تراژدی مرگ و خون در جاده سفید دشت ادامه دارد

لنجان-محور ورنامخواست_سفید دشت یکی از مشهورترین مسیرهای مواصلاتی لنجان بوده که روزانه شاهد تردد بیش از هفت هزار خودرو سبک و سنگین است و سال های آمار تصادفات منجر به فوت، جرح و خسارتی آن همواره به تیتر یک بسیاری از رسانه‌ها مبدل شده و هر هفته خبر وقوع تصادف در این مسیر به گوش می رسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، فجایع رانندگی یکی از بدترین حوادثی است که هر روز بسیاری از مردم جان خود را در آن از دست می دهند و عواملی چون عدم رعایت قوانین توسط رانندگان، شرایط فنی ضعیف خودروها و ایمنی ناچیز آن ها در کنار امکانات نامطلوب جاده ای باعث وقوع چنین رویدادهای متاثر کننده ای در طول روزهای مختلف سال می شوند.

شهرستان لنجان به دلیل واقع شدن در مسیر مواصلاتی چندین استان کشور همواره شاهد تردد بالای خودروهای سبک و سنگین است و محور ورنامخواست_سفید دشت یکی از مشهورترین مسیرهای مواصلاتی این شهرستان بوده.

اگر چه عوامل انسانی و خطاهای رانندگان، خواب آلودگی، سرعت غیر مطمئنه و سبقت های غیر مجاز در بروز تصادف تاثیرگذار بوده اند، اما دو طرفه بودن محور ورنامخواست_سفید دشت نیز نقش زیادی را در بروز تصادفات داشته و بسیاری از تصادفاتی که این مسیر رخ داده، تصادفات رخ به رخ بوده است.

طرح دو بانده شدن این مسیر به طول ۲۰ کیلومتر بالغ بر شش سال پیش کلید خورده، اما پیشرفت این پروژه با سرعت دو کیلومتر در سال بوده که جای تعجب دارد، چراکه تنها در پنج ماه نخست سال هفت نفر از هموطنان در این مسیر جان خود را از دست داده اند و تا زمانی که این پروژه تامین اعتبار نشود تراژدی مرگ و خون در این جاده ورنامخواست  سفید دشت ادامه خواهد داشت.

«جواب خون خانواده بردار من را چه کسی است؟ چند جوان دیگر باید در این مسیر کشته شوند تا مسئولان به فکر بیفتند» این قسمتی از صحبت های برادر ناصر فرهمند خانواده ای که در تصادف ماه گذشته جان خود را از دست دادند و قرار بود در کنار یکدیگر روزهای خوشی را سپری کنند؛ اما امروز درب خانه آنها بسته شده و دیگر صدای خنده کودکانه دختری که اعضای او به بیماران نیازمند اهدا شد، شنیده نمی شود چراکه همه اعضای خانواده در یک تصادف جان خود را از دست دادند.

«درخواست من فقط و فقط بهره برداری از این مسیر است تا دیگر خانواده ای داغدار نشود» این صحبت یکی دیگر از بستگان ناصر فرهمند است که از وضعیت موجود جاده ورنامخواست_سفید دشت ناراضی است و می گوید: «در رابطه با دوبانده شدن این جاده قول های متعددی به مردم روستای کاهریز داده شده، اما چطور می توان باور کرد صبح روز وقوع حادثه مرگبار وقتی به سمت زرین شهر برای تحویل اجساد متوفیان می رفتیم و هنوز جاده غرق خون بود با چشمان خود دیدیم کارکنان اداره راهداری تازه به فکر افتاده بودند تا با نصب علایم محدوده جاده را مشخص کنند! آیا این کار واقعا قابل قبول است؟ چرا قبل از وقوع حادثه محدوده جاده به درستی مشخص نشده بود.»

یکی از رانندگان ماشین سنگین که سال ها است در این مسیر تردد دارد،«حدود پنج سال است از این مسیر تردد دارم و در این سال ها شاهد تصادفات مرگبار متعدد از کشاورز گرفته تا موتور سیکلت، خوردوهای سبک  و سنگین بوده ایم، قسمتی از مسیر ورنامخواست_سفید دشت به شکل اتوبان بوده، اما مابقی مسیر دو طرفه است از سوی دیگر دست اندازهای بدی در این مسیر وجود دارد که برخی رانندگان برای فرار از این دست اندازها از مسیر منحرف و باعث وقوع تصادف می شدند. دو پیچ خطرناک نیز در این مسیر هست که نیازمند اصلاح هستند و بسیاری مشکلات دیگر، ما نیز مثل برادر و فرزندان مسئولان هستیم و در مسیر توسعه اقتصاد کشور تلاش می کنیم و از آنها تقاضا داریم فکری برای این مسیر کرده تا تردد ایمن در این مسیر رقم خورده و خانواده ها نیز دغدغه کمتری داشته باشند.»

