۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
فاکتورهای سالمندان موفق چیست؟

متخصص اعصاب و روان گفت: سالمندان باید برای دستیابی به سلامت روان، درمان اضطراب و افسردگی در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت داشته باشند.

فریبا فغانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ایجاد تغییرات در دوران سالمندی و طبیعی بودن این چرخه از زندگی افراد، اظهار کرد: مطابق تعریف سازمان بهداشت جهانی سالمندی سن بالاتر از ۶۵ سال است و در بعضی از کشورهای درحال توسعه و ایران این سن به ۶۰ سال کاهش پیدا کرده است.

وی با تاکید به اینکه جمعیت سالمندی در دنیا، کشور و استان اصفهان رو به افزایش است، اضافه کرد: بروز این اتفاق نیازمند توجه بسیار زیاد به سالمندی بوده که یکی از مراحل طبیعی چرخه زندگی انسان‌ها است. سالمندان در این دوره از زندگی تغییراتی را در سیستم‌های مختلف بدن تجربه می کنند.

فلوشیپ روانپزشکی سالمندان اصفهان با بیان اینکه این تغییرات سیر طبیعی چرخه سالمندی است، افزود: سرعت حرکت در دوره سالمندی به صورت نرمال کاهش پیدا  کرده و علاوه بر این ضعیف شدن عضلات بدن و ارگان های حسی،  کاهش عملکرد سیستم های گوارشی و کلیه‌ها از تغییرات دوران سالمندی است.

وی ادامه داد: همچنین کاهش سرعت پردازش اطلاعات در مغز انسان نیز از دیگر نشانه های سالمندی است.

فغانی افزود: در دوران سالمندی افراد برای انجام برخی از امور پیچیده نیازمند تلاش بیشتری هستند، تغییرات در دوران سالمندی می تواند موفقیت آمیز باشد  و شاهدیم که برخی از افراد سالمند علاوه بر این تغییرات در سطح های بالا جامعه کار کرده و بسیار موفق هستند.

وی ادامه داد: سالمندی موفق به معنای نداشتن بیماری جسمی نیست، با افزایش سن برخی بیماری‌ها هم شیوع پیدا کرده که ممکن است کنترل آن سخت تر شود. ارتباطی دو طرفه بین سلامت جسمی و روان افراد وجود دارد و سالمند موفق کسی است که با وجود بیماری ناتوانی نداشته و بتواند توانایی جسمی و شناختی خود را در حد بالایی نگهدارد و با جامعه و اطرافیان تعاملات سازنده ای را داشته باشد.

فلوشیپ روانپزشکی سالمندان اصفهان با تاکید به اینکه در دوران سالمندی سلامت جسمی و روانی حایز اهمیت است، گفت: ضروری است که افراد قبل از رسیدن به  سن سالمندی در دوره میانسالی بتوانند مراقب وضعیت جسمی خود باشند. برخی از اشخاص به دلیل بیماری و مشکلات گوارشی به اجبار باید برخی از رژیم های غذایی را مراعات کنند . مصرف بیش از اندازه ترشی ها به دلیل بروزمشکلات گوارشی برای سالمندان توصیه نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد:  فعالیت فیزیکی مناسب، کنترل بیماری‌های دیابت و فشار خون، عدم مصرف سیگار و رعایت موارد دیگر از مهم ترین راهکارها برای کمک به سلامت جسمی سالمندان است.

فغانی تاکید کرد: سالمندان باید برای دستیابی به سلامت روان، درمان اضطراب و افسردگی در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت داشته باشند.

کد خبر 352331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.