اوضاع آشفته بازار خودرو به اعتماد مردم لطمه می زند

رییس اتحادیه خودروهای سبک اصفهان گفت: افزایش بی ضابطه قیمت خودروها موجب شده قدرت خرید مصرف کننده و تمایل به عرضه فروشنده کاهش یابد و خرید و فروش در این بازار رو به صفر شدن، گذاشته در این شرایط حتی امکان تعطیلی نمایشگاه های خودرو نیز وجود دارد.

روح الله چلونگر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: رخی شرکت های خودروساز اعلام می کنند که سایت های اینترنتی برای ثبت نام و خرید خودرو توسط مردم آماده است در حالی که خود نمایندگی ها نیز قادر به ثبت نام و خرید نیستند چه برسد به مردم.

رییس اتحادیه خودروهای سبک اصفهان اضافه کرد: پس از آن از طرف این شرکت های خودرو ساز اعلام می شود که تعداد بیشماری برای پیش فروش خودروها ثبت نام کرده اند در حالی که این طور نیست و مردم به وضوح شاهد دپوی خودرو (انبار کردن خودروها) هستند.

چلونگر گفت: هنوز تحریم ها آغاز نشده اما برای عرضه نکردن خودرو در بازار دلیل را وجود تحریم اعلام می کنند وقتی که در کشور برخی خودروها را به عنوان تولید ملی معرفی می کنند حداقل انتظار بر این است که تولیدات داخلی و ملی مشمول افزایش نرخ ارز، مشکلات واردات و تحریم ها نشود.

وی افزود: با وجود اینکه در سال های گذشته اوج بار تحریم ها را تحمل می کردیم چنین مشکلی در بازار خودرو به وجود نیامد و مشاهده نشد. روشی که در پیش گرفته شده، اشتباه است، خرید و فروش خودرو را در مرز صفر قرار داده و بنگاه های اقتصادی رو به تعطیلی است.

رییس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف اصفهان تاکید کرد: باید به بازار خودرو، جهانی نگاه کنیم زیرا حتی با دلار ۱۰ هزار تومان نیز باز هم مصرف کننده ایرانی از خودرویی با قیمت و کیفیت خودروهایی که در مناطق آزاد و کشورهای همسایه استفاده می شود، برخوردار نیست.

مجلس به این موضوع ورود کرده است

چلونگر با بیان اینکه از دولت توقع داریم که نظارتش را بیشتر کند، افزود: البته خوشبختانه مجلس به موضوع خودرو ورود پیدا کرده، هرچند باید گفت که با سوال مشکل مردم حل نمی شود. با شعار مشکل مردم حل نمی شود و آنها منتظرند حل شدن مشکل خودرو را به صورت عملیاتی ببینند.

وی گفت: خودرو نیز مانند گوشت مرغ و نان در سبد هزینه خانوار قرار گرفته و به همان اندازه برای مردم اهمیت پیدا کرده است بنابراین دیگر نمی توانیم آن را نادیده بگیریم.

ریشه مشکلات بازار خودرو در وضع تعرفه های بالای گمرکی

چلونگر گفت: علت اساسی این حجم از مشکلات در بازار خودرو وضع تعرفه بالای گمرکی (برای واردات خودروهای باکیفیت خارجی و عدم وجود رقابت در بازار خودرو) است که صرفا برای حمایت از خودروسازهای داخلی (به بهانه اشتغالزایی) انجام گرفت.

وی افزود: اگر اجازه می دادیم تعرفه ها منطقی شده و خودروسازها آرام آرام خود را به این شرایط انطباق دهند بسیاری از مشکلات بازار خودرو حل می شد.

دلار ۱۰ هزار تومانی، بهترین فرصت صادرات

رییس اتحادیه خودروهای سبک اصفهان خاطرنشان کرد: اگر این طور که اعلام می شود، خودروهای ملی، ۹۸ درصد تولید داخل است بنابراین اکنون با دلار به قیمت ۱۰ هزار تومان بهترین فرصت برای صادرات و ارزآوری است.

وی افزود: بهترین کار این است که تعرفه ها منطقی شده و حتی با نرخ فعلی ارز اقدام به صادرات و واردات خودرو شود تا آرامش به این بازار برگردد.

چلونگر گفت: باید اقدامات و سیاستگذاری های کشور ترکیه را در بازار خودروی این کشور، الگو قرار داده و آن اقدامات را بومی سازی کنیم. اکنون زمان آن است که سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و شورای رقابت نیز به این موضوع مهم ورود پیدا کنند.

کد خبر 352278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.