۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
یکه‌تازان قانون گریز

خودرو، کارخانه‌ها و آلاینده‎های ناشی صنایع، موتورسیکلت و در نهایت «ما» همه آن‌چیزی است که باعث شده هر سال سخت‌تر و طاقت فرساتر از سال قبل در شهر نفس بکشیم.

به گزارش ایمنا، موتورسیکلت‌ها از اصلی‌ترین عوامل آلایندگی کلان‌شهرهایی همچون اصفهان است که آزادانه در معابر و کوچه پس کوچه‌های شهر می‌چرخند، دود غلیظی از اگزوز آن خارج می‌شود، اما راکبان آن بی تفاوت در خیابان‌ها می‌تازند، گاهی پلیس با اجرای طرح‌های مقطعی اقدام به توقیف موتورسیکلت‌ها بر سر چهارراه‌ها و میادین شهری می‌کند، اما تجربه ثابت کرده این اقدام، بازدارنده و تاثیرگذار نبوده است.

در حالی‌که این وسیله به صورت لجام گسیخته و بدون هیچ محدودیتی در شهر تردد می‌کند و روز به روز هم بر تعداد آنها افزوده میشود، قانون الزامی بودن معاینه فنی در مورد این وسایل نقلیه اجرایی نمی‌شود. این در حالی است که این روزها این وسیله نقلیه در شهر به عنوان یک وانت برای جابه جایی بار و یا یک تاکسی برای خانواده استفاده می‌شود.

یک کارشناس حمل و نقل نیز معتقد است: ضعف‌های قانونی و کاستی‌های فرهنگی ترافیک باعث شده تا امروز موتورسیکلت در کشور به عارضه و بلای جان و سلامت مردم و محیط زیست تبدیل شود، اما به دلیل اینکه این وسیله نقلیه فضای بسیار کمی اشغال می‌کند و می‌تواند بسیار مقرون به صرفه در ترافیک  مردم را در شهر جابه جا کند، مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است.

غلامرضا شیران با بیان اینکه در سایر کشورهایی که شرایط جمعیت و سطح درآمدی مردم آنها همچون کشور ما متوسط رو به پایین است، موتورسیکلت نقش مهم‌تری در زندگی برای جابه جایی مردم دارد، اضافه می‌کند: جالب اینجاست که در کشور ما در تأمین زیرساخت‌ها، قوانین و اعمال به آن، سوبسیدها و به طور کلی برنامه‌ها و طرح هایی که مد نظر بوده، بیشتر، خودروهای شخصی در اولویت قرار داشته و طی سال‌های اخیر بخشی از حمل و نقل همگانی را نیز در بر گرفته است.

این کارشناس حمل و نقل خاطرنشان می‌کند: اینکه ضعف قانون در مورد موتورسیکلت و مشکلات ایمنی مربوط به آن گریبان‌گیر جامعه شده به این دلیل است که سیستم مقرراتی، حکومتی و دولتی، تحت عنوان اینکه موتورسواران، قشر ضعیف هستند، لجام گسیخته موضوع موتورسیکلت را رها کرده‌اند، در حالی که باید به قشر ضعیف بیشتر توجه کرده و تمهیداتی برای افزایش ایمنی و رفع مشکلات زیست محیطی و آلایندگی اندیشید.

وی با ابراز نگرانی از اینکه روزانه تعداد زیادی از موتورسواران در تصادفات رانندگی کشته می‌شوند یا موجبات تصادف دیگران را فراهم می‌کنند، اظهار می‌کند: طبق تحقیق‌های انجام شده موتورسیکلت‌ها، هیدروکربن‌های سوخته و نسوخته‌ای مثل سولفور، هیدروکربن و ... تولید می‌کند که می‌تواند منجر به  آلاینده‌های ثانویه خطرناک شود.

شیران تصریح می‌کند: در جامعه متأسفانه به دلیل ضعف در اجرای قانون هر فردی به خود اجازه می‌دهد هنگام استفاده از موتورسیکلت قوانین را زیرپا بگذارد، وارد پیاده‌روها و حتی بزرگراه‌ها شود، چراغ قرمز چهارراه‌ها را نادیده بگیرد و ...، این تخلفات در حالی اتفاق می‌افتد که موتورسواران نیز زیرساخت‌های خود را نیاز دارند، اما زمانی متوجه شدیم که موتورسیکلت برای ایمنی و محیط زیست به لحاظ صدا و هوا، موضوعات روحی و روانی حتی موضوعات امنیتی به جهت استفاده برای سرقت و انجام مزاحمت‌های گوناگون، یک معضل است که شهر به پارکینگ موتورسوران تبدیل شده بود.

وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته موتورسیکلت آرامش می‌آورد، مقررات دارد، نحوه عبور آن از خیابان مشخص و تابع مقررات است، می‌گوید: ما نتوانستیم مثل بسیاری از موضوعات دیگر با استفاده از قانون مشکلات مربوط به موتورسیکلت‌ها را رفع کنیم، البته در حال حاضر شهرداری تهران وارد گود شده و موتورسیکلت‌های برقی را به خوبی معرفی و موضوع شتاب موتورسیکلت‌های برقی که مورد توجه موتورسواران است را تقویت کرد، همچنین برای وارد کننده و استفاده‌کننده موتورسیکلت‌های برقی سوبسید در نظر گرفته است؛ در تهران مقرر شده ابتدا ناوگان شهری و مدنی یعنی ناوگان موتورسیکلت‌های پلیس و شهرداری تهران نسبت به خرید موتورسیکلت‌های برقی اقدام کنند تا مردم نیز با الگوگیری از این اقدام از مزایای این وسیله نقلیه بهره‌مند شوند.

این کارشناس حمل و نقل ادامه می‌دهد: باید همانطور که اجازه دادیم کارخانه ها خیابان‌های ما را ناامن، مردم را عاصی و فوج فوج موتورسیکلت وارد معابر شهری کنند، با مدیریت شهری و استانی زمینه ورود موتورسیکلت‌های برقی را فراهم کرد.

شیران با بیان اینکه ابراز گلایه مردم به لحاظ مشکلات مالی در خرید موتورسیکلت‌های برقی یکی از مشکلات قانونی است که باید رفع شود، تصریح می‌کند: دو سال پلیس راهور تاکید کرد که موتورسیکلت‌های بنزینی و روغن سوز را در شهرها شمارهگذاری نخواهد کرد، معتقدم اگر این اقدام مجدانه اجرایی و تسهیلات ویژهای برای خرید موتورسیکلت‌های برقی فراهم شود، مسیر هموارتری برای رفع آلایندگی موتورسیلکت‌ها در پیش خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه مردم برای سلامتی خود و محافظت از محیط زیست شهری باید بپذیرند که موتورسیکلت‌های بنزینی برای خودشان و محیط زیست ضرر دارد، تاکید می‌کند: مسئولان نیز باید با اشاعه فرهنگ، تبلیغات و ایجاد کمپین صحیح از مردم بخواهد در خرید موتورهای برقی همکاری کرده و البته کارخانهها را تشویق کنند تا موتورسیکلت برقی تولید و روانه بازار کنند، همچنین پلیس راهنمایی و رانندگی باید گلوگاه را محکم کنترل کند تا این بلای جان مردم و مهمترین عامل ایجاد سروصداهای زیاد در کوچه و پس کوچه های شهر، لایی کشیدن لابه لای خودروها، به زمین خوردن و جراحات سنگین جای خود را به وسایل تردد ایمن دهد.

این کارشناس حمل و نقل می‌گوید: فراموش نکنیم تا زمانی که مدیران درست فکر نکنند و از تجارب مدیران شهری دنیا استفاده نکنند، موتورسیکلت این ابزار خوب، برای کشور و مردم ما همچنان به عنوان یک ابزار بسیار مضر باقی خواهد ماند.

تسهیلات قرض‌الحسنه برای خرید موتورسیکلت‌های برقی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به آلایندگی موتورسیکلت‌ها می‌گوید: یک موتورسیکلت معمولی درکنار آلودگی صوتی و دیگر مزاحمت‌هایی که دارد، شش تا هفت برابر خودروی معمولی برای هوا آلایندگی زیست محیطی ایجاد می‌کند که عدد قابل توجهی است. اکنون حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در استان اصفهان تردد می‌کند که بیش از ۳۰ درصد آلودگی هوا و ۴۹ درصد آلودگی صوتی را شامل می‌شود.

علیرضا صلواتی با بیان اینکه باید موتورسیکلت‌های برقی، جایگزین موتورسیکلت‌های بنزینی شود و اصفهان برنامه ویژه‌ای در این رابطه خواهد داشت، ادامه می‌دهد: قرار است برای تشویق دارندگان موتورسیکلت‌های بنزینی تسهیلات ویژه‌ای فراهم شود، تمام بهای موتورسیکلت برقی به صورت تسهیلات قرض الحسنه در اختیار شهروندان قرار گیرد و مدل‌های مختلف با قیمت مختلف عرضه شود تا جذابیت لازم را داشته باشد.

