درمان‌های سنتی برای بیماری‌های قلبی عروقی بهتر است یا مدرن؟

بررسی‌های محققان انگلیسی نشان می‌دهد که داروهای فشار خون و "استاتین‌ها"، بهترین گزینه برای درمان بیماری‌های قلبی عروقی محسوب می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این مطالعه کوهورت(هم گروهی) به بررسی بهترین داروهای درمانی برای مبتلایان به فشار خون بالا که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند، پرداخته است. محققان موسسه پژوهشی "ویلیام هاروی" دانشگاه Queen Mary در لندن به تازگی نتایج تحقیق طولانی مدت کوهورت را در مورد کارایی شیوه‌های مختلف درمان بیماری‌های قلبی عروقی اعلام کرده‌اند؛ بر این اساس، ترکیبی از داروهای کاهش دهنده فشار خون و استاتین‌ها (داروهایی که به تنظیم کلسترول خون کمک می‌کنند) بهترین نتیجه را در درمان این بیماران نشان می‌دهند.

به گفته دکتر آجی گپتا، یکی از اعضای گروه تحقیق، بیماران مبتلا به فشار خون بالا که در دهه ششم زندگی خود به سر می‌برند در صورت استفاده از داروهای کاهش دهنده فشار خون نظیر مسدود کننده‌های کانال کلسیم و استاتین‌ها کمتر احتمال دارد که در سنین ۸۰-۷۵ سالگی  و در اثر بیماری‌های قلبی یا سکته مغزی جان خود را از دست بدهند. در بررسی‌های جدید محققان، داده‌های هشت هزار و ۵۸۰ فرد مبتلا به فشار خون بالا که در بدن آن‌ها چندین فاکتور خطرآفرین بیماری‌های قلبی عروقی وجود داشت، در فاصله سال‌های ۲۰۰۰-۱۹۸۰ مورد بررسی قرار گرفت.

محققان انگلیسی برای پی بردن به این موضوع که شیوه‌های درمان جدید برای این بیماران موثرتر هستند یا روش‌های سنتی، داروهای مختلف نظیر آملودیپین و پریندوپریل (دو داروی تخصصی برای کاهش فشار خون) را برای بیماران تجویز کردند. به سایر شرکت کنندگان نیز توصیه شد داروهای قدیمی نظیر آتنولول (داروی فشار خون) و " bendroflumethiazide " (داروی ادرار آور برای درمان فشار خون) مصرف کنند.

نتیجه بررسی‌های صورت گرفته نشان داد شیوه‌های جدید در پیشگیری از سکته مغزی و مرگ زودرس در طول دوره درمان ۵.۵ ساله موفق عمل کرده‌اند. یکی دیگر از اهداف مطالعه این بود که آیا پیشگیری از سکته قلبی و سکته مغزی در مبتلایان به فشار خون بالا که برای حدود سه سال داروی " atorvastatin" مصرف می‌کردند موثر بوده است یا خیر.

یافته‌های جدید نشان داد خطر مرگ در اثر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی در افرادی با سطح متوسط کلسترول که داروی استاتین مصرف می‌کردند در مقایسه با افرادی که دارونما استفاده می‌کرند، ۱۵ درصد کمتر بود. پیتر سیور، رهبر گروه تحقیق در این باره می‌گوید: "نتایج به دست آمده از این تحقیق قابل توجه است. ما قبلا نشان داده‌ بودیم که استاتین‌ها دارای مزایای طولانی مدت برای سلامت افراد هستند، اما این برای نخستین  بار است که ثابت می‌شود این داروها برای درمان فشار خون موثر هستند."

کد خبر 352269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.