مجادله امنیتی ظریف و کریمی قدوسی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر امور خارجه درباره سفر به فرانسه، دوتابعیتی‌های تیم مذاکره‌کننده و باند نیویورکی‌ها قانع شدند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایمنا، صبح امروز یکشنبه-۱۱ شهریور- سوال جواد کریمی قدوسی از وزیر امور خارجه در سه محور در جلسه علنی مطرح شد و نمایندگان پس از شنیدن پاسخ‌های وزیر با ۶۷ رای موافق، ۱۱۹ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر قانع شدند.

من جز خدمت از همراهان در مذاکرات ندیدم

محمد جواد ظریف در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد اهداف خود در سطح بین‌المللی از همه ابزارها استفاده می‌کند؛ کما این‌که در جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری از طرف ایران وکلای فرانسوی و انگلیسی هم حضور داشتند، اما کسی نمی‌گوید چرا از افرادی با تابعیت‌های دیگر استفاده کردیم. همه کسانی که در مذاکرات با ما کار می‌کردند هم به وزارت اطلاعات معرفی کردیم و اجازه حضورشان را گرفتیم. چهار نفری که آقای کریمی قدوسی نام بردند یا از سوی دستگاه‌های دیگر به ما معرفی شدند یا براساس شناخت از گذشته از آنها استفاده کردیم و من جز خدمت از آنها در مذاکرات ندیدم. من مسئول روابط دیگر آنها نیستم و آنها هم در هیچ یک از مذاکرات خصوصی نبودند و تنها در جلسات تخصصی حضور داشتند.

نقش دری اصفهانی در دریافت غرامت ۱.۷ میلیارد دلاری از آمریکا

ظریف با بیان این‌که برجام نشانه‌ حقانیت ایران است، یادآور شد: آمریکا شکست خورده و نتوانسته از برجام به نفع خود استفاده کند، لذا از برجام خارج شده، در حالی که می‌گفتند خارج نمی‌شود، اما خارج شد، چون برجام خوب نوشته و خوب کارشناسی شده بود.

ظریف درباره غرامت ۱.۷ میلیارد دلاری از آمریکا که تحت حمایت وی بوده، یادآور شد: بیشترین نقش در گرفتن این مبلغ از آمریکا را آقای دری اصفهانی داشت. من بین خودم و خدا باید شهادت دهم؛ کما این‌که برای مقامات قضایی هم شهادت دادم ایشان نقش موثری داشت.

وزیر امور خارجه ادامه داد: آقای سیروس نادری در مذاکرات ایران و عراق نقش موثری در جهت منافع ملی داشت. ایشان در مذاکرات هسته‌ای نقش نداشته و گاهی در حوزه مسائل اقتصادی کمک می‌کرد. آقای مشکور هم مانند دری اصفهانی در تمام مذاکرات بوده و در پرونده شکایت در لاهه علیه آمریکا به عنوان وکیل جمهوری اسلامی ایران است. او در کمیته حقوقی ریاست جمهوری هم متخصص حقوقی بوده است. در حالی که سایرین از متخصص حقوقی خارجی و مشاوران خارجی استفاده می‌کنند، اما وطن‌پرستی و حمایت آنها از منافع ملی جای تردید ندارد و بقیه مسائل در تخصص من نیست.

وی اضافه کرد:‌ آقای شعبانی هم در مذاکرات نبوده و به عنوان کمک در روابط عمومی از ایشان استفاده می‌شد. عربستان سعودی میلیون‌ها دلار برای روابط عمومی خرج  و از شرکت‌های صهیونیستی استفاده می‌کند، اما ما از ایرانیان که بزرگترین سرمایه‌مان در خارج هستند استفاده کردیم.

