قلعه متحرک هاول در جشنواره سی و یکم

در پنجمین روز از سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و به منظور بزرگداشت "هایائو میازاکی" انیمه‌ساز ژاپنی، دو فیلم از فیلم‌های وی در مجموعه سیتی سنتر اکران شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "هایائو میازاکی" یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌سازان جهان است که در صنعت انیمه ژاپنی، تقریبا بدون رقیب محسوب می شود. وقتی به آثای چون شاهزاده مونونوکی، قلعه متحرک هاول و شهر اشباح نگاه می کنید، بخشی از هنر بی نظیر این هنرمند ۷۷ ساله را می بینید.

اصفهان اما در جشنواره سی و یکم، خوش شانس بود که دو بار توانست پای فیلم های بسیار خوب میازاکی بنشیند. "شهر اشباح" اثر "هایائو میازاکی" در روز یک‌شنبه _۱۲ شهریورماه_ اکران شد و فیلم "قلعه متحرک هاول "نیز در روز دوشنبه از ساعت ۱۷:۳۰، در سال شماره پنج سیتی سنتر اکران شد.

فیلم "قلعه متحرک هاول" که یکی از بهترین فیلم های میازاکی است، در سال ۲۰۰۴ اکران شد و از همان ابتدا تمامی نظرات پیرامون این فیلم، یک بار نامزد جایزه اسکار شد و در سال ۲۰۰۴ نیز جایزه اوسلا برای بهترین اثر تکنیکی در جشنواره ونیز را دریافت.

 "قلعه متحرک هاول" داستان دختری به نام "سوفی" است که در مغازه قدیمی کلاه فروشی پدرش کار می کند و زندگی آرامی دارد، اما پس از آشنایی وی با جادوگر هاول که یک قلعه متحرک دارد، زندگی او کاملا دگرگون شده و با هیجان  زیادی همراه می شود. یکی از دلایل این هیجان ها، جادوگر زباله ها است که به دنبال شکست دادن و کشتن "جادوگر هاول" و "سوفی" است.

اشکان رهگذر کارگردان انیمیشن "آخرین داستان" در حاشیه پخش این فیلم در جشنواره بین المللی کودکان و نوجوانان در خصوص این فیلم گفت: "هایائو میازوکی" کارگردان انیمه "قلعه متحرک" یکی از بهترین انیمیشن های دنیا است. این کارگردان دوبار اسکار بخش انیمیشن را گرفته است. وی علاوه بر کارگردانی، طراح، گرافیست، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده فیلم‌های پویانمایی است.

وی افزود: "قلعه متحرک" او در "استودیو جیبلی" تولید شده است که استودیویی بسیار مهم برای تولید انیمیشن در دنیا است. "میازاکی" اسم "جیبلی" را که نام یک مدل هواپیما است به دلیل علاقه به پدرش و این که پدر وی این هواپیما را تولید کرده است، برای استودیوی خود انتخاب کرده است.

رهگذر تصریح کرد: "میازاکی" نگاه بسیار ویژه ای به طبیعت دارد و "جادو" همیشه از ارکان اصلی فیلم‌سازی این انیمه ساز ژاپنی است. همینطور عشق در فیلم های میازاکی، همیشه وجود دارد. قلعه متحرک میازاکی، اقتباسی از یک رمان به همین نام نوشته "دیانا وین جونز" است که در سال ۲۰۰۴ با بودجه ای نزدیک به ۲۴ میلیارد ساخته شد و نزدیک به ۲۴۰ میلیارد دلار فروش داشت.

این کارگردان سینما درباره اهمیت آثار میازاکی گفت: این فیلم  رتبه ۱۲۵ در ۲۰۰ انیمیشن برتر دنیا از نگاه IMDB را کسب کرده است که بنیادی بسیار مهم در رتبه‌بندی فیلم ها است. میازاکی در سال ۲۰۱۴ با انیمه "ابر بر می خیزد" از انیمه سازی خداحافظی کرد، اما مثل دو بار خداحافظی قبلی‌اش، باز هم نتوانست این کار را انجام دهد.

وی درباره اهمیت خاص آثار میازاکی گفت: او فیلمنامه ای در کارهایش ندارد و با کاغذ و فریم در فریم انیمه‌هایش را نقاشی می کند. کاراکترها و طراحی های او به صورت استوری بورد است و داستان مصور دارد. او حتی بک گراند را هم خودش طراحی می کند و شاید دلیل بی نظیر بودن کارهایش همین است. کارهای طراحی او همه دستی هستند.

کد خبر 352480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.