تئاتر و موسیقی خیابانی در زندگی روزمره مردم تنوع ایجاد می کند

استاد علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان گفت: هنر و هنرمند در صورتی که در یک فضای باز فرهنگی و اجتماعی عمل کنند، می‌توانند در نظام اجتماعی اثرگذار باشند، بنابراین در اینجا مسئولیت سیاستگذاران و مسئولان فرهنگی این است که هنرمندان را آزاد بگذارند و اجازه دهند آنان با تشخیص خودشان فعالیت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وضعیت کنونی معیشت خانواده‌ها در کشور منجر شد تا طی هفته‌های اخیر تعدادی از هنرمندان برای همدردی با وضع معیشتی مردم برنامه‌های هنری خود در سالن های نمایش و اجرای کنسرت را لغو و یا بدون دریافت هزینه اجرا کنند.  سیروان خسروی و همایون شجریان از جمله خوانندگان مشهوری بودند که کنسرت خود را لغو کردند و همچنین منوچهر شهسواری اعلام کرد که برای اولین بار جشن بزرگ خانه سینما بدون مراسم ویژه برگزار خواهد شد.

وحید قاسمی، استاد جامعه شناسی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت این موضوع برای مردم، اظهار کرد: مسائل هنری، به ویژه سینما و موسیقی در ایران، برای گروه‌هایی از مردم بسیار مهم است و لغو این برنامه‌ها، می‌تواند ظلم آشکاری به آنها باشد.

وی سینما و به طور کلی هنر را برای گروه‌هایی که از نظر اقتصادی در طبقه متوسط رو به پایین جامعه قرار می‌گیرند کم اهمیت‌تر دانست و گفت: انسان معمولا زمانی به سراغ هنر که بحث اصلی آن زیبایی است می‌رود که به لحاظ مادی احساس امنیت کند و وقتی که نیازهای مادی انسان تامین باشد، سینما و موسیقی فاخر برای او حائز اهمیت می‌شود.

این جامعه شناس گروه‌هایی از مردم را که علاوه بر تامین نیازهای مادی در سطح معمول، سبک خاصی از زندگی دارند، طبقه متوسط جدید خواند و افزود: به طور کلی گروه‌هایی را که وضعیت شغلی متوسطی دارند و در عین حال از سرمایه فرهنگی بالایی برخوردارند، همچنین تحصیل کرده هستند و معمولا به کتاب خواندن علاقمند هستند، طبقه متوسط جدید می نامند.

وی با اشاره به اینکه سینما، موسیقی و به طور کلی هنر، برای طبقه متوسط جدید نسبت به تمام گروه‌های دیگر جامعه از اهمیت بیشتری برخوردار است، اظهار کرد: می‌توان ۳۰ تا ۴۰ درصد از مردم ایران را در این گروه قرار داد که لغو برنامه‌های هنری حداقل برای آنان حائز اهمیت است.

 قاسمی طبقات بالای جامعه را دارای تنوع زیادی دانست و گفت: برای برخی از گروه‌ها هنر مهم است اما لزوما برای همه آنان نیست.

وی با بیان اینکه حدود یک سوم مردم ایران در طبقات پایین  اقتصادی قرار دارند و علی رغم اینکه با مشکلات مادی دست و پنجه نرم می‌کنند، همچنان دغدغه فرهنگ و هنر دارند، اضافه کرد: نمی‌توان برای زندگی انسان‌ها مرزبندی قطعی ارائه داد اما می‌توان گفت در کدام گروه‌ها توجه به هنر بیشتر و در کدام گروه‌ها کمتر است.

استاد علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان با اشاره به درخواست برخی از خوانندگان برای برگزاری کنسرت خیابانی گفت: تئاتر و موسیقی خیابانی و به طور کلی هنر خیابانی باعث ایجاد تنوع در زندگی روزمره مردم خواهد شد و باید اجازه داد که چنین اتفاقی بیافتد.

وی با بیان اینکه برخی افراد، درخواست برگزاری کنسرت خیابانی را راهی برای جلب توجه می‌دانند، افزود: از ابتدا نباید به این موضوع با دید منفی نگاه کرد. مردم به تدریج تشخیص خواهند داد که انگیزه هر هنرمند از این برنامه‌ها چیست و تصمیم خواهند گرفت که از چنین هنرمندی حمایت کنند یا خیر.

قاسمی با اشاره به مشکلات ساختاری عمیق موجود در جامعه گفت: نارضایتی گروه‌های مختلف اجتماعی زیاد است و با برگزاری کنسرت خیابانی نمی‌توان گشایش‌های زیادی را ایجاد کرد، بنابراین تا وقتی مشکلات بنیادین مردم حل نشود، چنین اقداماتی در مجموع تاثیر محسوسی بر نشاط اجتماعی ندارد اما به هر حال با وجود همان تاثیر بسیار کم، حرکت خوبی خواهد بود.

وی گفت: هنر و هنرمند در صورتی که در یک فضای باز فرهنگی و اجتماعی عمل کنند، می‌توانند در نظام اجتماعی اثرگذار باشند، بنابراین در اینجا مسئولیت سیاستگذاران و مسئولان فرهنگی این است که هنرمندان را آزاد بگذارند و اجازه دهند آنان با تشخیص خودشان فعالیت کنند.

کد خبر 351822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.