اصلاح ۱۳ نقطه حادثه‌خیز استان ۱۳ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: به دلیل شرایط خاص اقتصادی کنونی به سمت طرح‌های زود بازده و کم هزینه حرکت کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرزاد دادخواه در حاشیه نشست خبری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بیشترین عامل تصادفات جاده‌ای، عوامل انسانی است، اظهار کرد: به غیر از نقاط حادثه‌خیز، نمی‌توان راه را غیرایمن تلقی کرد. از عمده‌ترین دلایل تصادفات توجه نکردن رانندگان به تابلوهای جاده‌ای است البته کیفیت جاده‌ها نیز در تشدید تصادفات نقش دارد.

وی با اشاره به اینکه از ۶۷ نقطه حادثه‌خیز که بر اساس مصوبه کشوری باید اصلاح شود، ۱۳ نقطه در اولویت قرار دارد، ادامه داد: قرار است برای اصلاح این ۱۳ نقطه اعتبار ۱۳ میلیارد ریالی اختصاص داده شود که بخشی از این اعتبارات در پروژه‌های خردادماه امسال تأمین و بخشی نیز در نیمه دوم سال پرداخت می‌شود.

حرکت به سمت طرح‌های زود بازده و کم هزینه

دادخواه با تأکید بر اینکه به دلیل شرایط خاص اقتصادی کنونی به سمت طرح‌های زود بازده و کم هزینه حرکت کرده‌ایم، ادامه داد: چهار هزار کیلومتر از راه‌های استان در راستای ساماندهی علایم و استاندارسازی آن‌ها شناسایی شده تا تمامی تابلوهای موجود در این مسیرها را که به عنوان محورهای شاخص استان به شمار می‌روند حذف و اضافه کنیم و امیدوار هستیم این پروژه در نیمه دوم سال عملیاتی شود.

معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به استفاده از امکانات موجود ماشین‌آلات به صورت امانی برای رفع نقاط حادثه‌خیز، تصریح کرد: تا کنون اقدامات لازم برای اصلاح ۱۴ نقطه حادثه‌خیز صورت گرفته و اقدامات بسیار خوب دیگری نیز در دست اجرا است.

وی با اشاره به تأثیر افزایش قیمت قیر بر قیمت آسفالت، خاطرنشان کرد: قیمت هر کیلومتر آسفالت به ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است و به همین دلیل به سمت استفاده از روش‌های نوین، آسفالت‌های حفاظتی، پلیمری و ... رفته‌ایم و در این زمینه نیز جزو استان‌های پیشرو و موفق در ایران هستیم و در حال حاضر اجرای لایه کمتر از دو سانتی‌متر در محور تیران- داران- الیگودرز در دست اجرا است.

دادخواه با اشاره به بازیافت سرد که از پروژه‌های مهم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: برای اجرای پروژه بازیافت سرد در محور اردستان به نایین ردیف ۱۳ میلیارد تومانی درنظر گرفته شده است که مناقصه این پروژه تا پایان شهریورماه انجام می‌گیرد.

معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به توسعه زیرگذرهای باکسی در استان در جهت رفع و اصلاح نقاط حادثه‌خیز، اضافه کرد: زیرگذرهای باکسی اقدام بسیار خوبی در جهت ایمن‌سازی سه‌راهی‌ها و سرعت عمل بخشیدن در اجرا است. زیرگذرهای باکسی به صورت پیش ساخته اجرا و ظرف مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در محل نصب می‌شود. اخیراً نیز زیرگذر باکسی جزه و محمودآباد آماده شده است. زیرگذر کمربند میمه، ورودی روستای کهرویه، ورودی رحمت‌آباد در محور فولادشهر- نجف‌آباد، زیرگذر الور، زیرگذر درختک نیز در حال ساخت است. در مجموع ساخت ۱۱ دستگاه زیرگذر باکسی با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال  آغاز  شده و به زودی به نتیجه خواهد رسید.

وی با اشاره به اجرای طرح روشنایی ۲۲.۶ کیلومتر از محورهای استان از جمله محور مبارکه، گردنه دوشاخ، گردنه داس، قسمتی از گردنه لاشتر و بخشی از محور نجف‌آباد- فولادشهر در راستای ایمن‌سازی جاده‌های استان اصفهان، گفت: نیوجرسی‌های مفصلی در ۱۰ کیلومتر از آزاد راه ذوب آهن نصب شده است و نصب این نیوجرسی‌ها در هشت کیلومتر مابقی نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

دادخواه با اشاره به اجرای طرح شبکه روشنایی LED در پنج کیلومتر از آزاد راه ذوب آهن (پلیس‌راه به سمت اصفهان)، تصریح کرد: میزان نوردهی این شبکه‌ها بالا و در مقابل مصرف برق و هزینه تعمیر و نگهداری آن‌ها بسیار پایین است. همچنین هزینه‌ای بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال در جهت ایمن‌سازی و رفع نقاط حادثه‌خیز در سایر موارد از جمله خط‌کشی‌ها، نصب گاردریل، نصب تابلوهای علائم، ایمن‌سازی دماها و ... در استان و به طور خاص در نقاط پرتصادف هزینه شده است.

