واکنش زودهنگام تولیدکنندگان لوازم خانگی، بازار را دچار التهاب کرد

نایب رییس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان گفت: تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی خیلی زود در واکنش به نوسانات اخیر، قیمت ها را بالا بردند و همین موضوع بازار را دچار التهاب کرد.

حسین عبدلی در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کاهش واردات لوازم خانگی به علت خالی ماندن دست واردکنندگان از ارز دولتی، افزایش قیمت کالاهای خارجی را به دنبال داشت.

وی افزود: همچنین واردکنندگان و تولیدکنندگان به دلیل نوسانات نرخ ارز نتوانستند نیاز بازار را تامین کنند.

عبدلی با اعلام اینکه تولیدات داخل ۵۰ درصد کمتر از قبل به بازار عرضه می شود و تولیدکنندگان کمبود قطعه، لوازم اولیه تولید و نبود کالا برای جایگزین کردن را دلیل عدم عرضه کالا به بازار بیان می کنند، اضافه کرد: این اتفاق زودتر از حد انتظار انجام شد و جو بدی را بر بازار حاکم کرد.

وی گفت: تولیدکنندگان داخلی تنها به صورت نقدی با فروشندگان کار می کنند و این موضوع شرایط را سخت می کند زیرا فروشگاه های زیر مجموعه صنف و سایر فعالان این عرصه بیشتر به صورت تقسیطی می توانند، کار کنند.

عبدلی با بیان اینکه مصرف کننده نیز برای خرید نقدی لوازم خانگی مشکل دارد و خرید تقسیطی را ترجیح می دهد، افزود: فروشندگان از بنکداران و تولیدکنندگان به صورت مدت دار خرید می کردند و همین مدت را به مصرف کننده می دادند تا قدرت خرید آنها بیشتر شود.

وی اضافه کرد: طبیعی است که بین خرید نقدی و قسطی تفاوت زیادی وجود دارد و مصرف کننده اگر قرار باشد نقدی خرید کند قطعا دامنه خریدش را کاهش می دهد.

عبدلی در پاسخ به این سوال که آیا مردم با نگرانی از گران تر شدن کالاها خرید می کنند، گفت: در حال حاضر مردم در انتظار کاهش قیمت اجناس هستند اما تغییر محسوسی رخ نداده و خریدی صورت نمی گیرد بنابراین رکود شدیدی در بازار حاکم است و فروشندگان از این وضعیت ابراز نارضایتی می کنند.

نایب رییس اتحادیه لوازم خانگی افزود: در شرایط کنونی مصرف کننده قصد خرید هم داشته باشد حق انتخاب از او گرفته شده زیرا تنوع کالاهای موجود کم شده و کالای زیادی در بازار نیست.

وی تصریح کرد: کاهش ظرفیت تولید داخل، کمبود کالای خارجی  و داخلی، افزایش بیش از حد قیمت ها علاوه بر متضرر شدن فعالان این عرصه دامن مصرف کننده را نیز گرفته است.

تولیدات داخلی روند پیشرفت خوبی را در پیش گرفته بود

عبدلی گفت: کارخانه های داخل به علت نبود و یا کمبود قطعاتی که باید از خارج از کشور وارد شود، اکنون با ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می کنند و برخی از کارخانه ها نیز تعدیل نیروی انسانی را راهکار زنده ماندن در اقتصاد نیمه جان حال حاضر می دانند.

نایب رییس اتحادیه لوازم خانگی با بیان اینکه در سال های اخیر تولیدات داخلی پیشرفت داشته و مورد استقبال بیشتر مردم قرار گرفته است، اضافه کرد: تولیدات از لحاظ کیفی و تنوع رشد داشته و سیستم تولید بهبود پیدا کرده و اگر اتفاقات اخیر نمی افتاد و تولیدات داخل همچنان بدون مشکل به بازار عرضه می شد، قطعا مردم استقبال بیشتری می کردند.

عبدلی افزود: تعمیرکنندگان لوازم خانگی نیز زیر نظر این اتحادیه است و آنها خبر از کاهش تعمیر لوازم داخلی می دهند که نشان دهنده بهبود کیفیت کالای داخل است؛ در حیطه تولید برخی از کارخانه ها درصد مونتاژ را تا حد زیادی کاهش داده و از قطعات داخلی بیشتر استفاده می کنند.

وی خاطر نشان شد: دولت باید با حمایت از حقوق تولیدکننده، واردکننده و مصرف کننده برای خروج بازار از رکود و رونق آن سیاست های لازم را اتخاذ کند.

کد خبر 352467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.