استیضاح وزرا ژست سیاسی است تا تحلیل منطقی

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی معتقد است آغاز روند استیضاح حتی چنانکه به سرانجام نرسد و لغو شود، می‌تواند برای هفته‌ها در عملکرد یک وزارت‌خانه اختلال ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بعد از آنکه در هفته های گذشته شاهد استیضاح و برکناری دو وزیر کابینه روحانی بودیم، نام وزیر آموزش و پرورش و صمت نیز به عنوان وزرایی که در لیست نمایندگان مجلس برای استیضاح قرار دارند، مطرح شد. هر چند نمایندگان امضا کننده استیضاح بطحایی به دلیل نزدیک بودن بازگشایی مدارس امضاهای خود را پس گرفتند، اما ظاهرا استیضاح وزیر صمت همچنان ۷۰ امضا را پشت خود دارد، رویکردی که مشخص نیست تا چه اندازه می تواند به رفع مشکلات موجود در کشور کمک کند. در همین رابطه گفت و گویی داشتیم باحیدر علی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس و نظر وی را در مورد اهداف و پیامدهای استیضاح وزرا جویا شدیم. مشروح این گفت و گو در ادامه می‌آید:

تحلیل شما از رویکرد نمایندگان و اصرار آنها برای استیضاح وزرای دولت روحانی به ویژه وزارت «صمت» چیست؟

در ارتباط با این مسئله باید یادآور شد، همانطور که عملکرد وزرا در وزارت تحت مدیریت آنها با معیارهای متفاوت قابل سنجش بوده و تفاوت‌هایی اساسی دارند، دلایل استیضاح نمایندگان از وزاری مختلف نیز تفاوت ماهیتی دارد. در ارتباط با وزیر آموزش و پرورش که قرار بود طرح سؤال از ایشان به جریان بیافتد، خوشبختانه نمایندگان امضای خود را پس گرفتند.

بطحایی حدود یک سال است که دوران وزارتش را شروع کرده و در این دوران عملکرد قابل قبول و در بعضی حوزه‌ها کارنامه خیلی خوبی داشته است؛ برای مثال در مورد مدارس تیزهوشان و همچنین رسیدگی به امور بازنشستگان فرهنگی عملکردی خوب و قابل قبول داشته است.حال با مشاهده این کارنامه مثبت، سؤالی که به ذهن می‌رسد این است که چنین وزیری با داشتن این سابقه مدیریتی خوب، اصولاً چرا باید طرح استیضاح وی در مجلس مطرح شود؟ حتی طرح و سپس رد موضوع استیضاح این وزیر می‌تواند دو هفته تا یک ماه وزارت مورد نظر را دچار آشفتگی و بحران کند.

وزیر اقتصاد استیضاح شد و صلاحیتش برای وزارت مورد تأیید قرار نگرفت. آیا مشکلات اقتصادی کشور با برکناری ایشان رفع شد؟ آیا واقعاً مشکل اقتصادی امروز ایران راه حل اقتصادی دارد، که با برکناری وزیر این مشکل مرتفع شود؟ به نظر اقتصاددانان و کارشناسان، مسئله اقتصادی امروز کشور از دو معضل مهم ناشی می‌شود؛ عدم اطمینان آحاد ملت به آینده و نا روشن بودن افق پیش روی کشور و دیگری از بین رفتن سرمایه اجتماعی.

لطفاً در مورد بحث سرمایه اجتماعی بیشتر توضیح دهید.

در دهه اول انقلاب و در دوران جنگ تحمیلی کشور دچار کمبود شدید سرمایه فیزیکی بود؛ از محصولات غذایی و دارویی و زیرساخت‌های اقتصادی مانند راه و سد گرفته تا ملزومات جنگی که برای دفاع از مرز و بوم کشور شدیداً مورد نیاز بود. کشور مورد شدیدترین تحریم‌های سیاسی و اقتصادی قرار داشت. در عین حال همزمان اکثریت ملت با عشق و اخلاص و تأسی از خواست امام فرزانه خویش از مرزهای کشور در هشت سال جنگ تحمیلی جانانه دفاع کردند. این را تعریف «سرمایه اجتماعی» می‌دانم. مردم به احزاب سیاسی، انجمن‌های اسلامی، امامان جمعه و مسئولان سیاسی اعتماد داشتند. به حرف‌های امام راحل (ره) ایمان داشتند. اینها سرمایه‌های اجتماعی ملت ما بود که هیچ قدرت نظامی و تحریمی نتوانست به رابطه تنگاتنگ حکومت و ملت خللی وارد آورد. حالا متأسفانه این سرمایه‌های اجتماعی ضعیف شده است. تزلزل اعتماد به آینده و شیطنت‌های ترامپ و دشمنان نظام نیز مزید بر علت شده‌اند.

راه حل برون رفت از این فشارها را چه می‌دانید؟ آیا نمایندگان ملت در مجلس غیر از استیضاح کار دیگری می‌توانند انجام دهند؟

معتقدم استیضاح‌های اخیر بیشتر بر پایه ژست سیاسی بوده تا تحلیل درست اوضاع و حرکت جهت اصلاح نقص‌های موجود. به جای اینکه نمایندگان به این فکر کنند که شریعتمداری (وزیر صمت) در شرایط کنونی چه می‌تواند و باید بکند و تحلیل خود را ارائه دهند، بیشتر به دنبال انداختن همه تقصیرها به گردن وزیران هستند؛ در حالی که بسیاری از مشکلات کنونی تنها با رفتن یک وزیر و آمدن دیگری بدون اصلاح رویه‌های کلی در کشور قابل حل نخواهد بود.

شما معتقدید روند استیضاح‌های کنونی به تضعیف دولت می‌انجامد و از کارآیی آن می‌کاهد؟

هرچند استیضاح حق قانونی نمایندگان مجلس است، اما اعتقاد دارم در مقطع کنونی نمی‌تواند راه‌گشا باشد؛ در شرایطی قرار داریم که همه قوا از جمله قوای مقننه و مجریه باید متحد و پشتیبان یکدیگر باشند. به فرموده رهبر انقلاب همه باید پشتیبان دولت باشیم تا وزرا و وزارت‌خانه‌های تحت مدیریت آنها بتوانند به بهترین شکل موقعیت کنونی را کنترل و مدیریت کنند.

راه حل پیشنهادی شما چیست؟

من نیز راه حل دولت جهت ایجاد بازار ارز ثانویه و عرضه سختگیرانه دلار را درست ارزیابی می‌کنم که باید مورد حمایت نمایندگان قرار گیرد. در صورت تضعیف دولت و از بین بردن تمرکز نهادهای نظارتی و دولتی بر اوضاع، وضعیت کنونی می‌تواند به مشکلات عدیده ای از قبیل قاچاق معکوس در دارو، بنزین، مواد نفتی و دیگر محصولات استراتژیک کشور منجر شود. به طور کلی در شرایط فعلی استیضاح وزرا را به صلاح نظام و ملت نمی‌دانم.

کد خبر 352318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.