ترخیص کالاها از گمرک به بازار آرامش می بخشد

رییس اتحادیه پارچه فروشان اصفهان گفت: ترخیص پارچه های موجود در گمرک، از جمله مهمترین راه حل های کاهش تب بازار پارچه است.

احمد تقی زاده در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در حال حاضر درگیر یک جنگ اقتصادی هستیم که نوک پیکان آن، اول به سمت بازار است در نتیجه اولین جایی که باید به آن رسیدگی شود، اصناف است.

رییس اتحادیه پارچه فروشان اصفهان افزود: با سیاست گذاری دولت مبنی بر اینکه کالاهای ثبت سفارش شده توسط تجار ایرانی قبل از وضع و اجرای قانون منع واردات پارچه به این افراد تحویل داده شود بی شک این اقدام باعث کاهش تب بازار، ایجاد آرامش و شکسته شدن قیمت ها می شود. 

تقی زاده دیگر راه حل موجود را اصلاح زیرساخت ها و رفع موانع تولید دانست و اضافه کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید همه انواع پارچه در کشور وجود ندارد، بعضی از اقلام را فقط با وارد کردن مواد اولیه می توان تولید و بعضی دیگر را باید به طور مستقیم وارد کرد بنابراین نمی توان سد راه واردات پارچه شد.

وی با اشاره به تاثیر منفی نوسانات نرخ ارز بر بازار پارچه و به تبع آن ایجاد یک شوک شدید در بازار، گفت: اختلال در یکی از گزینه های اصلی داد و ستد همچون نوسانات ارز، بر همه مسائل اقتصادی و تراکنش های مالی بازار تاثیر می گذارد و این فشار طبیعی است.

رییس اتحادیه پارچه فروشان اصفهان افزود: در این شرایط کسبه بازاری اگر همه سرمایه خود را (برای مثال 10 هزار متر پارچه شده باشد) بتوانند با قیمت روز به فروش برسانند برای خرید مجدد با مشکل مواجه شده و با وجود نوسانات قیمتی در بازار شاید بتوانند به اندازه نصف سرمایه قبلی خود خرید کنند. 

تقی زاده اضافه کرد: اگر کسبه برای جبران کاهش قدرت خرید خود اقدام به افزایش قیمت کنند، بی شک بازار دچار یک تب مضاعف می شود و شوک وارده به بازار و مصرف کننده نهایی بیش از پیش خواهد شد.

وی اظهار کرد: بهمن ماه سال گذشته تجار ایرانی کالاهای مورد خود را ثبت سفارش کردند ( با پرداخت هزینه) اما کالاها در گمرک متوقف ( به دلیل ممنوعیت واردات کالا) و به امارات برگردانده شد که این موضوع هزینه های هنگفتی را به منظور نگهداری کالاها در امارات به تجار ما تحمیل کرد.

وی اظهار کرد: اکنون درگیر یک جنگ اقتصادی هستیم و شرایط مانند سالهای جنگ دفاع مقدس است و باید هر واحد صنفی یک سنگر و هر شخص صنفی یک رزمنده شود تا با اتحاد و همدلی از این جنگ نیز مانند گذشته سربلند و پیروز بیرون بیاییم.

تقی زاده افزود: البته این کار احتیاج به مدیریت دارد، زمان جنگ سرداران ما جنگ را مدیریت کردند تا ما دست خالی توانستیم پیروز شویم الان باید سرداران اقتصادی مدیریت کنند و بازار را تنها نگذارند و به کسبه کمک کنند.

 به گزارش ایمنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به سازمان توسعه تجارت براساس مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، ثبت سفارش 1339 قلم کالا را  ممنوع اعلام کرده است. بر این اساس بسیاری از کالاهای مصرفی و خوراکی که مشابه تولید داخل دارد مانند برخی مواد معدنی، خودرو، سنگ‌ها، میوه، مواد متشکل از چرم، مصنوعات چوبی و همچنین پارچه واردتشان ممنوع اعلام شده است.

کد خبر 351923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.