوال هایی دارید که از من بپرسید.

سوال بعدی وی در مورد این بود که "مهم ترین چیزی که در اصفهان یاد گرفتید چه بوده" که باز هم جواب های زیادی از جمعیت به دست آمد. جواب هایی مثل پیدا کردن دوستان جدید، نحوه مواجهه با شرایط سخت و یا به دست آوردن جسارت فیلمسازی، جواب هایی که پارکس را به وجد آورد و حمایت وی را برانگیخت.

پارکس از کودکان فیلم ساز در مورد فیلم های مورد علاقه شان پرسید و فیلم هایی مثل اینترستلار، سون، رنگ خدا و هیس دخترها فریاد نمی زنند، اکثر جواب های این سوال بود که هر کدام، دلایلی مثل تقابل عشق و منطق یا پرداختن به موضوعات اجتماعی را برای علاقه خود به این فیلم ها مطرح کردند. شیرین ترین جواب به سوال پارکس اما، جواب کوچک ترین عضو جمعیت بود که فیلم های کمدی را مورد علاقه خود می دانست. پارکس در این رابطه گفت: دیدگاه های شما جالب بود و مطمئنم راهی که انتخاب کردید راه خوبی است و شما فیلم سازان و فیلمبرداران موفقی می شوید. حالا نوبت شماست که سوال کنید.

سپس سهیلا عسگری مدیر امور جشنواره های انجمن سینمای جوان در مورد فعالیت های هنرجویان در طی حضور در جشنواره گفت: در ابتدا که میزبان بچه ها بودیم آنها در یکی از نشست های بزرگداشت شرکت کردند و با محیط رسمی و جدی بخشی از سینما آشنا شدند. در ادامه با حضور داوران، آقایان شیخ الاسلامی و آقای خردمندان، فیلم های جشنواره را دیدند. سپس فیلم های کوتاه جشنواره را دیدند و بعد از آن با فیلم سازان کودک و نوجوان آشنا شدند. هم‌چنین کارگاه هایی داشتند که بین صبح و ظهر برگزار شد که توسط فریبرز آهنی، تدریس می‌شد و فیلمنامه نویسی به آن ها آموزش داده می شد. بچه ها فیلم های کوتاهی از کشورهای دیگر را شب گذشته دیدند و سپس در کارگاهی که در فضای باز اردوگاه برگزار می شود، شرکت کردند. امروز کارگاه فیلم سازی یک نفره یا آسان برگزار می شود که دو بخش است و امروز بخش اول آن برگزار می شود. شرکت کنندگان در خارج از برنامۀ پیش بینی شده تا ساعت های بامدادی کارهای جنبی زیادی انجام می دادند و مثلا روی ژانر وحشت کار کردند.

سپس نوبت به سوالات کودکان و نوجوانان فسلمساز رسید، سوال اول کودکان فیلم ساز در مورد فیلم های مورد علاقه پارکس بود.

پارکس پاسخ داد: هنوز فیلمی که تو ساختی را ندیدم و احتمالا همان فیلم، فیلم مورد علاقه من است و البته هر ۷۰ فیلم دیگر شما که من هنوز فرصت دیدنش را نداشتم. من هنوز فیلم های خوب ایرانی را ندیدم اما خوشحالم که با یکی از بهترین بازیگران زن ایرانی، در یونیسف همکاری می کنیم. بعد از اکران، به شما جواب خواهم داد اما مطمئنا، همه این فیلم ها را دوست دارم و یونیسف با همه کودکان کار می کند و می خواهد که شرایط همه آن ها بهتر شود. من همینطور فیلم سون را خیلی دوست دارم اما دو فیلم مورد علاقه من که شاید شما هرگز ندیده اید، فیلم روننت، با بازی دی کاپریو است و چون این داستان یک مرد است که همه چیز را از دست می دهد و در سفری پر خطر می تواند به همه چیز برسد، این فیلم مورد علاقه من است و من از عملکرد دی کاپریو، شگفت زده شدم زیرا او بسیار خوب در طول فیمل بازی کرد و دردهای زیادی کشید و فیلم دیگرم از رابرت ردفورد است که به نام خارج از آفریقا است. وقتی پیرتر می شوید، این فیلم را ببینید زیرا این زندگی یک خانم است که درگیر عشق یک مرد ماجراجو می شود و این یک داستان عاشقانه بسیار خوبی است و این فیلم، من رو یاد عشقم به همسرم می اندازد و مریل استریپ هم در این فیلم ایفای نقش می کند.

اما مهتاب کرامتی انتقادی به فیلم سازان داشت. وی گفت: هیچ کدام از شما نگفتید که دوست دارید برای کودکان فیلم بسازید و این موضوع خوبی نیست. من عاشق انیمیشن ها و فیلم های کودکان هستم و آخرین انیمیشینی که دیدم و آن را دوست داشتم، انیمیشن کوکو بود.

سوال دوم، در مورد آرزوهای پارکس در کودکی بود. وی در این باره جواب جالبی داشت و گفت: وقتی یک پسر کوچک بودم، یک ماشین بسیار کوچک داشتم و می خواستم یک راننده ماشین های مسابقه ای شوم و وقتی ۱۶ ساله بودم، فهمیدم که می خواهم با یونیسف کار کنم و به همه دوستانم در مدرسه گفتم که این آرزو را دارم و دو سال پیش بار دیگر پس از ۳۵ سال، یکبار دیگر بچه های مدرسه را دیدم و همه دوستان من در مورد علاقه ام به کار در یونیسف پرسیدند و گفتند که در حال حاضر چه کار می کنی و من گفتم، آرزوی من به حقیقت پیوست و با یونیسف کار می کنم. پس وقتی در ۱۶ سالگی رویایی دارید، احتمالا به حقیقت خواهد پیوست.