ابراهیم فرهمند، رییس شورای اسلامی روستای کاهریز نیز علت اصلی مهاجرت مردم از روستای کاهریز را خطرات جانی و دلهره و نگرانی اهالی روستا می داند و می گوید: وجود جاده کم عرض و دو طرفه نشان از بی‌مهری مسئولان به اهالی روستاهای کاهریز، صادق آباد و سیبه است، آنها قول های مساعدی برای بهبود وضعیت این مسیر دادند، اما به صورت عملیاتی، نقدینگی و تخصیص اعتبارات فعالیت چشمگیری انجام نشده و این مهم سبب نارضایتی مردم این روستاها شده است. جلسات مختلفی در این خصوص برگزار شد و وعده هایی در خصوص افتتاح این مسیر تا ۲۶ شهریور ماه دادند که همچنان اتفاقی رخ نداده و حتی در حدود شش ماهی است که مجددا پروژه به حالت توقف درآمده وعلت آن را نیز پیمانکار عدم تخصیص اعتبارات اعلام کرده است.

یکی از اهالی روستا در مورد این حوادث می گوید: برای تردد ایمن و ورود و خروج از روستای کاهریز این مسیر نیازمند احداث پل زیرگذر بوده و نبود این زیرگذر باعث شده این مسیر هر روز آبستن تصادفات مختلف باشد، اما سال ها است کسی به فریاد ساکنان روستا نرسیده است.

مهدی رنجبر عضو شورای روستای کاهریز است که خود به عنوان نماینده مردم روستا بارها پیگیر رفع مشکلات دوبانده شدن مسیر ورنامخواست_سفید دشت شده می گوید: «کاهش رانندگی نیازمند آن است که سه ضلع این مثلث فرهنگ سازی، ایمنی جاده‌ها و خودروها ارتقاء یابند؛ اما متاسفانه کاهش ایمنی خودروها و برخی جاده ها به حدی است که دستمایه طنزهای متعدد در شبکه‌های اجتماعی شده است. مسیر ورنامخواست_سفید دشت و یکی از پرترددترین مسیرهای شهرستان لنجان بوده و تنها متعلق به روستاهای کاهریز، سیبه و حسن آباد نیست بلکه این مسیر، مسیر ترانزیتی به شمار آمده و ارتباط چند استان کشور را رقم می زند.

او از اقدمات انجام شده در این مسیر می گوید: چندین سال است کلنگ این پروژه به زمین خورده، اما دلیلی چون عدم همکاری صنایع دفاع در آزادسازی مسیر سبب شده اعتباراتی که برای این پروژه در نظر گرفته شده بود برگشت بخورد تا در نهایت با پیگیری های انجام شده از سوی نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس آزادسازی مسیر انجام گرفت.

رنجبر می افزاید: مردم روستا برای خرید مایحتاج، تحصیل فرزندان و حتی درمان باید در مرکز شهرستان لنجان مراجعه کنند و ناامن بودن مسیر تردد نارضایتی اهالی روستا را به همراه داشته و برهمین اساس برخی مسئولان نباید این مسیر را مسیری فرعی بدانند چراکه تردد بسیار بالای خودروهای سبک و سنگین است و هر متر این مسیر شاهد تصادف مرگبار بوده است.

عضو شورای اسلامی روستای کاهریز با بیان اینکه مسئولان هیچگونه طرحی برای باز کردن گره های کور پروژه ورنامخواست_سفید دشت ندارند، تصریح می کند: رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان به جای اینکه مرهمی بر روی درد مردم روستا باشند این مسیر را مسیر فرعی دانسته و اعلام می کنند استانداردهای لازم جاده فرعی را دارد و همین مسئله سبب شده مردم گلایه مند شوند چراکه تنها در یک حادثه سه  نفر از اهالی روستا جان خود را از دست دادند و مردم توقع دارند صدای آنها به گوش مسئولان رسیده شود.

