شکست آمریکا در انتخاب العبادی به عنوان نخست وزیر

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به پیچیده بودن مسئله عراق و فشارهای آمریکا برای انتخاب مجدد حیدر العبادی، گفت: خوشبختانه جریان‌های سیاسی عراق با درک اهداف پشت پرده آمریکا، از انتخاب مجدد حیدر العبادی خودداری و با موضع گیری غیر انسانی و غیر اصولی او نسبت به جمهوی اسلامی، مخالفت کردند.

حسن هانی زاده در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آغاز به کار پارلمان عراق اظهار کرد: نشست پارلمانی عراق در حالی برگزار می شود که اختلافات زیادی بین فراکسیون های پیروز انتخابات وپنج فراکسیون شیعه بر سر انتخاب نخست وزیر وجود دارد.

وی افزود: با تشکیل پارلمان، ابتدا باید فراکسیون پیروز نهایی انتخابات، نخست وزیر را به رییس جمهور پیشنهاد دهد و بعد برای رای اعتماد به مجلس معرفی کنند؛ هنوز اختلاف نظر ها شدید است و به نظر می رسد که منافع ملی عراق در درجه اهمیت بالایی قرار دارد.

هانی زاده با اشاره به پیچیده بودن مسئله عراق و فشار های آمریکا به فراکسیون ها و جریانهای سیاسی برای انتخاب مجدد حیدر العبادی، خاطر نشان کرد: خوشبختانه فراکسیون‌ها با درک اهداف پشت پرده آمریکایی ها، از انتخاب مجدد حیدر العبادی خودداری و با موضع گیری غیر انسانی و غیر اصولی او نسبت به جمهوی اسلامی، مخالفت کردند و به این ترتیب وی از چرخه قدرت خارج شد.

وی گفت: در شرایط فعلی، فراکسیون الفتح وابسته به حشد الشعبی به رهبری هادی العامری شانس بالایی برای معرفی نخست وزیری دارد؛ اگر این جنبش به عنوان فراکسیون برتر انتخاب شود و نخست وزیر را معرفی کند، قطعا روابط ایران و عراق به سطح بالایی خواهد رسید، اما تلاش آمریکا این است که یک ائتلاف سنی- کردی تشکیل دهد تا یک شخصیت ضد جمهوری اسلامی به عنوان نخست وزیر معرفی شود.

هانی زاده با اشاره به موضع کردها در پارلمان عراق تصریح کرد: کردها مخصوصا اقلیم کردستان و مسعود بارزانی به دلیل اینکه ایران مانع جدایی اقلیم کردستان از عراق شده، از کشورمان دلگیر شده اند، از این رو کرد ها و اهل سنت به دنبال پیگیری روی کار آمدن نخست وزیری هستند که بیشتر نگرش داخلی داشته باشد و سیاست هایش را با آمریکا هماهنگ کند نه جمهوری اسلامی ایران.

وی یادآور شد: در حال حاضر به جز «ایاد علاوی» مخالف جمهوری اسلامی، شخصیت دیگری در طیف شیعیان وجود ندارد و العبادی هم اعلام کرده که از پست نخست وزیری انصراف می دهد.

کد خبر 352440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.