ذهنیت پارکس پیش از ورود به ایران و پس از ورود به ایران، سوال بعدی فیلم سازان نوجوان ایرانی بود. وی در این باره گفت: من سال های زیادی است که در استرالیا زندگی نکردم و در ۴۰ کشور دنیا حضور داشته ام. وقتی در جوانی از ایران می شنیدم، می دانستم که تاریخی غنی و شاعرانی برجسته دارد. هیچ وقت نمی دانستم که می توانم در ایران کار کنم و من واقعا عاشق شعرهای ایرانی هستم و خوشحال و مفتخرم که در ایران هستم. مولانا و فردوسی، شعرای مورد علاقه من هستند. من غذای ایرانی را هم دوست دارم.

اما گلایه ای از یکی از فیلم سازان در مورد عدم پخش فیلم هایشان خارج از جشنواره فیلم کودک، حبیب الله ایل بیگی قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی را به سخن در آورد تا او بگوید: فیلمسازان زیادی در کشورمان داریم و فیلم های کوتاه، جا در جشنواره ها و هفته های فیلم دارند و سینماهای ما، اینقدر زیاد نیستند که بتوانیم فیلم های خود را در آن اکران کنیم. اما فرصت های جشنواره ها و این محافل، فرصت های خوبی هستند. اگر رفته رفته فیمل ساز شوید، تعداد زیادی جشنواره و رویداد در ایران می بینید که در آن شرکت می کنید.

علیرضا تابش رییس بنیاد فارابی نیز در این باره گفت: ما در کشورمان پدیده ای به نام انجمن سینمای جوانان ایران داریم که شاید در قیاس با سایر کشورها این نهاد سینمایی کمتر دیده می شود. وقتی با مسئولین فرهنگی سایر کشورها تجربه تاسیس انجمن سینمای جوانان ایران را مطرح می کردیم، برای آن کشورها یک تجربه تازه و نو بود. این انجمن صرفا در مقوله آموزش فعال نیست و در مناطق مختلف کشور و در استان ها و در سطح ملی، جشنواره ای دارد که هر سال در چند نوبت، فیلم های کوتاه بچه های سراسر ایران ارزیابی و دیده می شود. این امکان را کانون فرهنگی کودکان و نوجوانان نیز انجام می دهد. می توان از مدارس، محلات و شهرهای خودمان پخش فیلم را شروع کنیم. جشنواره های زیادی در ایران برای دیده شدن هست و مرحوم علیرضا شجاع نوری، با این المپیاد برای دومین سال، یک امر نو بود و از یونیسف هم تشکر می کنیم.

سوال بعدی فیلم سازان، در مورد این بود که آیا محدودیت های حاضر در ایران می تواند مشکلی برای فیلم سازان ایرانی در مقابل فیلم سازان خارجی ایجاد کند؟ پارکس اما پاسخ خود را اینگونه داد: به عنوان یک نوجوان، خیلی خوب است که خود را با نوجوانان سایر کشورها مقایسه می کنید. ایران کشور فوق العاده و دنیا مکان فوق العاده ای است اما از تو می خواهم که یک لحظه هم فکر نکنی که بچه ها و کودکان ایران، پایین تر از کشورهای دیگر هستند. زیرا شما واقعا با استعداد هستید، شما باید سخت تلاش کنید و با استعدادی که دارید، به هدفی که می خواهید می رسید. کاری که اینجا انجام می دهید، در کشورهای زیادی انجام نمی شود و این یک فرصت بسیار خوبی است. مطمئنا چالش هایی برای همه وجود دارد اما هیچوقت تسلیم نشو و رویاهای خود را تسلیم سختی ها نکن.

مهتاب کرامتی نیز در این باره گفت: حتما شما پیگیری کردید که سینمای ایران در جهان همیشه به صورت موفق حاضر بوده است. محدودیت برای همه وجود دارد اما ایران نشان داده که استعدادهای زیادی دارد و با تلاش، می توانیم به موفقیت برسیم. سینمای ایران نمود بین المللی بسیار خوبی دارد. فیلم های کوتاه ایرانی، حضورهای بین المللی فوق العاده ای داشته است و ما نزدیک به ۲۰۰۰ حضور بین المللی بسیار قدرتمند داشته ایم.

پارکس در انتها، قول های زیبایی به فیلم سازان داد. او گفت: یکی از فعالیت هایی که با وزارت ارشاد به توافق رسیدیم، آموزش هایی است که قراره شما ببینید. فکر می کنم که بچه ها نمی دانند یونیسف قرار است چه کاری برای آن ها انجام دهد. همه شما قرار است که در ادامه سال، یک دوره آموزشی کامل فیلم سازی داشته باشید که رایگان است و هزینه های این کلاس را یونیسف برای شما پرداخت می کند. بعد از این دوره آموزشی، که امیدوارم به شما کمک کند، می خواهم از شما بپرسم که چگونه رویای خود را دنبال می کنید.

در انتهای این نشست، با اهدای یک کیف و یک دفترچه و یک دستبند به هر فیلم ساز و داوران مسابقه از طرف یونیسف، این مراسم به پایان رسید.

کد خبر 352554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.