پیرپیران: نگاه‌ها به مصرف انرژی برق تغییر کند

مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان با بیان اینکه باید نگاه‌ها در مصرف انرژی برق تغییر کند، گفت: برق از گران‌بهاترین انرژی‌ها به شمار می‌رود و باید با تغییر در نگاه‌ها از مصرف ذخایر این انرژی در زیرساخت‌های تولید، انتقال و توزیع جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا پیرپیران امروز  _دوشنبه پنجم شهریورماه_ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه چرخه صنعت برق کشور از سه اصل اساسی تولید، انتقال و توزیع تشکیل شده است، اظهار کرد: حدود ۱۷ درصد از تولید برق کشور را نیروگاه‌های برق‌آبی تشکیل می‌دهند اما متأسفانه در سال جاری به دلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی موجود، ۵۰ درصد از ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق‌آبی را از دست دادیم و ۵۰ درصد ظرفیت در دسترس نیز در زمان پیک‌بار امکان ورود و تولید نداشت و تنها در یک محدوده زمانی می‌توانستیم این ظرفیت را وارد چرخه تولید کنیم.

تجربه گرم شدن هوای استان‌های کشور به‌طور همزمان

وی اضافه کرد: همچنین امسال به طور بی‌سابقه و بی‌نظیری دمای هوای کل استان‌های کشور همزمان با یکدیگر گرم شد در حالی که در سال‌های اخیر این اتفاق به طور همزمان در همه استان‌های کشور نمی‌افتاد. امسال استان‌هایی از جمله همدان، کردستان، کرمانشاه و اردبیل گرمای بی‌سابقه‌ای را تجربه کردند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان با بیان اینکه رشد مصرف ایران در سال‌های اخیر بیش از پنج درصد بوده است، افزود: متوسط جهانی رشد مصرف ۲ تا ۲.۵ درصد است. در کشورهایی از جمله ژاپن بعضاً میزان رشد مصرف به دلیل تغییر در نوع سیستم‌های مصرفی عددی منفی است. در یک نگاه منطقی معادل افزایش تعداد مشترکین به چرخه صنعت برق کشور باید بر میزان رشد مصرف افزوده شود در حالی‌که در سال‌های اخیر در ایران حدود سه درصد به تعداد مشترکین اضافه شده است اما در مقابل بیش از پنج درصد رشد مصرف را شاهد بوده‌ایم و همین همخوانی نداشتن اعداد و ارقام با یکدیگر مشکلاتی را به وجود آورده است.

همه هزینه‌ها نباید صرف شبکه تولید شود

پیرپیران با بیان اینکه به منظور تولید یک مگاوات برق در چرخه تولید، انتقال و توزیع قبل از تغییرات قیمت ارز نیاز به پنج میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بود، گفت: در حال حاضر و با تغییراتی که در قیمت ارز شاهد هستیم این مبلغ دو برابر خواهد شد. با احتساب رشد بیش از پنج درصدی مصرف، با قیمت ارز قبلی ۲۰ هزار میلیارد تومان و با قیمت ارز فعلی ۴۰ هزار میلیارد تومان نیازمند سرمایه‌گذاری اولیه هستیم. صنعت برق کشور از محل فروش انشعاب، فروش انرژی و محل درآمد خدمات پس از فروش در مجموع سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد دارد و با این توصیفات منطقی نیست که تمامی هزینه‌ها در شبکه تولید انتقال و توزیع هزینه شود.

