افزایش ۲۵ درصدی نرخ حمل کالا در استان اصفهان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به خواسته رانندگان برای محاسبه نرخ کرایه حمل بر اساس تن‌کیلومتر، گفت: امیدوار هستیم تا پایان شهریورماه مبنای محاسبه بر اساس تن‌کیلومتر عملیاتی و اجرا شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی خضری امروز _سه‌شنبه ششم شهریورماه_ در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در هفته دولت در قالب ۶۰ پروژه عمرانی در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با مبلغ هزار میلیارد ریال، اظهار کرد: پروژه‌های عمرانی شامل تعریض، روکش آسفالت، ایمن‌سازی محورها در بخش‌های مختلف جاده‌ای و در حوزه ایمنی و ترافیک و حمل و نقل نیز راه‌اندازی دهمین مرکز معاینه فنی مکانیزه سنگین و نیمه سنگین در استان و راه‌اندازی و ایجاد پروژه‌های WIM و سیستم‌های ITS است.

کسب رتبه نخست حمل و نقل جاده‌ای، رتبه دوم حمل و نقل مسافر

خضری با بیان اینکه استان اصفهان چهارراه مواصلاتی کشور در حوزه راه است که با دارا بودن ۱۲ هزار کیلومتر راه‌های اصلی، فرعی و روستایی جزو شریان‌ها و محورهای اصلی مواصلاتی کشور محسوب می‌شود، افزود: خوشبختانه این استان با موقعیت خوبی که در حوزه حمل و نقل دارد و رتبه نخست در حوزه حمل و نقل جاده‌ای و رتبه دوم در حمل و نقل مسافر را به خود اختصاص داده است، جزو استان‌های مهم در بخش حمل و نقل به‌شمار می‌رود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به تردد تقریباً ۲۶۸ میلیون وسیله نقلیه در محورهای مواصلاتی استان در سال گذشته، گفت: در پنج ماهه نخست امسال با ثبت ۱۴۲ میلیون تردد توسط دوربین‌های تردد شمار تقریباً ۱۰.۴ دهم درصد افزایش میزان تردد در محورهای مواصلاتی را شاهد بودیم که این آمار نشان‌ از شاخص بودن استان اصفهان به عنوان چهار راه مواصلاتی و ارتباطی کشور دارد.

وی با بیان اینکه استان اصفهان با تقریباً ۳۴ دوربین نظارتی محورهای مواصلاتی استان را تحت پوشش دارد، تصریح کرد: نظارت تصویری در کنترل سرعت و کنترل تخلفات جاده‌ای استان اصفهان از طریق ۱۰۵ دوربین ثبت تخلف انجام می‌گیرد.

خضری با اشاره به جابه‌جایی ۴۸ میلیون تن کالا در سال گذشته در استان اصفهان و کسب رتبه نخست در این بخش، خاطرنشان کرد: این مهم را می‌توان جزو شاخص‌های اساسی استان مدنظر قرار داد. همچنین جابه‌جایی حدود ۱۵ میلیون مسافر توسط ناوگان بخش حمل و نقل مسافربری جزو شاخص‌های رشد استان محسوب می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به فعالیت حدود ۵۸ هزار راننده در حوزه حمل و نقل کالا و مسافر، اضافه کرد: همچنین ۳۵ هزار ناوگان فعال در حوزه بار و فعالیت ۹ هزار و ۵۰۰ ناوگان در حوزه مسافر را می‌توان جزو شاخص‌های ارزنده استان نام برد.

افزایش ۲۵ درصدی نرخ حمل کالا در استان اصفهان

وی با تأکید بر نامناسب بودن شرایط اقتصادی کنونی و تأثیر مستقیم تورم ارز در بخش حمل و نقل اعتراضاتی از سوی کامیون‌داران به‌وجود آمد، اظهار کرد: از ابتدای امسال رانندگان خواستار افزایش نرخ حمل بودند. نرخ پیشنهادی آن‌ها با توجه به افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت لاستیک و قطعات بود. با برنامه‌ریزی‌هایی که در این خصوص صورت گرفت نرخ حمل کالا در استان اصفهان ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافت. با توجه به اینکه قیمت حمل تأثیر مستقیم بر قیمت تمام شده یک محصول دارد.

