وقتی پوشک بچه خبرساز می شود/ در کشور تقریبا مونتاژ می کنیم تا تولید

گرانی پوشک مدتی است که در رسانه ها و شبکه های اجتماعی خبرساز و نقل محافل شده بود اما اکنون موضوع نگران کننده دیگری که طنین انداز شده، تعطیلی کارخانه های تولید کننده پوشک و نوار بهداشتی در کشور است.

به گزارش ایمنا، تولیدکنندگان تاکنون افزایش نرخ ارز را دلیل عمده گرانی پوشک می دانستند و اکنون نیز دلیل اصلی کمبود این محصول و نواربهداشتی را در مرز تعطیلی قرار گرفتن کارخانجات تولید کننده به علت کمبود مواد اولیه و عدم ترخیص این مواد از گمرک، اعلام می کنند.

در حال حاضر بیشترین شاکیان این موضوع خانواده هایی هستند که به تازگی دارای فرزند شده ( و یا دارای فرزندی هستند که هنوز نیازمند استفاده از پوشک هستند) و با توجه به شکل امروزی نگهداری از فرزندان، گرانی و نبود پوشک می تواند برای این افراد مشکل آفرین باشد.

ناگفته نماند در کشور، بسیاری سالمندان و بیماران نیز وجود دارند که برای نگهداری از آنها و نظافتشان باید از پوشک و مشتقات محصولات تولیدی سلولزی استفاده کرد.

رئیس اتحادیه لوازم آرایشی و بهداشتی اصفهان در رابطه با این موضوع در گفتگو با ایمنا، اظهار کرد: بازار اصفهان نیز به تبع از شرایط کل کشور با این مشکلات مواجه است البته کنترل این محصولات توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام می شود اکنون نیز بهترین اقدام ورود این سازمان به حل مشکل بازار پوشک و نواربهداشتی است.

جعفر اطیار با بیان اینکه تولید در کشور ما به آن صورتی که تصور می شود، انجام نمی گیرد بلکه بیشتر با واردات مواد اولیه و اضافه کردن برخی مواد دیگر به آن، تقریبا مونتاژ انجام می شود تا تولید، افزود: کارخانه های تولیدی در کشور به دلیل افزایش نرخ ارز و نبود مواد اولیه برای تولید به مشکل برخورده اند و این یک امر طبیعی است که در نبود مواد اولیه تولید این محصولات بخوابد.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی اقتصاد کشور فقط موضوع پوشک و نواربهداشتی نیست بلکه همه اجناس برای قیمت گذاری و تولید تقریبا دچار مشکل شده است.

اطیار در پاسخ به میزان آمار و چگونگی تولید این محصولات در اصفهان، اعلام کرد: در اصفهان به آن صورت تولیدکننده پوشک و نوار بهداشتی وجود ندارد.  

روز گذشته رئیس اتحادیه خرازی‌های تهران با اشاره به دپوی مواد اولیه در کانتینرها و در گمرک ، اظهار کرد: به محض ترخیص مواد اولیه، بازار از این شرایط خارج خواهد شد.

سیدحسین دکمه‌چی (در گفتگو با ایلنا) افزود: در حال حاضر بازار با کمبود پوشک در سایزهای مختلف و نوار بهداشتی مواجه شده است که مهمترین دلیل آن کمبود مواد اولیه و عدم ترخیص آن از سوی گمرک است.

وی اضافه کرد: بعد از این قرار نیست قیمت ها با دلار ۴۲۰۰ تومان محاسبه شود بلکه ارز بازار ثانویه مبنا بوده ( نزدیک به ۹ هزار تومان است) و تاثیر خود را بر قیمت نهایی خواهد گذاشت.

دکمه چی با بیان اینکه در کشور ۱۰ کارخانه تولید پوشک و نوار بهداشتی وجود دارد که به دلیل نبود مواد اولیه به حالت تعطیل و نیمه تعطیل در آمده‌اند، افزود: این موضوع به علت عدم تخصیص ارز دولتی و خارج شدن محصولاتی چون پوشک و نوار بهداشتی از ردیف‌های ۱ و ۲ تعرفه‌ای بوده است، یعنی تولیدکنندگان مواد اولیه خود را باید از بازار ثانویه تهیه کنند.

وی افزود: مهمترین موادی که این واحدها مصرف می‌کنند در اصطلاح خمیر کاغذی است که ۵۵ درصد آن وارداتی و بقیه از داخل تامین می‌شود.

دکمه چی یادآور شد: برخی از این مواد در زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومان اعلام شد، وارد کشور شده اما با بخشنامه دولت مبنی بر پرداخت ما به التفاوت ترخیص آن دچار مشکل شده، گمرک نیز اعلام کرده است هنوز دستورالعملی مبنی بر محاسبه هزینه‌ها بر مبنای ارز دولتی یا ثانویه به ما نرسیده است.

دکمه چی تصریح کرد: قیمتی که امروز از سوی هر واحدی اعلام می‌شود به سبب نبود کالا است.

وی افزود: قیمت رسمی فروش پوشک بچه ۵۵ هزار تومان و قیمت خرید آن ۴۴ هزار تومان است که البته فکر نمی کنم با این قیمت‌ها جایی محاسبه شود.

کد خبر 352336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.