کاهش تولید برق نیروگاه‌ها به دلیل کمبود منابع آبی

وی با بیان اینکه برق یکی از گران‌بهاترین انرژی‌ها به‌شمار می‌رود، تصریح کرد: منابع خنک‌کننده بسیاری از نیروگاه‌ها آب است. در نیروگاه تولید برق اسلام‌آباد، ۸۵۰ مگاوات ظرفیت تولید وجود دارد اما در برخی از روزها تنها ۸۰ مگاوات برق تولید شد که این کسری تولید به دلیل نداشتن آب موجود در سیستم خنک‌کننده نیروگاه بود البته با کمک استاندار و مسئولان نسبت به افزایش میزان آب نیروگاه، نهایتاً سقف تولید این نیروگاه اسلام‌آباد به ۴۵۰ مگاوات رسیده است. همچنین نیروگاه فولاد مبارکه ۲۵۰ مگاوات ظرفیت تولید دارد که به دلیل کمبود منابع آبی فقط ۱۵۰ مگاوات تولید برق داشته است و نیروگاه ذوب آهن نیز با ظرفیت ۱۱۰ مگا واتی تولید برق اما به دلیل نداشتن منابع آبی برای چرخش آب متناسب در سیستم خنک‌کننده نیروگاه، تنها ۵۵ مگاوات تولید برق داشته است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان با تأکید بر تغییر نگاه در مصرف انرژی برق، خاطرنشان کرد: اگر این دیدگاه تغییر نکند باید همه ذخایر را صرف زیرساخت‌های تولید، انتقال و توزیع کرد.

پیرپیران اظهار کرد: متوسط درآمد هر کیلو وات ساعت برق در عرصه‌های مختلف کشاورزی، صنعت، خانگی، تجاری و ... ۸۰ تومان است. اگر سوخت را کنار بگذاریم و هزینه‌های جاری را درنظر بگیریم، عدد ۸۰ تومان دو تا ۲.۵ برابر می‌شود که این افزایش قیمت برق فشار زیادی به اقشار مختلف جامعه و عرصه‌های مختلف خواهد آورد و این کار منطقی نخواهد بود.

گران بودن ساخت سیستم‌های ذخیره‌ساز

وی در خصوص ذخیره‌سازی برق، گفت: ذخیره‌سازها بسیار گران‌بها است. در کشور ژاپن به صورت پایلوت ذخیره‌سازهای یک مگاواتی ساخته شده است. ساخت سیستم‌های ذخیره‌ساز انرژی، تکنولوژی آینده دنیا خواهد بود اما در حال حاضر ساخت این ذخیره‌سازها بسیار گران‌بها است و عددی که باید برای ساخت این سیستم‌ها پرداخت شود بعضاً بیشتر از سرمایه‌گذاری در بخش تولید است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان در مورد علت انجام خاموشی‌ها فقط در فصل تابستان، اظهار کرد: اختلاف زمان پیک‌بار نسبت به زمان کم‌باری در ایران حدود ۴۰ درصد است و بعضاً این عدد در برخی از روزهای زمستان به ۵۰ درصد نیز می‌رسد. در اصفهان این اختلاف حدود ۳۵ درصد است و در برخی از استان‌ها مثل خوزستان یا استان‌های شمالی این عدد سه برابر است. دلیل افزایش این عدد در فصل تابستان استفاده از سیستم‌های سرمایشی است. سال گذشته ۲۰ هزار مگاوات برق در سیستم‌های سرمایشی مصرف شده است.

صادرات برق افتخار ملی است

پیرپیران در مورد صادرات برق، گفت: صادرات برق نیازمند شبکه‌ای برای قدرت انتقال اعداد بالا است و کشورهای دریافت‌کننده نیز باید متقابلاً شبکه‌هایی برای دریافت برق انتقالی از ایران را دراختیار داشته باشند. گرچه صادرات برق در مبحث کلان برای ایران افتخار ملی است و هر اندازه صادرات برق بیشتری داشته باشیم درآمد ملی افزایش پیدا خواهد کرد اما قطعاً در توافق‌نامه‌های نوشته شده قرار نیست در زمان‌های پیک‌بار کشور، صادراتی داشته باشیم. در مجموع در فصل تابستان و زمان‌های پیک‌بار، صادرات برق انجام نمی‌شود اما صادرات برق به کشورهای دیگر  افتخار ملی است و باید برای آن سرمایه‌گذاری جدی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه شبکه برق کشور سراسری است و تمام تولیدات برق کشور وارد شبکه برق سراسری می‌شود، افزود: دمای هوا در استان‌های نوار شمالی کشور طی ۲۰ روز گذشته کاهش چشمگیری داشته و بسیار خنک شده است و به همین دلیل میزان مصرف برق کاهش پیدا کرده است و در روزهای اخیر خاموشی در استان‌های کشور اعمال نشده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان با اشاره به فعالیت مرکز دیسپاچینگ ملی تهران در مدیریت فرکانس برق کشور، گفت: اگر میزان فرکانس برق کشور از میزان مجاز پایین‌تر رود، فروپاشی شبکه رخ می‌دهد و در صورت فروپاشی شبکه ملی، ۲۴ ساعت زمان برای برگشت به حالت پایدار نیاز است.

