طرح‌های تفصیلی ضمانت اجرایی ندارد

یک کارشناس شهرسازی و معماری گفت: مشکل اصلی طرح‌های تفصیلی عدم ضمانت اجرایی آن است، باید یک دستگاه نظارت کننده وجود داشته باشد تا بر اجرای طرح‌هایی که مشاوران طرح تفصیلی تهیه و شورای عالی شهرسازی و معماری ایران آن را تصویب کرده است، به دقت نظارت و کنترل داشته باشد.

مسعود نورانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: به هنگام نبودن طرح‌های تفصیلی با اجرا موضوع مهمی است که برای شهرها ایجاد چالش کرده است.

وی افزود: به طور معمول طراح زمانی که طرح تفصیلی را مطالعه و بررسی می‌کند در جریان طرح های بالادست و پایین دست همچنین تراکم نیست و بر اساس برخی داده‌های خام و اطلاعات غیر واقعی، غیر اجرایی تصمیم می گیرد و به همین دلیل طرح‌های تفصیلی با نابهنگام بودن و به روز نبودن دست و پنجه نرم می‌کند.

این کارشناس شهرسازی و معماری گفت: شهرداری‌ها معمولا در صدد تراکم فروشی هستند تا از محل فروش تراکم و عوارض به اهداف خودشان که تامین منابع درآمدی است، دست پیدا کنند.

نورانی افزود: مسئولان طرح تفصیلی فراموش کردند که باید زیرساخت‌های طرح‌های توسعه شهری آماده باشد، از این رو امروزه مشکل کمبود زیرساخت شامل برق، فاضلاب، گاز، مخابرات و ... در کلانشهرهایی همچون تهران ملموس است.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که در زمان تهیه طرح تفصیلی تهران ظرفیت‌سنجی در شهرها انجام نشده است، به هر حال هر شهر یک ظرفیت پذیرش و بارگیری دارد، اما مدیران شهری بدون در نظر گرفتن این مسایل تراکم را ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد بدون ضابطه افزایش دادند.

نورانی مشکل اصلی طرح‌های تفصیلی را عدم ضمانت اجرایی آن عنوان کرد و گفت: باید یک دستگاه نظارت کننده‌ای وجود داشته باشد تا بر اجرای طرح‌هایی که مشاوران طرح تفصیلی تهیه و شورای عالی شهرسازی و معماری ایران آن را تصویب کرده است، به دقت نظارت و کنترل داشته باشد.

وی افزود: نکته بعدی بی‌توجهی به ساخت و ساز خدمات تجاری در شهرها است به گونه‌ای که خدمات تجاری در اکثر شهرهای کشور اشباع شده و امروزه تعداد فروشندگان بیش از خریداران است، این موضوع تبدیل به فاجعه و باعث رفت و آمدهای غیر ضروری، اتلاف وقت و هزینه و هدر رفتن ثروت‌های ملی شده است.

کد خبر 352367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.