شواهدی از اثبات بیماری از صنعت در اصفهان وجود ندارد

دبیر اجرایی دهمین همایش ملی انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران گفت: تاکنون شواهدی مبنی بر اثبات بیماری از صنعت در اصفهان وجود نداشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمایت جمالی امروز (سه شنبه) در جمع خبرنگاران از برگزاری همایش ملی انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران خبر داد و اظهار کرد: زمین شناسی به معنای شناسایی زمین از عمق تا بالای اتمسفر و ارتباط آن با سایر اجرام آسمانی است. زمین تنها سیاره ای است که دارای بستر حیات بوده بنابراین باید آن را خوب بشناسیم.

وی افزود: چهار عامل آب، اتمسفر و هوا، خاک و منابع معدنی زمین را قابل سکونت می کند. تأثیرات آلودگی آب و هوا بر هیچکس پوشیده نیست، اما خاک منبع کشاورزی و بستر منابع اصلی تغذیه است. در این همایش منابع معدنی و نحوه اکتشاف و استخراج آن مورد بررسی قرار می گیرد.

جمالی در خصوص جایگاه ایران و اصفهان در زمینه منابع معدنی گفت: در سال ۲۰۱۵ یک سازمان معتبر علمی رتبه ایران را از نظر غنی بودن در منابع طبیعی در جایگاه دهم دانست و در منابع معدنی رتبه ۱۵ را به ایران اختصاص داد. این در حالی است که زمینه پیشرفت بسیاری از کشورهای پیشرفته منابع معدنی بوده است.

وی دیگر اهداف برگزاری این همایش را مدیریت این منابع، کنترل مسائل زیست محیطی، هم اندیشی و هم افزایی عموم دانست و افزود: اصفهان از استان های مرکزی کشور و دارای منابع معدنی بسیار است همچنین به استان های اطراف با منابع معدنی دسترسی دارد.

دبیر اجرایی دهمین همایش ملی انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران با بیان اینکه استخراج مواد معدنی مسائل و مشکلات زیست محیطی را در بر دارد، گفت: استان اصفهان بیش از استان های دیگر با این مشکل مواجه است. گروهی از آلودگی های فلزی و معدنی که انسان در تولید آن دخیل است منجر به آلودگی های زیست محیطی می شود از این آلودگی می توان به ترکیبات سولفاته که در آب حل نمی شود و می تواند مشکل ساز باشد اشاره کرد؛ پایش و کنترل این منابع به عهده زمین شناسان است.

وی افزود: پی بردن به بیماری های عنصری در علمی به نام زمین پزشکی و زمین شناسی زیست محیطی می گنجد. در اصفهان تاکنون شواهدی مبنی بر اثبات بیماری از صنعت وجود نداشته است.

جمالی با اشاره به مشکلات صنایع افزود: با وجود اینکه در اصفهان ۳۰۰ معدن فعال داریم تعداد کمی از زمین شناسان در این معادن مشغول به کار هستند و اشتغال آنها با مشکل روبرو است. از پتانسیل هایمان استفاده نمی کنیم و در نهایت صنایع از این مسئله متضرر می شوند.

دبیر اجرایی دهمین همایش ملی انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران تصریح کرد: معادن اگر کنترل نشود باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی می شود. نمی توانیم به دلیل مشکلات زیست محیطی برداشت از معادن را متوقف و استفاده از آنها را کنار بگذاریم اما باید معادن را کنترل کنیم.

جمالی با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا شرکت های بزرگ معدنی کنترل این معادن را به عهده می گیرند، افزود: ما در کشور شرکت های بزرگ معدنی نداریم زمانی که بخش معدنی به صورت کوتاه مدت به دست افراد متفاوت می افتد این افراد مسائل محیط زیستی را رعایت نمی کنند، بنابراین ما در عمل از تجربیات کشورهای دیگر استفاده نمی کنیم. در گذشته تعدادی شرکت خارجی برای مدیریت معادن داشتیم اما این شرکت ها این کار را ترک کردند، باید مسائل سیاسی که در این شرکت ها تأثیر می گذارند را حل کنیم.

جمالی در خصوص گسل شهر زفره  به عنوان یکی از گسل های فعال اصفهان گفت: با توجه به شواهد اگر زلزله بیاید می تواند به اصفهان آسیب برساند البته طبق نقشه زلزله خیز ایران، اصفهان جزء مناطق پایدار است و احتمال زلزله های شدید در این منطقه کم است.

وی ادامه داد: استان اصفهان از نظر فعالیت معدنی سابقه طولانی دارد. معدن های نخلک و طالمسی حداقل ۹ هزار سال سابقه اکتشاف شدادی (اکتشاف در ایران قدیم) دارند. معدن طالمسی که منبع نیکل و مس بوده ۳۰ سال پیش تعطیل شده و می تواند ژئوتوریسم (بازدید از منابع قدیمی) را در اصفهان رونق بخشد.

به گزارش ایمنا، دهمین همایش ملی انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران ۱۴ و ۱۵ شهریور ماه در دانشگاه اصفهان برگزار می شود.

کد خبر 352543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.