مهد قلی فرهمند از معتمدین روستا با ناراحتی از وضعیت ناامن جاده ورنامخواست_سفید دشت اظهار می کند: روستای کاهریز و مسیر تردد روستاییان در تخصیص اعتبارات ملی مورد بی مهری قرار گرفته است و به دلیل توجه نکردن مسئولان و عدم توجه صنایع دفاع به وظایف اجتماعی خود تعداد زیادی از هموطنان در مسیر ورنامخواست_سفید دشت جان خود را از دست داده اند.

او می افزاید: از ابتدای آغاز پروژه دو بانده کردن جاده ورنامخواست_سفید دشت صنایع دفاع مشکلاتی را برای اجرایی شدن آن به وجود آورد و هرزمان تصمیم بر اجرای پروژه داشت بهانه ای را به میان آوردند تا در نهایت با پیگیری های انجام شده این مسئله مرتفع شد و پروژه به مرحله اجرا رسید، اما سوال ما این است که پس از شش سال از آغاز پروژه چه کسی باید به درد مردم برسد؟ مگر جز مسئولان کسی می تواند مشکل این پروژه را مرتفع کند.

فرهمند که از شدت ناراحتی اشک در چشمانش حلقه بسته می گوید: هیچ کس به درد اهالی روستا نمی رسد، مگرنه اینکه مسئولان باید از نزدیک با مردم روستا صحبت کرده و از مشکلات انها باخبر شوند، چرا هیچگاه مسئولان در روستایی چون روستای کاهریز حضور پیدا نکرده و پای درد دل اهالی ننشسته اند؟ چرا هیچ یک از مسئولان بلند مرتبه نگاه ویژه ای به اجرای این پروژه و رفع دغدغه مردم روستا نداشته و ندارند و تنها خواسته مردم  این است که درد دلشان به گوش میسئولان ارشد کشور برسد و مردم از مشکلات تردد در این مسیر رها شوند.

جلیل کرمی عضو شورای اسلامی روستای سیبه به خبرنگار ایمنا می گوید: یکی از عوامل موثر در تصادف ها، راه ها و جاده ها هستند و جاده پرتردد ورنامخواست سفید دشت به صورت دو طرفه است و هر لحظه احتمال تصادف های رخ به رخ در آن وجود دارد و همین موضوع تلفات را بیشتر می کند.

وی تصریح می کند: سه روستای صادق آباد، کاهریز، سیبه در مسیر جاده ورنامخواست_ سفید دشت وجود دارد که از دوطرفه بودن این مسیر در عذاب هستند و در حدود یک دهه است که بحث اتوبان شدن این مسیر مطرح بوده و شش سال است کلنگ این مسیر بر زمین خورده و سه پیمانکار بر روی این پروژه کار کرده اند، اما عدم اختصاص بودجه باعث تعطیلی پروژه شده است.

کرمی اضافه می کند: دو طرفه بودن جاده باعث کشته شدن مردم می شود و آخرین قولی که به مردم در خصوص افتتاح پروژه داده شده هفته دولت بود، اما همچنان اتفاقی رخ نداده و مردم چشم انتظار تحقق وعده ها هستند.

علی محمد عضو شورای روستای الله آباد می گوید: نبود علایم راهنمایی کافی، نبود گاردریل، کم عرض بودن جاده ورنامخواست_سفید دشت سبب تصادفات جاده ای و صدمات جانی و مالی بسیاری شده است و برای رفع این مشکلات باید به صورت انقلابی و جهادی اعتبارات لازم که در حدود دو میلیارد تومان پیش بینی شده به این پروژه تخصیص داده شود.

او اظهار می کند: با توجه به اهمیت موضوع روند اجرای پروژه جاده ورنامخواست_سفید دشت در جلسات مختلف شورای شهرستان لنجان مطرح شده و امیدواریم با اختصاص اعتبارات ملی شاهد دو یا دو بانده شدن مسیر و رفع نقاط حادثه خیز جاده ای، نصب گاردریل، روشنایی معابر جاده و علایم راهنمایی و رانندگی و... در راستای تردد ایمن هموطنان باشیم.
گزارش از حامد سلیمیان، خبرنگار سرویس شهرستان خبرگزاری ایمنا

 

کد خبر 352292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.