استیضاح، سؤال و انتقاد از کابینه و رییس جمهور

برخی از نمایندگان استان اصفهان در هفته‌ای که گذشت فعالانه پیرامون مسائل روز کشور و استان اصفهان اظهار نظر کرده اند، اما بحث استیضاح وزیر اقتصاد، سؤال از رییس جمهور و موضع گیری در قبال شرایط اقتصادی بی ثبات حاکم بر کشور مهمترین مسائلی بوده که به آن پرداخته اند.

به گزارش ایمنا،  ناهید تاج الدین، نماینده مردم اصفهان روز یکشنبه-۴ شهریور- در نطق میان دستور خود گفت:متاسفانه سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی مردم به راحتی به حراج گذاشته می شود و هیچ کس به تبعات از بین رفتن اعتماد عمومی فکر نمی کند. البته اعتماد عمومی به معنای بر زبان نیاوردن حقایق نیست، اما این افشاگری ها نیز اغلب برای مردم و به خاطر آنها و منافع عمومی انجام نمی شود.

نماینده مردم اصفهان افزود: در شرایط حاضر باید هر کاری برای کاهش شکاف دولت – ملت ، شکاف طبقاتی ، شکاف قومی و شکاف نسلی از دستمان برمی آید انجام دهیم و دولت را یک قدم به ملت ، طبقات اجتماعی را یک قدم هم شده به یکدیگر، قومیت ها را یک قدم به هم و نسل ها را یک قدم هم شده به یکدیگر نزدیک کنیم و نگذاریم همبستگی اجتماعی مخدوش شود. برنامه اول سرمایه اجتماعی می تواند برنامه ای الزام اور برای کاهش شکاف های اجتماعی باشد تا همه سیاست ها، دستگاه ها و شخصیت ها در کشور به آن پایبند باشند و در آن هم برای ایجاد، هم برای افزایش و هم برای نگهداری سرمایه اجتماعی به شکل ایجابی و سلبی برنامه و دستور العمل داشته باشیم.

دلیگانی:قوه قضاییه کی قرار است رسیدگی کند؟

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر روز سه شنبه-۶ شهریور- در اخطاری با استناد به ماده ۲۱۳ قانون اساسی بیان کرد: مجلس از چهار پاسخ رییس جمهور قانع نشد. در آیین نامه آمده این چهار سوال چنانچه به عنوان نقض و استنکاف از قانون محسوب شود باید به قوه قضاییه ارسال شود. سوال این است که چه زمانی و توسط کدام یک از مجموعه های مجلس این دقیق سازی صورت می گیرد و قوه قضاییه کی قرار است به آن رسیدگی کند؟

سعیدی: صنعتگران اجناسشان در گمرک معطل است

زهرا سعیدی، نماینده مبارکه در تذکری شفاهی در پایان جلسه علنی روز سه‌شنبه -۶ شهریور- مجلس بیان کرد: مشکلی برای فعالان بخش خصوصی ایجاد شده است. آقای شریعتمداری به طور شفاهی بیان کردند افرادی که تا قبل از ۱۶ ماه بدهی خود را پرداخت کردند، دیگر نیازی به پرداخت مابه التفاوت ارز نیست، اما گمرک اعلام می‌کند که این مصوبه به صورت قانونی به ما ابلاغ نشده است. با توجه به اینکه اصفهان یک منطقه صنعتی است و صنعتگران در این زمینه گلایه دارند. لطفا به این موضوع رسیدگی شود. سه ماه است که صنعتگران اجناسشان در گمرک است و هزینه دموراژ نیز به آن می‌خورد، اما متاسفانه به دلیل عدم ابلاغ این مصوبه فعالان بخش خصوصی مکدر هستند.

پزشکیان، نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده مردم مبارکه در مجلس بر پیگیری این موضوع تأکید کرد.