وی تاکید می‌کند: موتورسیکلت‌ها به دلیل ساختار فناوری قدیمی، مصرف بالای سوخت و احتراق نامناسب، نقش قابل توجهی در آلودگی هوا دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه در آینده محدودیت ترافیکی و ممنوعیت ورود برای موتورسیکلت‌های بنزینی به محدوده مرکزی و تاریخی شهر ایجاد می‌شود، می‌گوید: مطالعات اجرای این طرح انجام شده و پس از آنکه به سطح مناسبی از تعداد موتورسیکلت های برقی در سطح شهر رسیدیم، می‌توانیم برای تردد موتورسیکلت‌های معمولی در محدوده مرکزی و تاریخی شهر محدودیت ایجاد کنیم؛ در آینده نه چندان دور می‌توان این اتفاق مهم را محقق کرد به شرط آن‌که بتوانیم زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل را ایجاد کنیم تا مشکلی برای شهروندان ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه دو مرکز معاینه فنی خودرو موجود در شهر اصفهان به تجهیزات معاینه فنی موتورسیکلت مجهز خواهند شد، عنوان می‌کند: اصفهان نخستین شهری است که در بحث معاینه فنی موتورسیکلت وارد می‌شود و در این معاینات بحث آلودگی صوتی و هوایی موتورسیکلت‌ها بررسی خواهد شد؛ این مراکز در داخل شهر اصفهان راه‌اندازی می‌شود تا امکان دسترسی موتورسیکلت‌سواران آسان‌تر باشد.

توقیف موتورهای دودزا در شهر

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان نیز به ایمنا می‌گوید: استانداری و شهرداری اصفهان به صورت جدی پیگیر ارایه تسهیلات ویژه برای عرضه موتورسیکلت‌های برقی به شهروندان هستند، البته در این راستا باید یارانه دولتی تخصیص یابد.

سرهنگ رضا رضایی در خصوص تردد موتورسیکلت‌های دودزا در شهر اظهار می‌کند: با توجه به اینکه در حال حاضر مرکزی برای معاینه فنی موتورسیکلت‌ها پیش‌بینی نشده است، موتورسیکلت‌های دودزا طبق قانون توقیف می‌شود، زیرا جریمه کردن آن‌ فایده‌ای نخواهد داشت.

به گزارش ایمنا، پایان موتورسیکلت‌های کاربراتوری، داشتن هوای پاک، خداحافظی با ترافیک، اسقاط خودروهای فرسوده و آلاینده و در نهایت تغییر رفتار مردم در راستای کاهش آلودگی هوا تمام آن چیزی است که این روزها آرزوی شهروندان ساکن کلان‌شهرهایی همچون اصفهان است تا شاید با تدابیر ضربتی یا دوراندیشانه مسئولان، بتوانند به حیات خود در این شهرها امیدوار باشند، موضوعی که تاکنون در مسیر عملیاتی شدن و تحقق آن گام اساسی برداشته نشده است.

گزارش از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس شهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 351856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک شهروند FR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    2 1
    موتوری ها مثل مورد و ملخ تو خیابون ها، پارکها، پیاده روها، بزرگراه ها خلاصه همه جا دیده میشن، هیچ محدودیتی براشون وجود نداره، حتی بارها دیدم دو نفری موتور را از روی زمین برداشته تا از موانع ورود به پارک هم عبور کنند و نگذارند مردم از دستشان آرامش داشته باشند، تو رو خدا فکری به حال این وضعیت بکنید.
  • علی هستم از ملک شهر IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    1 1
    گزارش خوبی بود، به نطرم برای جای پارک موتورسیکلت های شهر هم یک اطلاع رسانی انجام بشه خوبه. چون حالا می بینیم که همه جا موتور گذاشتند حتی در ورودی مغازه ها و لوله گاز خانه ها....
  • یک شهروند GB ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    0 1
    سلام. ممنون از گزارش خوبتان ولی چشمم آب نمی خوره که بشه برای قانونمندکردن موتوری ها کاری کرد، چون سالهاست رهاشون کردیم!!
  • حمید IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    1 0
    برداشت من از تمام این متن این بود که دوباره یکی افتاده تو کار تولید یا واردات موتور برقی و دوباره به جون موتوریها افتادن
  • سعید IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    1 0
    متاسفانه در عمل هیچ اتفاقی نمی افته. باید زیرساخت های حمل و نقل شهری را گسترش داد و گسترش محدوده پیاده راه ها در اولویت قرار داد. دوره پل سازی و خیابان کشی در شهرهای شهروند محور منسوخ شده.