آغاز طرح روکش راه‌های روستایی در چهار نقطه از استان

معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به آغاز اجرای طرح روکش ۵۵۰ کیلومتر از راه‌های روستایی با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال در چهار نقطه استان اصفهان، اظهار کرد: همچنین افتتاح ۱۷ کیلومتر روکش گرم راه روستایی به انجام رسیده است. استان اصفهان در زمینه شانهسازی و شیب‌شیروانی جزو استان‌های  پیشرو است. ۱۳۶ کیلومتر پروژه آسفالت گرم نیز با اعتبار ۲۰۵ میلیارد ریال آماده افتتاح است و ۱۴۴ کیلومتر آسفالت گرم برای رفع نقاط حادثه‌خیز و خرابی‌های شدید در جاده‌ها درنظر گرفته شده است.

وی با اشاره به محورهایی که در اولویت احداث باند دوم قرار دارند، گفت: احداث باند دوم محورهای نایین- انارک، سفیددشت- زرین‌شهر  در حال اجرا است. همچنین در شش کیلومتر از محور تیران- سامان باند دوم احداث و آماده آسفالت‌ریزی است. در ۱۷ کیلومتر از محور داران- الیگودرز نیز باند دوم احداث شده و مابقی احداث باند دوم این محور به دلیل مشکلات مالی با کندی در حال اجرا است. باند دوم محور علویجه و محور برزک نیز در حال ساخت است.

کسب رتبه نخست کشوری در بهره‌برداری از مجتمع‌های خدماتی- رفاهی

همچنین معاون فنی و نظارت اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به بهره‌برداری از ۴۳ مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی استان اصفهان در حال حاضر، اظهار کرد: از این جهت استان اصفهان در کشور از نظر تعداد این مجتمع‌ها رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. همچنین ۲۹ مجتمع نیز در حال احداث است که دو مجتمع خدماتی رفاهی اصفهان- میمه و اصفهان- شهرضا با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی و کمک هزینه حدود ۶ میلیارد ریال توسط دولت در هفته دولت به بهره‌برداری رسید.

محمدعلی صلواتی با بیان اینکه احداث مجتمع‌های خدماتی- رفاهی به منظور ایجاد رفاه و کاهش تصادفات و افزایش امنیت سفر است، افزود: بخش زیادی از عوامل تصادفات به دلیل خواب‌آلودگی رانندگان است و وجود این مجتمع‌ها به فواصل دو ساعت یکبار برای استراحت رانندگان ضروری است.

وی با تأکید بر نقش ویژه مجتمع‌های خدماتی- رفاهی در توسعه گردشگری، افزود: پیگیر استاندارسازی مجتمع‌های در حال ساخت هستیم. مجموعه راه و راهداری نقش ویژه‌ای در گردشگری دارد و در صورت نبود راه‌ها مبحث گردشگری مختل می‌شود.

نقش سامانه‌ حمل و نقل هوشمند در ارتقای ایمنی جاده‌ها

معاون فنی و نظارت اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: سامانه حمل و نقل هوشمند که توسط سازمان راهداری در سطح جاده‌ها ایجاد می‌شود، نقش ویژه‌ای در ارتقای ایمنی از طریق اطلاع‌رسانی، احساس امنیت برای مسافران و ... ایفا می‌کند. سال گذشته بیش از ۳۰ میلیارد ریال در بخش سامانه حمل و نقل هوشمند در استان اصفهان هزینه شد.

صلواتی با اشاره به نصب ۱۲۰ دستگاه ترددشمار در محورهای استان اصفهان، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰۵ دستگاه دوربین ثبت تخلف و ۳۴ دوربین نظارت تصویری در استان اصفهان نصب است. همچنین چهار دستگاه WIM که سیستم‌های توزین در حال حرکت است، کف جاده نصب شده است و بار وسایل نقلیه در حال حرکت را اندازه‌گیری می‌کنند که درصورت اضافه تناژ، وسیله نقلیه در پاسگاه متوقف و اعمال قانون می‌شود. افتتاح دو دستگاه WIM را در دستور کار آینده نزدیک داریم و همچنین مراحل اجرایی سه دستگاه دیگر نیز تا سال آینده عملیاتی می‌شود.

کد خبر 351929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.