حیثیت اروپا ایجاب می‌کند در مقابل آمریکا مقاومت کند

رییس شورای راهبردی روابط خارجی با تشریح علت اصلی تداوم بحران یمن و سوریه تصریح کرد: علت ادامه بحران یمن، بازگذاشتن دست عربستان و امارات از سوی آمریکا برای ادامه بمباران‌ها و عدم اراده سیاسی برای حل این بحران است.

به گزارش ایمنا،  سیدکمال خرازی در دیدار هیئتی از بنیاد آلمانی برگهوف به موضوع سوریه پرداخت و گفت: روند آستانه در کاهش بحران سوریه موثر بوده است و همه باید از این روند و مذاکرات حمایت کنند. حمایت آمریکا و برخی کشورهای غربی و عرب منطقه از گروه‌های تروریستی در سوریه و سکوت اروپا از این وضع، عامل اصلی بحران در سوریه بوده است.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: آمریکا و عربستان سعودی از گروه‌های تروریستی در سوریه حمایت می‌کنند و این حمایت بایستی متوقف شود. همکاری نظامی ایران با دولت سوریه، کاملا مشروع و حضور ما در سوریه به درخواست دولت قانونی این کشور بوده است.

وی با بیان اینکه «در شرایط کنونی همه کشورها بایستی از ابتکارات سیاسی برای حل بحران سوریه حمایت کنند»، افزود: جمهوری اسلامی ایران همکاری و تلاش خود را برای حل سیاسی بحران سوریه ادامه خواهد داد.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید بر اینکه «جمهوری اسلامی ایران همواره در جهت ثبات منطقه تلاش کرده است»، درباره توافق هسته‌ای هم گفت: حیثیت اروپا ایجاب می‌کند که در مقابل فشارهای آمریکا در قضیه برجام مقاومت کند.

دیگر نباید روی رفتن آقای اسد صحبت کرد

در ادامه گفت‌وگوها، اولیور ویلز، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای بنیاد برگهوف نیز تصریح کرد: وضعیت یمن بسیار پیچیده است و دیدگاه‌های مختلفی در این خصوص وجود دارد، با این حال چشم‌انداز مناسبی برای صلح در یمن وجود ندارد و کم‌کاری از سوی کشورهای غربی باعث شده طرف‌های درگیر، مذاکرات را جدی نگیرند.

وی همچنین درباره سوریه اظهار امیدواری کرد که با توجه به اینکه دولت سوریه موفقیت‌هایی در بخش نظامی به دست آورده، شرایطی فراهم شود که مذاکرات جدی‌تری صورت پذیرد. دیگر نباید روی رفتن آقای اسد صحبت کرد، بلکه محور گفت‌وگوها باید درباره سوریه و مردم سوریه باشد.

بنیاد برگهوف، موسسه‌ای خصوصی و باسابقه در آلمان است که در زمینه صلح و حل بحران و اختلافات فعالیت دارد. این بنیاد به صورت عملیاتی (و نه پژوهشی) در بحران یمن و سوریه فعال است و با طرف‌های محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگوی مستقیم دارد و به طرف‌های درگیر مشاوره می‌دهد. این بنیاد، هدف خود را کاهش تخاصم اعلام کرده است.

منبع:ایسنا

کد خبر 351878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.