موسوی لارگانی: ادبیات رییس جمهور نسبت به مجلس از بالا به پایین بود

سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در تذکر شفاهی خود خطاب به پزشکیان اظهار کرد: جناب آقای دکتر شما قسم خوردید که به آیین نامه عمل کنید. زمانی که آقای رییس جمهور نطق  داشتند از موضوع مربوطه دو سه مرتبه خارج شده، به سوالات پاسخ نداده و موضوع انحرافی مطرح کردند.جا داشت آقای لاریجانی به ایشان تذکر دهند. ادبیات آقای رییس جمهور نسبت به مجلس از بالا به پایین بود؛ حقیقتا این در شأن مردم ایران و نمایندگان عزیز نیست.

موسوی لارگانی در پایان تذکر اظهار  کرد: قاچاق، واردات کشور را بیچاره کرده و پدر تولید را درآورده است. منابع مختلف در کشور ما این مطلب که قاچاق باعث بیکاری شده را بارها بارها بیان کردند. درخواست ما این است که  به این مساله رسیدگی شود.

تجمل‌گرایی مسئولان بی‌معناست

حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی همچنین روز چهارشنبه-۷ شهریور-در نطق میان دستور خود اظهار کرد: ساده زیستی، انقلابی‌گری، دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی و ایثار از ویژگی‌های بارز شهیدان رجایی و باهنر بود که باعث محبوبیت ابدی این دو دولتمرد شد، اما اکنون در انقلاب اسلامی که انقلاب کوخ‌نشینان بود برخی افراد کاخ‌نشین و منفعت‌طلب مسئولیت گرفتند. در کشوری که فقر و مشکلات اقتصادی بر زندگی مردم احاطه دارد اشرافی‌گری مفهومی ندارد.

وی افزود: در کشوری که جوانان با تحصیلات عالیه آرزویشان کارگری و شغل‌های خدماتی است تجمل‌گرایی مسئولین بی‌معناست. در کشوری که مردم بزرگترین دغدغه‌شان تامین مسکن استیجاری است، مسئولین نباید در شمال شرق تهران در خانه‌های چندصد متری سکونت داشته باشند. مشکل اصلی مملکت افتادن مسئولیت در دست غیرانقلابی‌هاست، رانت‌خواری در کشور تبدیل به یک عادت شده است. عدم دریافت لیست دریافت ‌کنندگان ارز دولتی جای سوال دارد.

 حاجی دلیگانی: رییس جمهور برنامه‌ای برای برون‌رفت از گرانی‌ها ارائه دهد

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر در تذکری در جلسه روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در مورد گرانی های افسار گسیخته اخیر خطاب به مطهری که اداره جلسه را برعهده داشت، اظهار کرد: جناب آقای دکتر! دیروز که سؤال از رییس جمهور برگزار شد، پاسخ های ایشان در ۴ مورد قانع کننده نبود. مردم انتظار دارند که آقای رییس جمهور یک برنامه برای برون رفت از گرانی های به وجود آمده ارائه دهند. این برنامه باید طوری باشد که از یک طرف کاهش قدرت خرید مردم در نیازهای روزمره‌شان را جبران کند و از طرف دیگر ایجاد ثبات در قیمت ها را داشته باشد.

مطهری در پاسخ به تذکر حاجی دلیگانی گفت: البته در جلسه دیروز قرار نبود رییس جمهور برنامه ارائه دهند. ایشان به مجلس آمده بودند تا به سوالات پاسخ دهند. چیزی که مد نظر شماست باید در جای دیگری انجام شود.

چرا سایت ثبت سفارش خودرو به صورت غیرقانونی باز شد؟

حسینعلی حاجی دلیگانی همچنین در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در خصوص ریشه‌های قاچاق کالا و ارز، مدعی شد: اطلاعات کافی به سامانه مبارزه با قاچاق کالا و ارز داده نمی‌شود با وزارت صنعت هم برخورد نمی‌شود. کارتهای بازرگانی غیرقانونی صادر می‌شود و مالیات واردات هم از واردکنندگان کارتهای بازرگانی غیرقانونی دریافت نمی‌شود. چرا؟ چرا فرار مالیاتی همچنان ادامه دارد؟ چرا آیین‌نامه مبارزه با قاچاق کالا و ارز پس از دو سال از تصویب قانون هنوز نوشته نشده است. مگر نوشتن یک آیین‌نامه چقدر زمان می‌برد؟ شناسایی کد رهگیری چرا انجام نمی‌شود؟ چرا سایت ثبت سفارش خودرو به صورت غیرقانونی باز شد و هزاران خودرو توسط رانت‌خواران ثبت سفارش شد؟

