اجرای طرح ذخیره‌سازی سرما برای نخستین‌بار در کشور

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق اصفهان گفت: با اجرای طرح طرح تحقیقاتی در زمینه ذخیره‌سازی سرما توسط شرکت توزیع برق اصفهان، آب صفر درجه در مخازن نگهداری و در مواقع ظهر در سیستم‌های سرمایشی نیروگاه‌ها استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد مهدی عسگری در حاشیه نشست مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شرکت توزیع برق اصفهان یکی از برترین شرکت‌ها در حوزه فرهنگی است، اظهار کرد: پایگاه "خانه فرهنگ مدیریت مصرف برق" که در حال تبدیل به فرهنگسرای انرژی است از سال ۹۰ در زمینه فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف برق فعالیت دارد.

انجام فعالیت‌های فرهنگی مشترک با ارگان‌های مرتبط

وی با اشاره به آموزش ۴۰ هزار دانش‌آموز از ۱۲۰ مدرسه ابتدایی در اصفهان در زمینه مدیریت مصرف برق در سال گذشته، ادامه داد: از ابتدای تیرماه امسال تا کنون در ۵۰ فرهنگ‌سرای شهرداری اصفهان دوره‌های آموزش مدیریت مصرف برق در حال برگزاری است و هر فردی که برای حضور در دوره‌های آموزش هنری به این فرهنگسراها مراجعه کرده است ۲۰ دقیقه نیز تحت آموزش رایگان مدیریت مصرف برق قرار گرفته است.

عسگری با بیان اینکه امسال برای نخستین‌بار حدود ۱۳۰۰ تابلوی مدیریت مصرف برق از ۱۵ تیرماه در ایستگاه‌های اتوبوس سطح شهر نصب شده است و به شهروندان از این طریق نیز اطلاع‌رسانی و آموزش داده شده، افزود: علاوه بر برنامه «ب مثل برق» که چندین سال است در تلویزیون و رادیو چند روز در هفته در حال پخش است، برنامه‌های متنوع دیگر نیز در زمینه آموزش شهروندان برای مدیریت مصرف برق روی آنتن می‌رود.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق اصفهان تصریح کرد: سعی داریم با دستگاه‌های مرتبط در زمینه انرژی از جمله آب، برق، گاز، نفت و محیط زیست همگام پیش رویم و با تفاهم‌نامه‌هایی که با شهرداری اصفهان، صدا و سیما و مراکز اطلاع‌رسانی خواهیم داشت بتوانیم آموزش هماهنگی را از ابتدای سال تحصیلی برای مدارس داشته باشیم.

وی با اشاره به وجود حدود ۱۲ هزار مشترک دیماندی در سطح شهر اصفهان، خاطرنشان کرد: مشترکین دیماندی اگر در طول فصل تابستان با شرکت توزیع برق همکاری داشته باشند پاداش‌های ریالی را از سوی شرکت به آن‌ها پرداخت خواهیم کرد. در مراجعات حضوری و تماس‌های تلفنی از همه این مشترکین دعوت به عمل آمده تا در طرح‌های مدیریت مصرف و مدیریت بار شرکت کنند که تا الان حدود سه هزار از این مشترکین با شرکت توزیع برق اصفهان تفاهم‌نامه امضا کرده‌اند و در نتیجه همکاری مشترکین دیماندی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ مگاوات مدیریت کاهش بار در تابستان داشتیم و اگر این همکاری‌ها وجود نداشت قطعاً میزان خاموشی‌ها در تابستان دو برابر بود و حتی امکان داشت تعداد روزهای خاموشی نیز افزایش پیدا کند و در صورتی که همکاری‌ها افزایش و ادامه‌دار باشد سال آینده خاموشی نخواهیم داشت.

عسگری گفت: در برخی از صنایع به خصوص صنایع لبنی سیستم ذخیره‌ساز انرژی وجود دارد که درواقع ذخیره‌ساز سرما است و آب صفر درجه را ذخیره و در مواقع لزوم استفاده می‌کند. سال گذشته طرح تحقیقاتی در زمینه ذخیره‌سازی سرما توسط شرکت توزیع برق اصفهان برای نخستین‌بار در کشور به انجام رسید و به زودی وارد فاز اجرایی می‌شود. در این سیستم آب صفر درجه را در مخازن نگهداری می‌کند و در مواقع لزوم در سیستم‌های سرمایشی نیروگاه‌ها استفاده می‌شود.

