۹۰ درصد کودکان کار اصفهان تبعه خارجی هستند

مدیرعامل مؤسسه مردم‌نهاد طلوع مهر و دوستی گفت: بالغ‌ بر ۹۰ درصد کودکان کار اصفهان، تبعه خارجی هستند که ۲۰ تا ۳۰ درصد آنان نان‌آور خانواده بوده و مابقی برای تفریح یا علاقه به دست‌فروشی این کار را انجام می‌دهند.

نوید مسائلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تعداد انگشت‌شماری از کودکان کار را کودکان معلول تشکیل می‌دهند که عموماً در کنار ورودی‌های امام‌زاده‌ها، بازارها و اماکن متبرکه به فروش کتب ادعیه و گاهی تکدی‌گری مشغول‌ هستند.

وی با بیان اینکه بیشتر کودکان معلول از طرف خانواده‌های خودشان به کار گماشته می‌شوند، اضافه کرد: این اقدام ناشی از پایین بودن سطح اجتماعی و فقر فرهنگی خانواده‌ها است.

مدیرعامل مؤسسه مردم‌نهاد طلوع مهر و دوستی تصریح کرد: متاسفانه کودکان کار معلول شرایط بدتری دارند و  آزارهای روانی، کلامی، جسمی و جنسی از سوی برخی افراد سودجو به سمت آنها زیاد است.

مسائلی گفت: کودکان کار عادی نیز در معرض خشونت، حمل مواد مخدر، دزدی، بزهکاری و تجاوز جنسی هستند و در بزرگسالی با تکرار این رفتار به جامعه آسیب می زنند.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل افزایش تعداد کودکان کار ضعف خانواده ها در تامین معاش و تحصیل فرزندان است، افزود: این کودکان به دلیل شرایط جسمانی خاص و رایگان نبودن هزینه تحصیل و ناتوانی خانواده‌ها در تأمین این هزینه‌ها از تحصیل منع می‌شوند و خانواده ها به‌ناچار کودکان را وادار به کار یا دست‌فروشی می‌کنند.

مدیرعامل مؤسسه مردم‌نهاد طلوع مهر و دوستی اظهار کرد: هیچ‌گونه اقدامی از طرف مسئولان شهری جهت جلوگیری از به‌کارگیری کودکان معلول صورت نگرفته است. برای سایر کودکان که شرایط جسمی سالمی دارند نیز اقدامات ضربتی غیرکارشناسانه انجام‌شده که پس از جمع‌آوری آنها به مرکز نگه‌داری کودکان کار و کارتن‌خواب برده می‌شوند و نهایتاً پس از دریافت تعهداتی به خانواده‌هایشان تحویل داده می‌شوند. اما خانواده‌ها به جهت فقر مالی و فرهنگی آنها را مجدد برای کار به خیابان می‌فرستند.

مسائلی خاطرنشان کرد: مشکلات این کودکان به‌صورت ریشه‌ای حل نمی‌شود و فقط به‌ظاهر امر توجه کرده و اقدامات ضربتی انجام می‌شود.

وی افزود: بالغ‌ بر ۹۰ درصد کودکان کار اصفهان، تبعه خارجی هستند که ۲۰ تا ۳۰ درصد آنان نان‌آور خانواده بوده و مابقی برای تفریح یا علاقه به دست‌فروشی این کار را انجام می‌دهند.

مدیرعامل مؤسسه مردم‌نهاد طلوع مهر و دوستی ادامه داد: این انجمن کودکان کار نان‌آور را شناسایی کرده و از طریق آموزش‌ و ایجاد اشتغال به مادران و خواهران بزرگ‌تر آنها درصدد سلب مسئولیت نان‌آوری از دوش کودکان و سپردن به بزرگ‌ترهایشان است تا این کودکان، کودکی کنند.

مسائلی معتقد است با چند اقدام ساده‌ کارشناسانه می‌توان افزایش تعداد کودکان کار را کنترل کرد و تنها راه‌حل برای جلوگیری از کار این کودکان را توانمندسازی و ایجاد اشتغال برای خانواده‌هایشان و فرهنگ‌سازی شهروندان در برخورد و مواجهه با آنها و توانمندسازی کودکان جهت آسیب‌پذیری کمتر و ایجاد شرایط مطلوب با حمایت خیرین برای عدم کار کردن این کودکان دانست.

کد خبر 352022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.