وی متذکر شد: در حالی که بار ۳۰۰۰ کانتینر وارد شده به گمرک خرده شیشه اعلام می‌شود، اما این کانتینرها مملو از انواع کریستال و شیشه‌های قیمتی است. یا ۸۰۰ تن الکل سفید برایش مجوز صادرات انجام می‌شود اما در انبارهایی در داخل تهران پیدا می‌شود؟

رویکرد نمایندگان استان در استیضاح وزیر اقتصاد و سؤال از رییس جمهور

حاجی‌دلیگانی موافق استیضاح: قدرت خرید مردم۵۰ درصد کاهش یافته است

حسینعلی حاجی دلیگانی در موافقت با استیضاح وزیر امور اقتصاد و دارایی بیان کرد: آقای کرباسیان شما که وزیر شدید دلار ۳۸۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسید و متوسط قیمت یک متر مسکن با حداقل ۶۵ درصد افزایش به متری ۸ میلیون تومان رسید. روزانه یک هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزودید. بالاترین میزان نقدینگی کشور یعنی ۱/۶ تریلیون تومان را تجربه کردیم. رشد اقتصادی را به ۳ تا ۴ درصد کاهش دادید. نرخ تورم نقطه به نقطه نشان می دهد در خردادماه به ۱۳/۷ رسیده است یعنی ۹۵ درصد افزایش قیمت داشتیم. این رشد در برخی زیربخش ها که تاثیر زیادی از تلقی مردم از تورم دارد بسیار قابل توجه است.

وی افزود: شاخص قیمت خوراکی ها و آشامیدنی ها هر ماه حدود ۹ درصد رشد داشته است. در یک سالی که شما وزیر شدید رتبه بهبودی فضای کسب و کار ایران چهار رتبه کاهش یافته است. در این یک سال قیمت خودرو ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است. قیمت سکه از یک میلیون و دویست به بالای چهار میلیون رسیده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پایان گفت: قدرت خرید مردم را حداقل ۵۰ درصد کاهش دادید. نقش شما در تهیه و ابلاغ بسته اول ارزی کشور چیست؟ اگر نقش داشتید بر چه اساسی مفاد آن را تهیه کردید. ۹ تا ۱۸ میلیارد دلار ارز کشور را به تاراج دادید و ۵۷ تن طلا و سکه را از دست دادیم. اگر نقش نداشتید شما چه وزیر اقتصادی هستید که در تیم اقتصادی دولت نقشی ندارید.

حمیدرضا فولادگر موافق سؤال از رییس جمهور: مردم در سخت‌ترین شرایط اقتصادی هستند

فولادگر در نشست علنی روز سه شنبه- ۶ شهریور ماه- مجلس شورای اسلامی، در تشریح سوال نمایندگان از رییس جمهور خطاب به ایشان، گفت: اینجانب در آغاز کار دولت یازدهم از کلیات برنامه اقتصادی جنابعالی و وزیر پیشنهادی برای وزارت امور اقتصاد و دارایی دفاع کردم، اما چرا به همان برنامه و نیز برنامه اقتصادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم پایبند نبودید. مردم در سخت‌ترین شرایط اقتصادی هستند، از سوی دیگر فعالان اقتصادی به ویژه پیمانکاران و تولیدکنندگان بیشترین مشکلات را از ناحیه برخی تصمیمات اجرایی بر روی دوش خویش حس می‌کنند به نحوی که شاهد رکود پروژه‌های صنعتی و عمرانی هستیم آنها ناچارند مطالبات سال‌های گذشته خویش را علیرغم نوسانات شدید قیمت‌ها به صورت اوراق مشارکت و اسناد خزانه به سررسید سال‌های آینده دریافت کنند.

