۴۲ درصد کودکان اصفهان دچار اختلال اضطرابی هستند

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: ۴۲ درصد از کودکان استان اصفهان در غربالگری‌های صورت گرفته دچار اختلال اضطرابی هستند.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته ۲۴ درصد از مردم ایران دچار اختلالات روانی هستند، اظهار کرد: بر این اساس سرانه روانپزشک برای جمعیت هدف در کل کشور ناکافی است اما در استان اصفهان در زمینه متخصص روانپزشکی و روانشناسی کمبودی مشهود نیست.

وی افزود: ۲۰۰ مرکز مشاوره در استان اصفهان فعال است که ۸۰۰ روانشناس در بدنه این مراکز در حال ارائه خدمات مشاوره‌ای به مراجعه کنندگان هستند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه برخی آمارها حکایت از مراجعه تنها  چهار درصد افراد نیازمند به خدمات روانپزشکی برای درمان به مراکز درمانی است، تصریح کرد: بر مبنای تماس‌های انجام شده با مرکز صدای مشاور، ۲۲ درصد افراد جامعه دچار اختلالات افسردگی و اختلالات اضطرابی هستند که این دو اختلال از شیوع بیشتری نسبت به دیگر اختلالات دارند.

وی با بیان اینکه زنان بیشتر از مردان در معرض فشارهای روانی و استرس هستند، افزود: نرخ اختلالات اضطرابی و افسردگی در زنان بالاست اما برخی ناهنجاری‌ها مانند اختلالات روانپزشکی کودکی، اختلالات مغزی و عقب ماندگی‌های ذهنی در جنس مذکر بیشتر است.

ناجی در خصوص غربالگری‌های انجام شده در بهزیستی استان اصفهان گفت: غربالگری اختلالات طیف اوتیسم و غربالگری اختلالات اضطرابی برای کودکان سه تا پنج سال انجام می‌شود،  اختلال اوتیسم اگر در سنین پایین تشخیص داده شود و آموزش و درمان از سن سه سالگی شروع شود، نتایج بهتری در درمان مشهود خواهد بود.

وی در خصوص غربالگری اضطراب گفت: در مهدهای کودک به صورت داوطلبانه تست غربالگری اضطراب انجام می شود که در صورت مشاهده هرگونه نشانه‌ای از این اختلال مراحل بعدی پیگیری برای کودک انجام می‌شود، نتایج این غربالگری در سال‌های گذشته حاکی از وجود نشانه‌های اختلال اضطرابی در ۴۲ درصد کودکان بوده است.

معاون اجتماعی بهزیستی استان در خصوص ارزیابی آگاهی‌های عمومی جامعه نسبت به اختلالات روانپزشکی اظهار کرد: در سال‌های اخیر با تلاش متخصصان و رسانه‌ها نگرش مردم نسبت به اختلالات روانی رو به رشد بوده، تابوی این نوع اختلالات شکسته  که این امر در کنترل و ساماندهی اختلالات روانپزشکی تاثیر بسزایی دارد.

کد خبر 351885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.