اجرای طرح رهگیری دخانیات از ۲ ماه دیگر

با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طرحی مانند رجیستری موبایل در حال تدوین است که تمام این محصولات از کارخانه تا مصرف کننده نهایی، کنترل خواهد شد و جلوی هرگونه گرانفروشی و سوء استفاده را خواهد گرفت.

به گزارش ایمنا، عطا الله معروف‌خانی، رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت مرکز دخانیات در خصوص طرح رهگیری محصولات دخانی کشور گفت:با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طرحی مانند رجیستری موبایل در حال تدوین است که تمام این محصولات از کارخانه تا مصرف کننده نهایی، کنترل خواهد شد و جلوی هرگونه گرانفروشی و سوء استفاده را خواهد گرفت.

وی افزود: با توجه به حجم مصرف این مواد در کشور همزمان با افزایش قیمت ارز، بازار دخانیات کشور نیز با هجوم دلال ها مواجه شد که سعی دارند با کنترل بازار قیمت‌ها را افزایش دهند که از ۲ ما آینده با اجرای این طرح عملا امکان این تخلف از بین خواهد رفت ضمن آنکه اکنون نیز سازمان حمایت از مصرف کنندگان و سایر ارگان‌های نظارتی با رصد بازار با این افراد برخورد می‌کند.

رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت مرکز دخانیات ادامه داد: با توجه به شرکت‌های فعال در این حوزه و اشباع بازار فعلا هیچ‌گونه مجوزی برای سرمایه‌گذاری به صورت مستقیم یا همکاری با شرکت خارجی صادر نخواهد شد این درحالیست که اکنون ۷ شرکت به صورت جوینت ونچر فعالیت می‌کنند.

معروفخانی در خصوص افزایش قیمت محصولات دخانی گفت: با توجه به افزایش قیمت ارز و بالا رفتن سایر اقلام  در این حوزه نیز شاهد گران شدن دخانیات بودیم به خصوص در بخش سیگار که ۷۰ تا ۸۰ درصد مواد اولیه آن وارداتی است از سوی دیگر با وقفه پیش آمده در حوزه واردات اکنون کارخانه‌های سیگار سازی با حداقل ظرفیت مشغول به کار هستند و همین کاهش عرضه سبب افزایش قیمت شده است که با تمهیداتی که وزارت صمت در نظر گرفته این مشکل به زودی رفع خواهد شد.

وی ادامه داد: ما به همه شرکت‌های تولید کننده محصولات دخانی اعلام کردیم که بدون هماهنگی با وزارتخانه اجازه افزایش قیمت ندارند و در صورت مشاهده با آنها برخورد خواهد شد.

معروفخانی در خصوص صادرات و واردات این محصول گفت: به دلیل عدم صرفه اقتصادی قاچاق این محصولات به میزان زیادی کاهش یافته اما در حوزه صادرات در مجموع شاهد رشد ۴۳۲ درصدی بودیم که به تفکیک تنباکوی سنتی ۱۶ درصد،تنباکو معسل(میوه ای)۱۰۵ درصد و در بخش توتون ۵۲ درصد کاهش داشتیم که علت آن بالا رفتن مصرف داخلی است در بخش واردات رسمی نیز کاهش زیادی داشتیم.

وی افزود: در بخش سیگار ۱۸ شرکت فعال هستند که ۹ هزار نفر به طور مستقیم اشتغال زایی داشته و در بخش تنباکو نیز ۲۲ شرکت فعال هستند که ۳ هزار نفر به صورت مستقیم کار می کنند ضمن آنکه نسبت به سال گذشته واردات تنباکو معسل ما ۵۶ درصد کاهش داشته است.

رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت مرکز دخانیات ادامه داد: در چهار ماه امسال ۱۵۰ میلیون نخ صادرات سیگار داشتیم که نسبت به سال گذشته در همین موقع از سال ۱۰ درصد افزایش داشته است. عمده بازارهای صادراتی ما عراق، افغانستان و روسیه است.

منبع: ایلنا

کد خبر 351854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.