ایجاد ۳ کریدور دانش آموزی در شهر/ پای اتوبوس های نو به مناطق محروم باز می شود

شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه روزانه علاوه بر سرویس‌های عادی در ۱۰۲ خط اتوبوسرانی، به طور متوسط نزدیک به ۵۰ سرویس دانش‌آموزی در قالب سفرهای سیاحتی، فرهنگی و تفریحی به آموزش و پرورش ارایه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید و اضافه شدن دانش‌آموزان به آمار مسافران اتوبوس، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان بر این باور است که با شناسایی کریدورهای دانش آموزی می‌توان سرویس‌دهی مناسب‌تری به دانش آموزان در سطح شهر ارایه کرد.

در این ارتباط و در خصوص میانگین عمر ناوگان اتوبوس‌های شهر، روند نوسازی، به کارگیری اتوبوس‌های جدید در خطوط مختلف و دلایل مدت انتظار برای سوار شدن به اتوبوس در روزهای تعطیل گفت و گویی را با «قدرت افتخاری» مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

در آستانه بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها چه تدابیری برای ارتقاء سطح کیفی اتوبوس‌ها اندیشیده شده است؟

اتوبوسرانی بخش مهمی از حمل و نقل عمومی را تشکیل می‌دهد و وظیفه خطیری را بر عهده دارد، از این رو علاوه بر نظارت و بازرسی ویژه در خطوط اصلی و سامانه تندرو، اجرای برنامه زمان‌بندی را در زمان‌های اوج تردد دانش آموزان شامل صبح، ظهر و بعد از ظهر در دستور کار دارد.

طی چند سال اخیر در آستانه سال تحصیلی جدید ستاد مهر در شهر اصفهان تشکیل و تمهیدات ویژه‌ای در حوزه حمل و نقل و ترافیک برای تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و مدیریت ترافیک در نظر گرفته می‌شود.

حوزه خدمات شهری در امر نظافت و بهبود وضعیت ایستگاه ها و نرده‌های جدا کننده خطوط اتوبوس فعالیت‌هایی در حال انجام دارد، البته امسال برنامه جدیدی برای سرویسدهی به دانش‌آموزان دنبال خواهیم کرد تا بهبود شرایط را رقم بزنیم.

با توجه به اینکه بخش عمده مسافران اتوبوسرانی را دانش‌آموزان شامل می‌شوند، با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان برنامه‌ریزی شده تا اتوبوس‌ها در کریدورهای ویژه، سرویس‌دهی به دانش آموزان را انجام دهند.

در این راستا سه کریدور شناسایی و در نظر گرفته شده است، البته در بحث کریدورهای دانش آموزی باید با در اختیار داشتن اطلاعات سکونت دانش آموزان، مسیر اتوبوس ویژه دانش آموزی تعریف شود.

این مهم مستلزم تعامل دو طرفه است، در صورتی که اطلاعات محل سکونت دانش آموزان از سوی آموزش و پرورش در اختیار شرکت واحد اتوبوسرانی قرار گیرد، می‌توان چندین کریدور دانش‌آموزی برای اول مهرماه و شروع سال تحصیلی جدید تعریف کرد. اگر مردم استقبال کنند می‌توانیم بخش زیادی از سرویس‌های دانش آموزی به خصوص دانش آموزان در مقطع متوسطه اول و دوم که خود به تنهایی قادر به انجام سفر هستند، را به حمل ونقل همگانی و اتوبوس بازگردانیم. دانش آموزان می‌توانند برای استفاده از کریدورهای دانش‌آموزی ثبت نام کرده و از تخفیف‌های ویژه بهره مند شوند.

دلیل روشن بودن اتوبوس‌ها در مبادی خطوط چیست؟

بخش زیادی از اتوبوس‌های شهر دچار فرسودگی است به طوری که عمر ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان در حال حاضر نزدیک به ۹ سال است و همین دلیل خاموش یا روشن‌کردن اتوبوس‌های فرسوده مشکلاتی را به همراه دارد. این نگرانی از سوی راننده وجود دارد که اگر اتوبوس را خاموش کند و دیگر روشن نشود، چه کند؟

دودزا بودن اتوبوس‌ها در شرایط روشن ماندن آنها نیز مسئله مهمی است، البته سوخت مناسب است، اما با توجه به فرسودگی ناوگان احتمال دودزابودن اتوبوس ها وجود دارد. ما موافق روشن بودن اتوبوس‌ها در زمان توقف به مدت های طولانی نیستیم، اما اتوبوس‌هایی که سر فاصله زمانی طولانی برای حرکت دارند، باید در مبادی خاموش بمانند.

عمر استاندارد ناوگان اتوبوسرانی چقدر است؟

عمر متوسط اتوبوس‌ها پنج سال بوده است، اما عمر ناوگان اتوبوسرانی اصفهان از مرز ۹ سال عبور کرده و علت اصلی آن عدم توانایی خرید اتوبوس با قیمت صد در صد است.

در حالی که قبل از سال‌های ۹۱ اتوبوس‌ها با استفاده از یارانه‌های دولتی خریداری می‌شد و تنها ۱۷.۵ درصد از قیمت اتوبوس که آن زمان کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان بود، توسط شهرداری پرداخت می‌شد، در حال‌حاضر برای خرید هر دستگاه اتوبوس ۸۰۰ یا ۹۰۰ میلیون تومانی باید صد در صد هزینه را شهرداری پرداخت کند که عملاً امکان پذیر نیست.

البته در دو سال اخیر نوسازی ناوگان را در دستور کار قرار داده و امیدواریم با توجه به حمایت‌های دولت از حمل و نقل همگانی باز هم نوسازی ناوگان ادامه پیدا کند.

