اجرای عدالت در جامعه فرهنگ سازی می طلبد

استاد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان گفت: برای پیاده کردن عدالت حضرت علی(ع) باید در جامعه ایرانی تغییرات رویکردی و بنیادین انجام دهیم تا نقش عدالت پررنگ‌تر شود.

حجت‌الاسلام جعفرشاه‌نظری در رابطه با عدالت امام علی (ع) و لزوم تسری آن به جوامع امروزی به خبرنگار ایمنا گفت:عدالت یکی از شاخص‌های امیرالمومنین است؛ به طوری‌که با شهادت وی گفته شد عدالت شهید شد پس معلوم است که این عدالت نقش بسیار مهم و پررنگی در جامعه دارد و اگر جامعه امروز بخواهد به سمت عدالت علی(ع) پیش برود، پیاده کردن عدالت در نفس انسان خود اولین گام است.

وی افزود: برای اینکه امروز نیز شاهد عدالتی همچون دوره امام علی (ع) باشیم، باید جامعه خود تصمیم بگیرد که تغییری بنیادین ایجاد کند؛ چرا که تغییر در جامعه منوط به تغییر در انسانها است؛ اگرتغییر در خود انسان شکل بگیرد  اخلاق در مسیر امیرالمومنین(ع) را در خود متبلور می بینیم.

استاد فلسفه وکلام دانشگاه اصفهان درمورد لزوم پیاده کردن عدالت علی در جامعه خاطر نشان کرد: نگاه جامعه به یکدیگر باید نگاه الهی و انسانی باشد، نوع دوستی و کرامت انسانی که در قرآن به بارها به آن تاکید  شده یکی دیگر از اصول عدالت است.

شاه نظری خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در این کتاب شریف(نهج البلاغه) بدین نکات اشاره شده که هر چیزی که برای خود می خواهی برای دیگری هم بخواه و بین خود و دیگری تفاوت قائل نشو، این مسأله هم یکی از نقش‌های عدالت است.

وی درادامه گفت: ساختار مدیریت کشور امیرالمومنین و حکومتشان بیانگر این بود که تمام افراد جامعه باید از نیازهای اولیه به نحوه یکسان برخوردار باشند تا عدالت اجتماعی در جامعه شکل بگیرد؛ لذا مدیریت جامعه ما نیز باید به گونه ای باشد که همه افراد از امتیازها، امکانات و شرایط یکسان برخوردار باشند و این هم یکی دیگر از نکات رعایت اصول عدالت درجامعه است.

شاه‌نظری تاکید کرد: فرهنگ سازی از اصول و مولفه های مهم در عدالت علی(ع) است، باید مدیریت کلان در بخش فرهنگ‌سازی به سمت و سوی عدالت و مولفه های عدالت هدایت شود و اگر آزادی تنها مولفه ای است که در ساختن عدالت نقش دارد باید این مسئله را نیز در جامعه فرهنگ سازی کرد.

این استاد دانشگاه گفت: مولفه‌هایی همچون صرفه جویی، قناعت، انفاق و تعاون در فرهنگ سازی و عدالت علی(ع) نقش پررنگی دارند تا عدالت در جامعه به وجود آید؛ پس باید کاری کرد که این مولفه‌ها در فرهنگ جامعه جاری شود و جامعه به سمت عدالت و دیدگاه امیرالمومنین پیش برود؛ فرهنگ سازی مولفه عدالت ساز در جامعه دینی است.

کد خبر 352063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.