خضری ادامه داد: از زمان هدفمندی یارانه‌ها، حدود ۵۰ درصد بیمه تأمین اجتماعی رانندگان را دولت به صورت سوبسید پرداخت می‌کرد. در اواخر اردیبهشت ماه بر اساس بخشنامه تأمین اجتماعی، این کمک قطع شد وپیگیری توسط وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و همچنین پیگیری‌های نمایندگان مجلس این بخشنامه لغو و ۵۰ درصد یارانه توسط دولت مجدداً پرداخت شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به اینکه رانندگان به صورت کارفرمایی خود را بیمه می‌کنند، افزود: رانندگان پس از ۳۰ سال کار و بازنشسته شدن، حداقل حقوق و حقوق پایه را دریافت می‌کردند که با پیگیری‌های صورت گرفته و افزایش درصدی از حق بیمه، حقوق دریافتی آن‌ها در دوران بازنشستگی از ۱.۳ به ۱.۵ افزایش پیدا کرد.

محاسبه نرخ کرایه حمل بر اساس تن‌کیلومتر

وی تصریح کرد: نحوه محاسبه نرخ  کرایه حمل بر اساس تن‌کیلومتر از دیگر خواسته‌های رانندگان بود و انتظار داشتند در زمان صدور بارنامه، کرایه آن‌ها به صورت تن‌کیلومتر محاسبه و در بارنامه درج شود که در این راستا جلسات خوبی با رانندگان و نمایندگان‌ آن‌ها در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برگزار و مقرر شد محاسبه نرخ کرایه حمل بر اساس تن‌کیلومتر اجرا شود که امیدوار هستیم تا پایان شهریورماه مبنای محاسبه بر اساس تن‌کیلومتر عملیاتی و اجرا شود. در حال حاضر مبنای نرخ کرایه بر اساس توافق بین شرکت حمل و نقل و صاحبان کالا است که مورد اعتراض رانندگان قرار دارد. در این مدت اداره‌کل راهداری و حمل و نقل استان ساماندهی بسیار خوبی در حوزه نرخ پایه کرایه رانندگان انجام داده است و باعث ایجاد رضایتمندی نسبی در بین رانندگان شده است.

خضری با اشاره به اعتراض رانندگان نسبت به دریافت کمیسیون اضافه از آن‌ها، اظهار کرد: با ابلاغ بخشنامه از سوی معاون وزیر و رییس سازمان در خصوص عملیاتی شدن کمیسیون‌های ماده ۱۲ و اصلاحیه‌ها، خوشبختانه با برگزاری جلسات کمیسیون‌های ماده ۱۲ به صورت هفتگی با شرکت‌های متخلف و شرکت‌هایی که با زیر پا گذاشتن قوانین و ضوابط در حق رانندگان اجحاف می‌کردند برخوردهای قانونی انجام گرفت که منجر به جریمه، لغو خدمات، لغو پروانه فعالیت و پلمب دفاتر شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به خواسته اخیر رانندگان در توزیع عادلانه بار بین آن‌ها، گفت: با سیاست‌های برنامه‌ریزی شده در اداره‌کل استان و برگزاری جلسات هماهنگی بین رانندگان و مجموعه اصناف شرکت‌های حمل و نقل، در شهرستان‌های شهرضا، فلاورجان، نجف‌آباد و مبارکه سامان‌دهی و توزیع عادلانه‌ بار بین رانندگان انجام و موجب رضایتمندی رانندگان شد.

کنترل قیمت لاستیک

وی با بیان اینکه قیمت لاستیک در مقطعی از زمان که رانندگان به نرخ لاستیک و قطعات مصرفی اعتراض داشتند به صورت صعودی افزایش پیدا کرد، گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته با تعزیرات حکومتی و بخش بازرسی سازمان صنعت، معدن، تجارت، از مراکز توزیع بازرسی به عمل آوردیم و قیمت لاستیک کنترل شد و در حال حاضر به قیمت عرضه مستقیم توزیع می‌شود.