اصفهان نخستین شرکت در تهیه جداول خاموشی در کشور

پیرپیران با بیان اینکه شرکت توزیع برق اصفهان اولین شرکت برق در کشور بود که جداول خاموشی را تهیه و بر روی سایت شرکت توزیع برق شهرستان بارگزاری کرد، ادامه داد: جدول خاموشی‌ها گردشی بود و ساعات خاموشی بین همه مصرف‌کننده‌ها تقسیم شد. به‌غیر از مترو و چندین بیمارستان که از حساسیت بالایی برخوردار هستند، سایر فیدرها در جدول خاموشی‌ها قرار داشتند و متناسب با جدول زمانبندی برق آن‌ها در ساعاتی از روز قطع می‌شد. به غیر از یک روز که میزان مصرف بیش از حد انتظار بود، بقیه خاموشی‌ها دقیقاً طبق روز و ساعت مشخص شده در جدول انجام گرفت و در زمان مقرر نیز برق وصل شد چراکه بر این عقیده بودیم باید بین شرکت توزیع برق و مردم اعتمادسازی اتفاق افتد که خوشبختانه این نکته مثبت در اصفهان عملی شد.

اطلاع‌رسانی خاموشی‌ها به مشترکین

وی اظهار کرد: در سایت شرکت توزیع برق اصفهان نیز اطلاع‌رسانی انجام گرفت که مشترکینی که در سایت ثبت‌نام کنند، ۱۰ دقیقه قبل از انجام خاموشی‌ها به آن‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود تا برنامه‌های خود را طبق زمانبندی خاموشی‌ها تنظیم کنند و این کار باعث شد تا کمترین آسیب‌ها اتفاق افتد چراکه که قطعی برق و خاموشی‌ها آسیب‌هایی را نیز به دنبال دارد. در آینده نیز به غیر از خاموشی‌های ناشی از حوادث که غیرقابل پیش‌بینی است، خاموشی‌های از قبل پیش‌بینی ‌شده را از یک هفته قبل بر روی سایت اطلاع‌رسانی خواهیم کرد البته خاموشی‌های حوادث را نیز پس از وقوع از طریق ارسال پیامک به اطلاع مشترکین خواهیم رساند.

الکترونیکی شدن بیش از ۹۰ درصد خدمات در شرکت توزیع برق اصفهان

 مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان با اشاره به زیرساخت‌های تعریف شده در سال ۹۳، گفت: با فراهم کردن زیرساخت سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، نیروی انسانی، شبکه توزیع و روش‌ها و دستاوردها به سمت الکترونیکی شدن خدمات پیش رفته‌ایم و با توجه به زیرساخت‌های لازم در حال حاضر نیز بیش از ۹۰ درصد از چرخه کار در سازمان به صورت مکانیزه و الکترونیکی انجام می‌شود.

وی با اشاره به چشم‌انداز سازمان که حول هفت محور می‌چرخد، اظهار کرد: در نظر داریم خاموشی‌ها را به زیر ۱۰۰ دقیقه و در چشم‌انداز ۱۴۰۵ به زیر ۳۰ دقیقه برسانیم. غیرحضوری کردن خدمات که در حال حاضر نیز به بالای ۹۰ درصد رسیده است، مدیریت بار که در حال حاضر ۳۵ درصد است و در نظر داریم این عدد را به کمتر از ۱۸ درصد برسانیم. ، تلفات شبکه توزیع که تا پایان سال گذشته در کشور کمتر از ۱۱ درصد بوده است و در اصفهان ۶.۷ درصد بوده را می‌خواهیم به کمتر از ۵ درصد برسانیم همچنین اجرای بیش از ۹۰ درصدی پروژه‌هایی که سالانه متناسب با نیاز مردم و شبکه تعریف می‌شود، به صفر رساندن حوادث و اتفاقات در حوزه نیروی انسانی و تجهیزات  و وصول ۱۰۰ درصدی مطالبات در ازای خدمات ارائه شئه به مردم به صورت سالانه از جمله چشم‌انداز شرکت توزیع برق اصفهان است.

کد خبر 351838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.