راهکارهای پیشگیری از سنگ کلیه کدامند؟

متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: بیماران مبتلا به سنگ کلیه باید از خوردن فست فود پرهیز کنند.

سیدمرتضی صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه یکی از بیماری‌های شایع کلیه بروز سنگ کلیه است، اظهار کرد: این بیماری به دنبال انباشته شدن موادمعدنی و نمک‌ها ایجاد می‌شود.

وی تیره شدن رنگ ادرار را از نشانه‌های  ابتلا به سنگ کلیه اعلام کرد و گفت: مصرف زیاد مایعات می‌تواند از انبوه شدن مواد معدنی و نمک‌ها جلوگیری کند.

این متخصص تغذیه و ورژیم درمانی با بیان اینکه به منظور پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه باید از مصرف نمک و غذاهای شور پرهیز کرد، افزود: مصرف بیش از اندازه سدیم و نمک باعث کم آبی بدن می‌شود. در گروه بزرگسالان مصرف نمک باید به شدت کاهش یابد.

وی با بیان اینکه بیماران مبتلا به سنگ کلیه باید از مصرف غذاهای دودی، آماده، فست‌فودها، چیپس، نودلیت و در مجموع از غذاهای نیم‌پز پرهیز کنند، ادامه داد: این غذاها حاوی مقادیر بالای سدیم بی‌کربنات، فسفات بی‌سدیم، گلوتامات مونوسدیم،  بکین پودر،  نیتریت‌ها و نیتریت سدیم است و باید در مصرف این مواد غذایی دقت لازم را به کار ببریم.

صفوی با اشاره به اینکه کنترل وزن در پیشگیری از سنگ کلیه بسیار موثر است، افزود: علاوه بر کاهش وزن پرهیز از مصرف غذاهای شور، آجیل‌های شور، کلم زیتون‌شور، ترشی‌ها و سس‌های قرمز که حاوی نمک زیای هستند، برای پیشگیری از بروز سنگ کلیه توصیه می‌شود.

وی پرهیز از مصرف غذاهای حاوی کلسیم اگزالات را برای پیشگیری از سنگ کلیه موثر دانست و افزود: اگزالات رایج‌ترین نوع سنگ کلیه است. آب پرتقال، سس سویا، ماهی کنسرو شده، آب گریپ فروت، سیب زمینی، سویا، دانه های بادام زمینی و بادام هندی، شکلات، ریواس، مار چوبه، کرفس، اسفناج، چای و غلات کامل و جعفری سرشار از اگزالات هستند و افراد مبتلا باید از مصرف این غذاها پرهیز کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی کم کردن مصرف کافئین در  پیشگیری از سنگ کلیه را موثر دانست و گفت: کافئین سرعت متابولیسم را بالا برده و موجب کم آبی بدن می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین اشخاصی که مصرف قهوه بالایی دارند آب بدنشان از بین  رفته و زمینه ایجاد سنگ کلیه در بدن آنها وجود دارد.

صفوی تصریح کرد: ۶۰ درصد افرادی که دارای سنگ کلیه هستند، اسید سیتریک پایینی دارند، منابع اسید سیتریک لیمو و آبلیموی بدون شیرینی، آب پرتقال، و آب انبه است که برای پیشگیری از سنگ کلیه کنترل مصرف مواد غذایی حاوی اسید کمک کننده است.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی با مصرف ویتامین ب ۶، روغن ماهی،  پتاسیم، سیترات سدیم در غذاها، موز، انبه، سویا و آب آووکادو بالا می‌رود و مصرف این موادغذایی از بروز سنگ کلیه در بین اشخاص پیشگیری می کند.

کد خبر 351883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.