کلاه گشاد چین و کره شمالی بر سر ترامپ

یک تحلیلگر روابط بین الملل گفت: درحالی که رییس جمهور آمریکا با تمسخربه روسای جمهور قبلی آمریکا می گفت که آنها نتوانسته اند از پس کره شمالی بر آیند، امروز متوجه شده است که کلاه گشادی سرخودش گذاشته شده است.

علی خرم در مورد تنش اخیر بین آمریکا وکره شمالی که بعد از مذاکرات تاریخی رؤسای جمهور دو کشور رخ داد، به خبرنگار ایمنا گفت: وقتی که دونالد ترامپ باعجله مذاکرات را با کیم جونگ اون شروع کرد عده زیادی به این قضیه خوشبینانه نگاه کردند و آن را پایان درگیری‌های لفظی بین آمریکا و کره شمالی دانستند، اما چنین چیزی امکان نداشت؛ کشوری که دارای موشک‌های قاره پیما است، با یک نشست و برخاست و باچند تحریم آنچه را که بدست آورده از دست بدهد.

وی اظهار کرد: کره شمالی قبلا هم تحریم شده بود و تحریم‌های دولت ترامپ نخستین تحریم‌های این کشور نبود، از این رو تصور رییس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه کره شمالی به خاطر تحریم‌ها تسلیم می‌شود، بسیار غیرمنتظره وغیر منطقی بوده است، چراکه کره شمالی در حدود ۶۰ سال است که در تحریم به سر می برد.

«اون» با مشورت چینی ها روش مذاکره با آمریکا را انتخاب کرد

خرم افزود:کره شمالی مذاکره را فقط برای کم شدن فشارهای ترامپ پذیرفت و البته به نظر می‌رسد کیم جونگ اون با مشورت چینی ها این روش را انتخاب کرده است.

این تحلیگر مسائل آمریکاخاطر نشان کرد: در واقع ترامپ و کیم جونگ اون هر دو به دنبال اجرای یک شوی نمایشی بودند، اما این شو در حال حاضر برای ترامپ تبدیل به یک مصیبت شده است؛ چرا که او به جهان اعلام کرد بالاخره در برابر کره شمالی موفق شده و این را برای جمهوری‌خواهان یک موفقیت می دانست.

وی افزود: اما وقتی مذاکرات این گونه پیشرفت معلوم شد که واقعیت‌ها چیز دیگری است و فرسنگ‌ها با اصل موضوع فاصله دارد. در حال حاضر کره شمالی نه خلع سلاح هسته‌ای و نه خلع سلاح موشکی را آغاز نکرده و این کار را منوط به هزار شرط می داند.

خرم افزود: البته باید گفت روش کیم جونگ اون که با کمک چینی ها انتخاب کرد، بسیار کارساز بوده است؛ چرا که برای کره شمالی شرکت در این نمایش موفقیت آمیز بوده و بعد از آن جهان فکر کرد روابط کره شمالی و آمریکا درست وبه سوی مناسبات مسمالت آمیز پیش می رود.

بعد از مذاکره روسیه و چین، کره شمالی را نجات دادند

وی خاطر نشان کرد: بلافاصله بعد از این دیدار، روسیه و چین نامه ای به شورای امنیت نوشتند  و ادعا کردند که دیگر دلیلی برای تحریم کره شمالی وجود ندارد؛ بنابراین روسیه و چین تحریم‌ها علیه کره شمالی را ادامه ندادند، صادرات و واردات با کره شمالی را از سر گرفتند و این کشور را از حالت مصیبت‌بار نجات دادند.

خرم افزود: بعد از مدتی ترامپ متوجه شد کلاه گشادی سرش گذاشته شده است؛ او که پیش از این بارها روسای جمهور قبلی آمریکا را به تمسخر گرفته بود که نتوانسته اند با کره شمالی به توافق برسند و با این کشور محکم برخورد کنند، زمانی که این شوی تبلیغاتی را با کره شمالی در سنگاپور انجام داد، شروع به تبلیغ کرد، اما بعدها متوجه شد که  این نشست برای خودش هم بیشتر  از یک شوی تبلیغاتی نبوده است.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر این مسأله برای ترامپ تبدیل به یک مصیبت شده، چرا که در انتخابات میان دوره‌ای مجلس نمایندگان، جمهوریخواهان باید بتوانند اکثریت آرا را به دست بیاورند، اما در حال حاضر در موقعیت شکست قراردارند.

بی کفایتی ترامپ در موضوع کره شمالی بیش از پیش مشخص شد

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: به خاطر سیاست ترامپ آمریکا در حال حاضر سر خورده شده و سعی می کند همان تمرینات و رزمایش‌های سابق را با همراهی کره جنوبی تکرار کند تا به کره شمالی گوشزد کند هنوز می‌تواند برایش خطرساز باشد.

وی گفت: در واقع کره شمالی چیزی را از دست نداده است؛ چون آمریکا در گذشته نیز این رزمایش‌ها و مانورها را اجرا می کرده و کره شمالی هنوز هم صاحب سلاح اتمی و موشکی است، اما تحریم‌های قبلی کره شمالی به شکل سابق نیست و بعد از مذاکرات، روسیه و چین آرام آرام به کره شمالی کمک می کنند.

خرم اظهار کرد: در انتخابات میان دوره‌ای و نیز جریان استیضاح ترامپ، کره شمالی یکی از عوامل منفی است و این امر می تواند بر علیه ترامپ به کار گرفته شود، چرا که وقتی وی با آن همه تبلیغ، جار و جنجال و ادعا به جهان اعلام کرد که خطر سلاح هسته‌ای کره شمالی را از سر آمریکا و جهان برداشته است، اما در عمل هنوز هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و هنوز هم همان موانع بر سر جای خود باقیست، این به معنای بی کفایتی ترامپ است که اکنون بیش از پیش مشخص شده است.

ترامپ با کره شمالی به نتیجه می‌رسید فشار بیشتری به ایران وارد می‌کرد

وی در پاسخ به این سوال که خط و نشان‌های آمریکا و کره شمالی چه تاثیری بر ایران و برجام خواهد داشت، گفت: امروز ترامپ نسبت به گذشته بسیار ضعیف تر شده است، اگر  ترامپ با کره شمالی به نتیجه می‌رسید فشار بیشتری به ایران وارد می‌کرد.

خرم افزود: کمک‌های بلاعوض اتحادیه اروپا که به شکل سمبلیک و برای عبور ایران از تحریم ها داده شد، خاری در چشم جان بولتون و ترامپ بود و این مسأله هم  می‌تواند یک عامل منفی برای رییس جمهور آمریکا محسوب شود؛ چرا که در حال حاضر در مذاکرات با کره شمالی شکست خورده و در برابر ایران هم دچار مشکل شده است؛ بنابراین رویکرد فعلی کره شمالی به نفع ایران است و عامل فشاری برای ترامپ محسوب می شود.

کد خبر 351836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.