الگوبرداری از سامانه سمیع و بصیر برای کل کشور

همچنین معاون خدمات مشترکین شرکت توزیع برق اصفهان با بیان اینکه با توجه به استراتژی مدنظر، ۱۰۰ درصد درخواست‌های مشترکین و خدمات شرکت توزیع برق اصفهان غیرحضوری است، اظهار کرد: در یک‌سال اخیر حدود ۲۴۳ هزار تماس تلفنی با سامانه سمیع شرکت توزیع برق اصفهان داشته‌ایم که از این تعداد ۱۵۶ هزار تماس مشاوره بوده است و ۸۷ هزار تماس ثبت شده داشتیم که ۹۹ درصد درخواست‌های مشترکین غیرحضوری بوده است. با این اقدام از ۴۱۲ هزار تردد شهری را حذف و از مصرف ۸۲۴ هزار لیتر بنزین جلوگیری شده است و ۸ میلیارد تومان ذخیره ریالی داشته‌ایم.

مهرداد جنتیان با اشاره به فعالیت پنج ساله سامانه سمیع از ساعت ۷ صبح تا ۲۱، گفت: این سامانه بسیار موفق عمل کرده است و الگویی برای کل کشور شده است و قرار است سامانه سمیع و بصیر در تمامی استان‌ها فعال شود. معتقد هستیم مردم نباید در سیستم‌های اداری سرگردان باشند و ما به‌عنوان مسئول باید پیگیر کار مردم باشیم.

وی با بیان اینکه نقش سامانه بصیر نظارت بر روند فعالیت و درخواست‌های مردمی از طریق سامانه سمیع است، تصریح کرد: سامانه بصیر تمام مسائل و درخواست مردمی را پیگیری‌های و بر روند فعالیت نظارت سیستمی و میدانی داشته و مشکل مردم را حل و فصل خواهد کرد و در تمامی مراحل با شهروندان از طریق پیامک در ارتباط است و نظرسنجی می‌کنند. در اصل مردم را ناظر فعالیت خود قرار داده‌ایم حتی اگر انتقاد یا پیشنهادی داشته باشند.

معاون خدمات مشترکین شرکت توزیع برق اصفهان خاطرنشان کرد: مدارک همه یک میلیون و ۱۵۰ هزار مشترک ما به صورت الکترونیکی بایگانی شده است و مکان‌های بایگانی شرکت آزادسازی و در اختیار سیستم‌های اداری قرار گرفته است. همچنین حدود یک میلیون و ۸۰ هزار برگ کاغذ را از سیستم اداری حذف و هیچ بخشی درخواست فرم و درخواست بازدید محل نداریم و همه درخواست‌ها به صورت مکانیزه در سیستم جامع و تبلت بارگیری می‌شود و با این حساب از قطع ۱۰۰ اصل درخت جلوگیری شده است.

جنتیان با اشاره به اینکه ما به وقت مردم احترام می‌گذاریم، اظهار کرد: بازدیدهای محلی، نصب و انجام خدمات را به صورت پیامک و از پیش تعیین شده به اطلاع مشترکین می‌رسانیم و طبق برنامه زمانبندی عمل می‌کنیم. برای نخستین‌بار در کشور سیستم  آنی را راه‌اندازی و با بانک‌ها تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم تا بلافاصله پس از پرداخت هزینه خدمات در فاصله ۱۵ تا ۳۰ دقیقه به اطلاع ما می‌رسد که این عدد در کل کشور پس از ۲۴ یا ۴۸ ساعت است و خدمات با تأخیری یک تا دو روزه به مشترکین ارائه می‌شود.

وی در مورد وصول مطالبت شرکت توزیع برق اصفهان، گفت: با توجه به رقم ۵۵۰ میلیارد تومان فروش و در مقابل ۵۴۷ میلیارد تومان وصول، حدود ۹۷ درصد وصول فروش جاری داشته‌ایم و مقام چهارم را در کشور کسب کردیم. در زمینه وصول مطالبات ۹۱ درصد وصول داشته‌ایم و رتبه نخست را در کشور در این زمینه به خود اختصاص داده‌ایم.

