پاسخ ظریف به نمایندگان درباره ادای احترام  به پرچم اقلیم کردستان عراق

ظریف در پاسخ به سؤال نماینده ارومیه گفت: در مقابل پرچم اقلیم کردستان ادای احترام نکرده ام و تنها در مقابل پرچم جمهوری اسلامی ادای احترام می کنم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایمنا، در جلسه علنی امروز یکشنبه -۱۱ مرداد- مجلس شورای اسلامی بررسی سوال نادر قاضی پور و علیرضا محجوب از وزیر امور خارجه در مورد ادای احترام ظریف به پرچم اقلیم کردستان عراق در ماجرای تشییع پیکر جلال طالبانی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

ظریف در پاسخ اعلام کرد: در مقابل این پرچم ادای احترام نکرده ام و تنها در مقابل پرچم جمهوری اسلامی ادای احترام می کنم.

وزیر امور خارجه کشورمان  در پاسخ به این سوال گفت: در مورد حضور بنده در مراسم تشییع مرحوم جلال طالبانی در بالاترین سطح در شورای عالی امنیت ملی تصمیم گیری شد.

محمدجواد ظریف در خصوص علت حضور در این مراسم تصریح کرد: حضور بنده در این مراسم در بالاترین سطح در شورای عالی امنیت ملی مورد بررسی قرار گرفت و مورد تایید نیروی قدس، وزارت خارجه و نیروهای مسلح بود، ضرورت داشت بنده از طرف جمهوری اسلامی در این مراسم حضور یابم.

وزیر امور خارجه یادآور شد: با استقبالی که از جمهوری اسلامی در این مراسم صورت گرفت، در واقع برای همگان روشن شد که جمهوری اسلامی جایگاه خوبی در کردستان عراق دارد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی دوستان خود را که در زمان مبارزه با صدام پا به پای ملت ایران جنگیدند فراموش نمی‌کند.

ظریف تصریح کرد: در این مراسم بنده در کنار رییس جمهور عراق و اکثر نمایندگان مجلس عراق از جمله آقای حکیم حضور یافتم؛ تنها تعداد قلیلی از نمایندگان مجلس عراق در این مراسم حضور نداشتند.

در اجرای مراسم تشییع آقای طالبانی سوءاستفاده‌ای خلاف توافق صورت گرفت

وزیر امور خارجه گفت: در اجرای مراسم تشییع آقای طالبانی سوءاستفاده‌ای خلاف توافق اقلیم کردستان با دولت عراق انجام گرفت و به جای پرچم عراق از پرچم کردستان عراق استفاده شد، اما کسی مراسم را ترک نکرد.

وی تصریح کرد: در مراسم اهدای تاج گل به تابوت آقای طالبانی بنده تنها کسی بودم که از سر خم کردن در مقابل جنازه خودداری کردم و بقیه افراد حاضر در مراسم به شکل دیگری ادای تعظیم کردند. بنده در کنار فرماندهان سپاه در این مراسم شرکت کردم که این امر تاثیر خوبی بر مردم کردستان عراق داشت.

ظریف با اشاره با برگزاری این مراسم در جریان رفراندوم کردستان عراق گفت: جمهوری اسلامی علیرغم مخالفت با این رفراندوم، با حضور در مراسم آقای طالبانی اعلام کرد که ارتباط عمیقی با مردم کردستان عراق دارد.

پس از پاسخ های وزیر امور خارجه، نادر قاضی پور اعلام کرد از پاسخ های ظریف قانع شدم و نیاز به رای گیری نیست.

کد خبر 352300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.