باند نیویورکی ها وجود ندارد

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به سوال کریمی قدوسی درباره باند نیویورکی‌ها گفت: این مساله محرمانه نبوده و در دهه ۷۰ و ابتدای دهه ۸۰ مطرح شد. البته من باید به موضوعات مربوط به وزارتم پاسخ بدهم و شما باید این مسائل را در زمان رای اعتماد مطرح می‌کردید، اما به خاطر ابهامات ایجاد شده پاسخ می‌دهم. باند نیویورک یک مفهوم موهوم است؛ در دهه ۷۰ این موضوع در شبنامه‌های وزارت خارجه مطرح شد. نه چنین باندی وجود دارد نه من رییس آن هستم. اولین بار این عنوان در تیتر روزنامه کیهان استفاده شد و این روزنامه روز بعد با تذکر مقامات عالیه عذرخواهی کرد. افرادی که از آن‌ها صحبت شده بهترین کارشناسان وزارت خارجه هستند که به دلیل یک دعوای صنفی داخلی در وزارت خارجه چنین عنوانی در مورد آن‌ها به کار برده شد.

ارتباط با بنیاد جامعه باز را منظم کردم

ظریف درباره ارتباط خود با بنیاد جامعه باز و سوروس در زمان سفارتش در سازمان ملل تصریح کرد: بنیاد جامعه باز در آن دوران با ایران ارتباط داشت. من این ارتباط را محدود و منظم کردم و آن‌ها هر بار موظف بودند به من گزارش بدهند. من اجازه نمی‌دادم آن‌ها کاری خارج از منافع ملی انجام دهند. بعدها که رییس‌شان دستگیر شد این را به عنوان اعتراف گفت که به من گزارش می‌داده است. من به وظایف خود عمل کردم و بارها به خاطر تلاش‌هایم در نیویورک مورد تشویق و تقدیر رهبری قرار گرفتم. ما یا باید در منزل می‌نشستیم یا با گروه‌های آمریکایی ارتباط برقرار می‌کردیم. من با همه افرادی که امکان استفاده از آن‌ها در جهت منافع ملی هست ارتباط برقرار کردم و دستاورد خوبی هم داشتم.

تمام روابط خارجه در اختیار من نیست

ظریف با بیان اینکه نظام نباید قربانی افراد شود، گفت: این ما هستیم که باید قربانی منافع ملی شویم و برای اینکه نامی از خود در تاریخ بگذاریم باید خود را فدای منافع ملت کنیم. رهبری بارها من را مورد تفقد قرار دادند؛ به میزانی که از شأن من بالاتر بوده و من مرهون لطف و محبت ایشان هستم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه تمام روابط خارجه در اختیار وی نیست، گفت: نه تصمیم‌گیری آن توسط من است و نه من مسئول اجرای تمام آن هستم؛ بلکه قسمتی را به من واگذار کردند که در آن هم صرفا مشارکت در تصمیم‌گیری دارم و اصل تصمیم‌گیری توسط نظام انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ما چشم امید نبسته بودیم که با گروه‌های آمریکایی مذاکره کنیم، بلکه تلاش داشتیم از شرایط استفاده کنیم. حضور در سازمان ملل هم قسمت کوچکی از وظایف من در نیویورک بود و این کار سنگینی است. مسئولیت ما تعامل سازنده با کل دنیاست جز در مواردی که خط قرمز نظام است. در مورد روابط با چین و روسیه هم بیشترین سفرهای من به این کشورها و کشورهای همسایه بوده است.

وزیر امور خارجه درباره دوران نمایندگی خود در سازمان ملل نیز گفت: من در همه محافل آمریکایی صحبت کرده‌ام به جامعه باز، شورای روابط خارجی، شورای آسیایی، مجلس نمایندگان و کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان و سنا رفته‌ام. اجازه این کار را داشته‌ام و به عنوان سفیر ایران این کار را انجام داده‌ام و گزارش اقداماتم را تقدیم کردم و به همین خاطر مورد تقدیر قرار گرفتم. زمانی هم که گروهی در ایران مرتکب اشتباه و خیانت شد و با آن‌ها برخورد شد ارتباطم با آن‌ها قطع شد.

ظریف افزود: ما مستخدم مردم هستیم و چشم امیدمان به مردم، خدا و دعای مسئولان است. ما به خارجی‌ها چشم نداریم، اما در روابط خارجی تلاش می‌کنیم با کشورهایی که با ما خصومت ندارند، ارتباط برقرار کنیم. با سیاست‌های دشمنان مردم در همه حوزه‌ها مقابله می‌کنیم و چشم امیدمان به قابلیت و ظرفیت ملی خودمان است. زمانی که شش کشور غربی پای میز مذاکره با ما آمدند به پشتوانه مردم ایستادیم و گفتیم "هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید". امروز هم می‌گوییم کسی نمی‌تواند ایرانی را تهدید کند چون متکی به خدا و توان مردم است. ان‌شاءالله ما می‌مانیم و این‌ها خواهند رفت.