کاهش زمان خاموشی مشترکین در افق ۱۴۰۴

در ادامه این نشست مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت‌های برق شرکت توزیع برق اصفهان با اشاره به شاخص‌های تعریف شده از سال ۹۳ در این شرکت که باید در پایان هر سال به آن‌ها دست یابد، اظهار کرد: شاخص زمان خاموشی هر یک از مشترکین در پایان سال ۹۳، ۸۵۰ دقیقه، در پایان سال ۹۶ و با اقدامات صورت گرفته،۲۲۰ دقیقه بوده است و باید در افق ۱۴۰۴ به ۳۰ دقیقه برسد.

مهرداد فرجی ادامه داد: با ارتقای سیستم مرکز کنتاک سنتر، مشترکین در زمان قطع برق خود یا بروز حادثه در شهر به ما اطلاع‌رسانی می‌کنند. ارتقای این مرکز  بستری را فراهم کرده است تا مشترکین بتوانند به راحتی با این مرکز تماس گرفته و مشکلات خود را بازگو کنند.

وی با بیان اینکه استفاده از دیزل ژنراتور در مواقعی که ناچار به قطع برق هستیم، ادامه داد: برای این منظور ۹ دستگاه خریداری شده است تا در مکان‌هایی که نیاز به خاموشی است مشترکین بتوانند از طریق دیزل برق را دریافت کنند.

استقبال خوب مشترکین از خرید نیروگاه‌های خورشیدی

هم چنین مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان اشاره اینکه به رشد بار سنواتی در کشور بیش از ۵ درصد است، اظهار کرد: رشد بار مصرف در اصفهان در زمان پیک‌بار در نیمه ابتدایی امسال به‌خصوص در سه ماهه تابستان و خرداد و مردادماه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲.۵ درصد بوده است.

سارا صالحی ادامه داد: به واسطه طرح‌های مدیریت مصرف با مشترکین دیماندی، بعد از ماه رمضان ساعت پیک از ۱۳ به ساعت ۱۶ و ۱۷ منقل شد و این نشان می دهد رشد قابل انتظار در ساعت ۱۳ را با طرح‌های ارائه شده مدیریت و محدود کنیم و اوج بار به ساعاتی که با مشکل کمتری مواجه هستیم، رسید.

وی با تأکید بر تغییر در نوع رفتار و الگوهای مصرف گفت: فاصله پیک بار اصفهان از زمستان تا تابستان ۳۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. اگر این فاصله را محدودتر کنیم، با افزایش دما این رقم مشهودتر خواهد شد. با هر ۵ درصد رشد بیشینه دما تا پله اول ۱۵ درصد رشد بار داریم اگر الگوی مصرف در سیستم‌های سرمایشی تغییر دهیم  شاید بتوانیم تا حدودی این رشد بار را مدیریت کنیم.

صالحی با اشاره به رویکرد توسعه شبکه تولید در اصفهان، تصریح کرد: اوایل شهریورماه سال گذشته یک نیروگاه و یک مولد  داشتیم اما امسال با ورود سرمایه‌گذاران پنج نیروگاه تولید پراکنده، هشت مولد مستقل داریم و ظرفیت هم از یک به ۱۰ افزایش پیدا کرده است. در تمامی ساعات پیک‌بار همه نیروگاه‌ها فعال بوده و توانستیم از این پتانسیل برای کمک به تولید در زمان‌های پیک‌بار استفاده کنیم.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با اشاره به احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت تولید ۱۰ مگاوات در جرقویه، اظهار کرد: رویکرد استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی را در دستور کار داشته‌ایم و تقریباً از سال ۹۴، با ابلاغ قراردادهای خرید تضمینی پیگیر بسترسازی برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی بودیم. طی سه سال گذشته استقبال خوبی از سمت مشترکین در مرحله اول داریم. در حال حاضر ۶۵۰ کیلووات مربوط به ۳۴ سامانه به شبکه متصل‌ هستند.

کد خبر 351848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.