عضو فراکسیون ولایی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دومین سوال خود از رییس جمهور اظهار کرد: شما و همکاران اقتصادی شما در دولت به درستی در سال ۹۲ مشکلات اقتصادی را بیشتر از آنچه ناشی از حریم‌های اقتصادی و بانکی بدانید ناشی از مشکلات ساختاری و مدیریتی برشمردید، آیا امروز نیز به این تحلیل پایبند هستید، اگر هستید چه اقدام اساسی در خصوص اصلاح ساختارهای اقتصادی به ویژه در امور بانکی، پولی و ارزی انجام داده‌اید.

عابدی منتقد استیضاح: عدم رای اعتماد به وزیر اقتصاد مشکلی را رفع نمی کند

حیدرعلی عابدی در نطق میان دستور جلسه علنی روز سه شنبه-۶ شهریور- مجلس بیان کرد:ما باید توجه داشته باشیم که وضعیت فعلی راه حل اقتصادی ندارد. عدم رای اعتماد به وزیر اقتصاد مشکلی را حل نمی کند، آنچه که مهم است عدم اطمینان مردم به آینده و کارآیی دولت و نطام است. راه حل نیز برگشت اعتماد و امید به مردم است. این کار را یک قوه به تنهایی نمی تواند انجام دهد. همه گروه‌های سیاسی باید با یکدیگر وحدت داشته باشند و با میثاقی که با امام بسته ایم تلاش کنیم تا امید و اطمینان به مردم باز گردد. اگر امید به مردم بازنگردد اگر چندین برابر پول نفت را به صورت سکه و ارز در بازار توزیع کنیم، جواب نخواهد داد.

زاینده رود تبدیل به مرده رود شده است

عابدی در ادامه نطق خود گفت: کم آبی مشکل اعظم کشور است. در این زمینه جهاد کشاورزی و وزارت نیرو هنوز برنامه ریزی های لازم را انجام نداده اند و هنوز کشاورزی و توسعه کشاورزی ما بر مبنای کم آبی تنطیم نشده است. هنوز بر روی تقاضای آب کار نشده است و در این وضعیت هم چنان چاه های عمیق و نیمه عمیق حفر می شود و با برداشت از سفره های زیر زمینی به بحران در اینده نزدیک می شویم.

وی در ادامه گفت: وزارت نیرو به اهمیت نقش خود پی نبرده و از ظرفیت های قانونی خود استفاده نکرده است. سیاست درستی در احیای زاینده رود به کار برده نشد و متاسفانه علی رغم تصویب برنامه های متعدد از سوی شورای عالی آب و شورای زاینده رود ما شاهد اجرای هیچ کدام نبودیم. پرداخت خسارت به کشاورزان شرق اصفهان هنوز عملیاتی نشده است و امسال استان اصفهان شاهد است که زاینده رود تبدیل به مرده رود شده است. متاسفانه برای حفظ حقوق مردم استان اصفهان هیچ تلاشی از سوی وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و وزارت کشور صورت نگرفته است. آیا با این بی توجهی ها می توان نتیجه گرفت که این وزرا کارایی لازم را برای اداره امور دارند؟

فولادگر: آمارهای اعلام شده در مورد قاچاق دقیق نیست

حمیدرضا فولادگر در نشست علنی روز چهارشنبه- ۷ شهریور ماه- مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره ریشه‌های قاچاق کالا و ارز (توصیه‌های راهبردی، سیاستی و اصلاحات قانونی) گفت: زمانی قاچاق کالا در سال های ۹۲حدود ۲۵ میلیارد دلار اعلام می‌شد و در حال حاضر ۱۲ تا۱۳ میلیون؛ معتقد هستم که هیچ کدام از این آمارها دقیق نیست زیرا بر اساس روش‌های برآوردی و تخمینی اعلام شده است، در بحث آمار روش‌های دقیق محاسباتی علمی نداریم تا بتوان قاچاق را دقیق برآورد کرد زیرا هیچ جایی ثبت نمی‌شود بنابراین باید بتوان از این به بعد با روش‌هایی که دقت عمل بیشتری دارد و با کمک مرکز آمار، آمار دقیق تری را ارائه کنیم.

تذکر کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی

ناهید تاج‌الدین، نماینده اصفهان و ۸ نفر از نمایندگان دیگر به وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص جلوگیری از نوسان شدید قیمت آلومینیوم و عدم عرضه آن در بازار.

کد خبر 352070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.