رژیم کم کربوهیدرات چه خطراتی را به دنبال دارد؟

بررسی‌های جدید محققان لهستانی نشان می‌دهد که مصرف اندک کربوهیدرات، خطر مرگ و میرهای زودهنگام را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس آخرین آمارها هر سال حدود ۴۵ میلیون نفر در کشور آمریکا رژیم می‌گیرند و آمریکایی‌ها به طور سالانه حدود ۳۳ میلیارد دلار برای محصولات کاهش وزن هزینه صرف می‌کنند. اما پیامدهای این رژیم‌های غذایی بر روی سلامتی افراد چیست؟ بررسی‌های جدید که توسط محققان دانشگاه پزشکی لودز در لهستان صورت گرفته، به خطرات سلامتی ناشی از رژیم های غذایی دارای مقادیر اندک کربوهیدرات (low-carb diets) پرداخته و ارتباط میان این نوع رژیم غذایی و خطر مرگ زودهنگام ناشی از بیماری‌های مزمن خاص را نشان می‌دهد. همچنین محققان ارتباط میان مصرف کربوهیدرات کم و خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های مغزی عروقی (cerebrovascular disease) شامل سکته مغزی و سرطان را ارزیابی کردند.

کربوهیدرات‌ها که از اتم‌های کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده‌اند،  در بدن بیشتر به عنوان مولکول‌های ذخیره‌کننده انرژی عمل می‌کنند. در بررسی های جدید بیش از ۲۴ هزار شرکت کننده با میانگین سنی ۴۷.۶ سال حضور داشتند. این افراد بر اساس شاخص توده بدنی خود (BMI) به گروه‌های چاق و لاغر تقسیم شدند. یافته‌های جدید نشان داد افرادی که کم ترین میزان کربوهیدرات را در رژیم غذایی خود گنجانده بودند، ۳۲ درصد بیشتر از افرادی که بیشترین میران کربوهیدرات را مصرف می‌کردند، با خطر مرگ زودهنگام به مواجه شدند. همچنین افرادی که رژیم غذایی  low carb داشتند، ۵۱ درصد بیشتر در معرض مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و ۵۰ درصد بیشتر در معرض مرگ ناشی از بیماری‌های مغزی عروقی قرار داشته و ۳۵ درصد نیز بیشتر با مرگ ناشی از سرطان مواجه شدند. این ارتباط در میان افراد مسن و لاغرتر بیشتر مشاهده شد.

بررسی‌های محققان لهستانی نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر به دلایل مختلف در میان افرادی که میزان مصرف کربوهیدرات آن‌ها اندک است، ۱۵ درصد بیشتر از سایرین است. پروفسور باناچ، رهبر گروه تحقیق از دانشگاه پزشکی لودز در این باره گفت:" افراد باید از رژیم‌های غذایی که دارای مقادیر اندک کربوهیدرات است اجتناب کنند. وی افزود: "کاهش مصرف فیبر و میوه‌ها و افزایش مصرف پروتئین‌های حیوانی، کلسترول و چربی‌های اشباع شده در این مرگ و میرها نقش مهمی دارند."

کد خبر 351966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.