توافق برجام توسط آمریکای خبیث پاره شده

همچنین جواد کریمی قدوسی  در جلسه سوال از محمدجواد ظریف گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با هیئت دولت فرمودند: «مذاکره با آمریکا در حاشیه اجلاس سازمان بین‌الملل در نیویورک به طور قطع، منتفی است. رییس جمهور که هیچ، وزیر امور خارجه هم نمی‌تواند.»

نماینده مردم مشهد افزود: مشکلات امروز ایران به کشورهای غربی و اروپایی گره خورده است. با همان تماس تلفنی که رییس‌جمهور و اوباما با هم داشتند، آمریکایی‌ها در نیویورک جشن گرفتند که ایران به آنها زنگ زده است. بارها اطلاعات دقیقم را در معرض افکار عمومی قرار دادم، اما با  هجمه ظریف روبرو شدم. منطق برجام، لغو تحریم‌های هسته‌ای بود حال مدام بگوییم آبروی دشمن را بردیم، اختلاف بین آمریکا و اروپا ایجاد کردیم، پی‌ام‌دی را بستیم، با دنیا آشتی کردیم، مجموعه اینها حاشیه است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: معتقدم با منطق نرم، نمی‌توان مذاکره کرد. پس از اشتباهات در دوران مذاکره که ظریف مرتکب آن شد که نتیجه آن اجرای همه تعهدات ایران و باقی ماندن همه تحریم‌ها شد. امروز نیز سه سوال می‌پرسم. توافق برجام توسط آمریکای خبیث پاره شده و امروز نظام اجرایی کشور با مشکلاتی روبروست. چرا؟ این مسئله به جاسوسی و خیانت عده‌ای برمی‌گردد. به ملت می‌گویم دلایل گرانی‌ها و تلاطم‌های بازارهای مختلف چیست؟

کریمی قدوسی ادامه داد: سوال اول درباره سفر به فرانسه مربوط به سال گذشته است. با حضور شما در فرانسه اراذل و اوباش بین‌المللی صهیونیستی، سعودی و ضدانقلاب را آنجا جمع کرده بودند. سوالم از شما این است که مقامات ایران در فرانسه باید ارزیابی می‌کردند تا حضور شما در فرانسه مصادف با آنان نشود. همزمانی این مسئله جای سوال دارد. وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه‌ای گفت که ایران بدون مذاکرات منطقه‌ای و موشکی نمی‌تواند با ما توافق داشته باشد که البته سخنگوی وزرات خارجه و جنابعالی پاسخ دادید که تشکر می‌کنم.

دو مستند توسط سازمان اطلاعات سپاه تهیه و پخش شد

نماینده مردم مشهد در مجلس ادامه داد: مجلس برای تحقیق و تفحص از مدیران دوتابعیتی مصوبه داشت. کمیته مربوط در این زمینه ۱۰۰ نفر از مسوولان و مقامات جمهوری اسلامی در اختیار بنده است که کمیته تحقیق آنها را به دست آورده است. در صفحه اول نام عبدالرسول دری با تابعیت کانادا به عنوان مسئول کمیته مذاکره کننده پولی و بانکی و  هسته ای آمده است. آیا این جایگاه کم جایی است. محمدعلی شعبانی نیز عضو هیات مذاکره کننده بودند. برخی از آنان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های انگلیس و متخصص در امور جاسوسی هستند. سیروس ناصری و مشکان مشکور هم عضو هیات مذاکره کننده بودند.

وی ادامه داد: نگاهی که معتقد است بدون غرب و اروپا نمی‌توان زندگی کرد، درست نیست، اما متاسفانه دولت روحانی به این مسئله اعتقاد دارد. امیدی به حل برجام و مسائل اقتصادی توسط اروپایی‌ها نیست. امیدوارم ظریف بعد از دیدن فیلم شش دقیقه‌ای درباره عبدالرسول دری اصفهانی، حکم قوه قضاییه را درباره ایشان قبول کند.

