امام موسی صدر؛ تفکری که ناپدید نشد

روز جمعه- ۹ شهریور- سالروز ناپدید شدن امام موسی صدر بود؛ در حالی که چهل سال از این واقعه می‌گذرد، هنوز مشخص نیست دقیقاً چه اتفاقی برای این روحانی برجسته جهان تشیع افتاد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تأثیر تفکر این عالم برجسته بعد از نزدیک به نیم قرن که از غیبت وی در مجامع دینی و سیاسی جهان اسلام و تشیع می گذرد، هنوز به قوت خود باقی است. صدر بنیان‌گذار گفتگوی ادیان بود، که با موفقیت توانست جامعه رنگارنگ لبنان، از شیعه و سنی و مسیحی و دروزی را با هم متحد سازد و بر پایه تعامل و اشتراک میان این گروه‌های به ظاهر متضاد، دولت جدید و مدرن لبنان کنونی را پایه گذاری کند؛ کشوری که به عقیده بسیاری از کارشناسان، پیشرفته‌ترین دموکراسی را میان کشورهای عرب منطقه دارا است.

سید موسی صدر، در روز ۱۴ خرداد سال ۱۳۰۷، در محله چهارمردان شهر قم به دنیا آمد. پدر او سید صدرالدین صدر، جانشین شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم و از مراجع بزرگ زمان خود بود. وی پس از اتمام سیکل اول و بخش مقدمات علوم حوزوی، در خرداد سال ۱۳۲۲ رسماً به حوزه علمیه قم وارد شد. از دوستان اصلی و هم بحث صدر در قم، می‌توان از آیات عظام سید موسی شبیری زنجانی، سید محمد بهشتی، سید عبدالکریم موسوی اردبیلی و ناصر مکارم شیرازی را نام برد. سید موسی صدر در کنار تحصیلات حوزوی در قم، در رشته «اقتصاد در حقوق» (معادل رشته حقوق اقتصادی کنونی) به عنوان نخستین طلبه وارد دانشگاه تهران و در سال ۱۳۳۲ فارغ‌التحصیل شد.

صدر در اواخر سال ۱۳۳۸ و به دنبال توصیه‌های افرادی هم‌چون مرحوم آیت الله عظمی بروجردی، آیت الله حکیم و شیخ مرتضی آل یاسین، وصیت سید عبدالحسین شرف الدین رهبر متوفی شیعیان لبنان را پاسخ گفت و به عنوان جانشین وی، سرزمین مادری خود ایران را به سوی لبنان ترک کرد.

صدر در ۳ شهریور سال ۱۳۵۷ و در آخرین مرحله از سفر دوره‌ای خود به کشورهای عربی، بنا بر دعوت رسمی معمر قذافی وارد لیبی شد و در روز ۹ شهریور ربوده شد. دستگاه‌های قضایی دولت‌های لبنان و ایتالیا، و همچنین تحقیقات انجام شده از سوی واتیکان، ادعای رژیم لیبی مبنی بر خروج صدر از آن کشور و ورود او به رم را رسماً تکذیب کردند. مجموعه اطلاعات آشکار و پنهانی که طی دو دهه پیش بدست آمده، تماماً گواه آنند که موسی صدر هرگز خاک لیبی را ترک نکرده ‌است.

تفکر صدر بر پایه هم‌زیستی ادیان و مذاهب در میان اندیشمندان بسیار مورد توجه قرار گرفت و در سال‌های بعد مبنای پیشنهاد بدیع و خردمندانه رییس دولت اصلاحات، یعنی نظریه «گفتگوی تمدن‌ها» شد.

بسیاری از جریان‌های مؤثر در سپهر سیاسی شیعیان جهان به ویژه در عراق و لبنان هنوز خود را وامدار اندیشه‌های مصلحانه این روحانی شیعه ایرانی می‌دانند. از همین روست که امسال نیز علی‌رغم اختلافات فراوان در میان گروه‌های سیاسی در عراق و لبنان، اکثر قریب به اتفاق این گروه‌ها سالروز ناپدید شدن صدر را گرامی داشته‌اند. پیام‌های نبیه بری و سعد حریری، رییس پارلمان و نخست وزیر و همچنین تجلیل میشل عون، رییس جمهور لبنان و نیز پیام‌های مقتدی صدر و عمار حکیم، از روحانیون پرنفوذ عراقی در بزرگداشت امام موسی صدر، نشانگر زنده بودن راه و روش این روحانی پیشرو و مصلح دینی است.

کد خبر 352216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.