خضری اضافه کرد: با توجه به ابلاغ اختیارات از سوی اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان به تشکل‌های صنفی و کانون کامیون‌داران، در حال حاضر توزیع لاستیک توسط خود رانندگان صورت می‌گیرد، البته کمبودهایی هم وجود دارد و با توجه به افزایش نرخ ارز و مباحثی که در واردات این نوع محصول وجود دارد تا کنون ساماندهی خوبی در این مورد صورت تگرفته است اما اکنون ارز دولتی با نرخ ۴۲۰۰ تومان به لاستیک اختصاص داده شده است و همچنین آمادگی وجود دارد که در صورت درخواست تشکل‌های صنفی ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار واردکنندگان قرار گیرد تا با وارد کردن لاستیک در سطح استان بتوانند به مجموعه خودشان کمک کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان ادامه داد: هنوز در بخش قطعات و مواد مصرفی مشکلاتی وجود دارد. متأسفانه  قیمت‌ها دو تا سه برابر افزایش پیدا کرده و موجب نگرانی شدید رانندگان شده است که با تلاش مسئولان در اداره‌کل استان و پیگیری‌های استاندار امیدوار به حل مشکلات هستیم.

وی با اشاره به شناسایی ۱۰۹ نقطه حادثه‌خیز توسط استان اصفهان، تصریح کرد: از این تعداد ۶۷ نقطه مصوبه کشوری دارد که بر اساس اعتباراتی که در این خصوص به استان ابلاغ می‌شود، موظف به اصلاح این نقاط هستیم.

خضری با اشاره به دخیل بودن سه عامل راه، عامل انسانی و وسیله نقلیه در بروز تصادفات، گفت: طی بررسی‌ها و تحلیل‌های تصادفات، ۷۰- ۸۰ درصد عامل تصادفات، عامل انسانی است. عدم رعایت قوانین و مقررات توسط عوامل انسانی موجب واژگونی خودروها و بروز حادثه می‌شود. متاسفانه بیشترین آمار کشته‌شدگان در راه های برون‌شهری به علت واژگونی است.

فولاد مبارکه و ذوب آهن کمترین هزینه را در حوزه حمل و نقل انجام داده‌اند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به وجود بزرگترین صنایع فولادی در استان اصفهان و صنعتی بودن این استان، تصریح کرد: صنعت حمل و نقل بزرگترین سرمایه‌گذاری را برای این مجموعه صنعتی فولادی انجام داده است. فولاد مبارکه بدون هیچگونه سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل از خدمات بیش از پنج هزار ناوگان بهره‌مند است و برای جابه‌جایی مواد اولیه و تولیدات خود از آن استفاده می‌برد. به عقیده بنده فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان بدون کمتربن هزینه در حوره حمل و نقل، از خدمات حمل و نقل ناوگان عمومی کشور و به خصوص استان اصفهان و شهرستان‌های اطراف استفاده می‌کنند و برنامه‌ریزی‌های خوبی برای جذب کامیون و تریلر برای آن‌ها صورت گرفته است.

افزایش آمار کشته‌شدگان و مصدومان حوادث جاده‌ای در چهار ماهه نخست امسال

وی با اشاره به اینکه آمار تصادفات جاده‌ای بر اساس آمار پزشکی قانونی اعلام می‌شود، گفت: در چهار ماهه نخست سال در کشور و استان اصفهان آمار متوفیات و مصدومان بر اثر حوادث رانندگی جاده‌ای افزایش داشته است. در چهار ماهه نخست سال گذشته در استان اصفهان ۲۰۴ نفر فوتی و امسال این آمار به ۲۱۱ نفر رسیده و رشد ۳.۴ درصدی را به دنبال داشته است. در چهار ماهه نخست سال گذشته ۸ هزار و ۵۰۵ نفر بر اثر حوادث رانندگی جاده‌ای مصدوم شده‌اند که این آمار در سال جاری به ۹ هزار و ۳۰۲ نفر رسیده است و در این بخش نیز ۹.۴ درصد افزایش مصدومان تصادفات جاده برون شهری و روستایی ‌را شاهد بوده‌ایم.

کد خبر 351912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.