کریمی قدوسی با پخش فیلم شش دقیقه درباره عبدالرسول دری اصفهانی، گفت: دو مستند توسط سازمان اطلاعات سپاه تهیه و در کمیسیون امنیت پخش شد و اصل این مستند را امروز در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهم. رسانه ملی این مستند را با هدف شفاف‌سازی نسبت به آنچه که بر سر ملت آمد، پخش کند.

وی ادامه داد: آقای ظریف، دری را وطن‌پرست یاد می‌کند نه وطن‌دوست. ایشان تاکید کردند هرچه قوه قضاییه حکم دهد آن را قبول می‌کند، خب قوه قضاییه حبس ابد برای ایشان صادر کرده است، حکم را با وجود همه فشارهای دولت، بپذیرید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مدعی شد: نماینده آمریکا در دبی و یک افسر ام آی سیکس از اطلاعات  راهبردی که دری اصفهانی در اختیار آنان گذاشت، تشکر کرد. نهاوندیان و رییس جمهور باید پاسخگو باشند. یکی از برآوردهای دری اصفهانی این بود که دو سال قبل از وضعیت موسسات مالی و اعتباری و ورشکستگی آنها و مسائل اجتماعی بعدی را به آمریکا گزارش داده بود. این مسئله چه ربطی به مسائل پولی و بانکی داشت؟ ایشان تمام راه‌های فروپاشی معیشتی را در اختیار آمریکایی‌ها گذاشت.

حضور شما در باند نیویورک فقط حرف بنده نیست

نماینده مردم مشهد در مجلس ادامه داد: حضور شما در باند نیویورک فقط حرف بنده نیست؛ بلکه از گذشته این چنین بیان می‌شده است. شما نمایندگان وزارت بهداشت را به بنیاد جورج سوروس معرفی کردید و دو نفر از اعضای این بنیاد وارد ایران می‌شوند. در حقیقت ضد تعقیب بود و مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص با آنان مشغول مذاکره می‌شود و در پی آن فتنه ۱۳۸۸ به پا شد.

کریمی قدوسی ادامه داد: هر کس بخواهد به مقابله با امنیت ایران برخیزد بداند که در برابر مقاومت شدید ملت روبرو خواهد شد. رییس گروه بحران در اتاق شما حضور داشت، چرا؟ گروه بین‌الملل بحران شش گزارش برای برجام تهیه کرد که گزارش شماره ۳ آن می‌شود، متن مذاکرات. شما توافق کردید یا متن توافق را آنان دادند؟ مقر این گروه در بلژیک است و تامین مالی آن نیز با بنیاد سوروس است. اینها مسائلی نیست که فقط بنده بدانم، در فضای مجازی مردم این گزارشها را دیده‌اند. شورای روابط خارجی آمریکا که گفتید با آنها ارتباط داشتید، اعلام کردید که هژمونی نه ایران و نه سعودی نمی‌تواند تاثیر گذار باشد پس فقط می‌ماند هژمونی آمریکا. اتاق فکر چتم هاوس شما و جان کری را کاندیدا جایزه صلح کرد که البته شما توجه داشتید و جایزه را نگرفتید. روابط شما با آنها روابط عادی نیست.

وی با بیان اینکه گروه بحران مذاکرات ایران و اروپایی‌ها را مدیریت می‌کند،‌ ادامه داد: بنده ته کار را می‌بینم، خروجی کار آن چیزی است که روابط خارجی، گروه بین‌المللی بحران، نایاک و چتم هاوس می‌خواهد. رهبر معظم انقلاب فرمودند «در قضیه برجام بنده اشتباه کردم اجازه دادم وزیر امور خارجه کشورمان با آنان صحبت کند» یعنی اختیار به کسی داده شد که نتوانست از این ظرفیت به نفع نظام جمهوری اسلامی حداکثر بهره را ببرد. در کمیسیون امنیت گفتید «اشتباه کردم به این جان کری اعتماد کردم.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: تمام اطلاعات اقتصادی کشور توسط دری اصفهانی روی میز سرویس‌های جاسوسی گذاشته شد.

کد خبر 352316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.