به چه دلیل سیستم گویای اعلام ایستگاه که ویژه شهروندان روشندل در تعدادی از اتوبوس‌ها نصب شده، بلااستفاده مانده است؟

در حال حاضر خط یک سامانه تندرو مجهز به این سیستم است و آمادگی برای اجرای این سیستم در ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز وجود دارد، اما به دلیل مشکل نقدینگی و چند برابر شدن قیمت تجهیزات نتوانستیم این سیستم را به صورت کامل راه‌اندازی کنیم.

شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان سعی دارد حداقل در بخشی از ناوگان اتوبوسرانی سیستم گویای اعلام ایستگاه را عملیاتی کند.

یکی از گلایه های شهروندان ساکن در عاشق آباد، سرویس‌دهی اتوبوسهای از رده خارج و بی‌کیفیت در این محله است، چه پاسخی به این نارضایتی شهروندان ساکن در عاشق آباد دارید؟

وقتی عمر متوسط ناوگان ۹ سال اعلام می شود، این بدان معنا است که فرسودگی ناوگان را در تمام نقاط شهر از جمله در سپاهانشهر، کاوه، زینبیه و آتشگاه شاهد هستیم.

اتوبوس های عاشق آباد و شهرک کوثر جزو اتوبوس‌های خوب شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان است، اما در مقایسه با اتوبوس‌هایی که در سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شده، برای مردم مقبول نخواهد بود.

برای نوسازی ناوگان چه تمهیداتی دارید؟

در ادامه نوسازی ناوگان که طی چند ماه اخیر تعداد ۵۰ دستگاه اتوبوس جدید و ۳۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده به ناوگان اضافه شد، بنا داریم بهبود و اصلاح خطوط را تا پایان شهریورماه عملیاتی کنیم.

نزدیک به ۳۰ دستگاه اتوبوس در حال بازسازی داریم که اگر تامین اعتبارات انجام شود، اول مهرماه به ناوگان اضافه و اتوبوس‌های فرسوده که دودزا هستند، از رده خارج خواهند شد.

نویدی که میتوانم برای شهروندان داشته باشم اینکه ۱۰ تغییر دیگر در راستای بهبود سرویس‌دهی به شهروندان تا قبل از بازگشایی مدارس خواهیم داشت، همچنین برخی خطوط در روز چهاردهم شهریورماه در مسیر خیابان امام خمینی(ره) اصلاح خواهد شد.

برای نخستین بار اتوبوس‌های جدید را در زینبیه به کارگیری خواهیم کرد تا پای اتوبوس‌های نو به زینبیه نیز باز ‌شود که امیدواریم شهروندان ساکن در مناطق ۱۰ و ۱۴ از این اتوبوس‌ها به نحو احسن استفاده کنند.

در هفته جاری یک خط جدید در منطقه ۱۵ (اریسون- پایانه پزوه) در جهت بهبود وضعیت جابه جایی مسافران و کاهش تعداد پیاده و سوار شدن مسافران اتوبوس، به بهره‌برداری رسید.

افزایش ارتباط با سیستم قطار شهری از برنامه‌های اصلی شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان است و امیدواریم در ایستگاه‌های صفه و قدس بخش زیادی از ارتباط با قطارشهری را برقرار کنیم.

با توجه مشکلات اقتصادی به وجود آمده برای نوسازی ناوگان با مشکلاتی رو به رو شده‌اید؟

بله، شرایط سختی در اتوبوسرانی وجود دارد.

متأسفانه به لحاظ تفاوت اساسی قیمت‌ها و کمبود قطعات شرکت واحد اتوبوسرانی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. در حال حاضر چند دستگاه اتوبوس برای تعویض موتور متوقف شده است، برای خرید موتور اتوبوس با مشکلاتی رو به رو هستیم، اما علی‌رغم وجود تمام این مشکلات سعی کردیم از قطعات قابل استفاده اتوبوس‌های فرسوده با یک پروسه علمی استفاده تا کمبودها را جبران کنیم.

به دلیل پارک خودروها در بعضی از ایستگاه اتوبوس، رانندگان ناچار به توقف در میانه مسیر خیابان می‌شوند. برای رفع این مشکل چه باید کرد؟

این معضل بسیاری از مسیرهای اتوبوس است، خیلی اوقات گلایه به راننده اتوبوس می‌شود که چرا در ایستگاه اتوبوس توقف نکرده و پهلو نمی‌گیرند، اما توقف حتی یک خودرو در ایستگاه‌های اتوبوس باعث می‌شود اتوبوس ۱۲ متری قادر به توقف در ایستگاه نباشد.

ناوبران اتوبوس افراد قانونمندی هستند و خود را ملزم به رعایت قانون می‌دانند، اما توقف یک خودرو سواری در ایستگاه اتوبوس این محل را از استفاده خارج می‌کند.

در این راستا با پلیس راهور تعامل داشته و اعمال قانون انجام می‌شود، اما فقط با اجرای قانون نمی‌توان انتظار رفع مشکل را داشت بلکه بخش اعظم آن مربوط به رعایت فرهنگ شهروندی است.

چرا در روزهای تعطیل فاصله زمانی حرکت اتوبوس‌ها طولانی است؟

روزهای تعطیل حجم مسافر تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد، از سوی دیگر تعدادی از راهبران در استراحت به سر می برند. روزهای جمعه ۵۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی در شبکه فعال است از این رو سرفاصله زمانی حرکت اتوبوس‌ها به ۱۵ تا ۲۰ دقیقه می‌رسد، اما اگر در خطوطی مدت انتظار بیش از زمان اعلام شده بود، بیانگر آن است که اختلالی در خط به وجود آمده است.

گفت و گو از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس شهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 352362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.