ابلاغ نخستین قرارداد برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: نخستین قرارداد برنامه جامع شهر با رویکرد نوین در کلانشهر اصفهان ابلاغ شد.

سیداحمد حسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: از مهمترین نارسایی­‌ها و کاستی­‌های طرح‌­های توسعه شهری ایران و به خصوص کلان‌شهر اصفهان، وکالتی بودن یا نبود مشارکت مستقیم ذی‌نفعان در فرآیند تالیف و تدوین آنها بوده است. بخش عمده این نقص متوجه نبود سازوکار تعریف شده بود که در برنامه جامع جدید این نقص برطرف شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان با مشارکت شورای اسلامی شهر و اداره کل راه و شهرسازی استان در حال تدوین ساز و کار و ساختار شورای راهبری برنامه جامع جدید هستند و خروجی آن به تایید وزارت راه و شهرسازی خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در ساختار جدید نقش نمایندگان سمن­‌ها و سازمان­‌های مردم نهاد، انجمن‌های صنفی و حرفه‌­ای پررنگ تر خواهد شد، اظهارکرد: در این فرآیند به معنای واقعی برنامه­‌ریزی مشارکتی شکل می‌گیرد و برنامه‌­ریزی با مردم و برای مردم انجام می‌پذیرد.

حسینی‌نیا ادامه داد: با ابلاغ قرارداد برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین و انجام آن، صدای کسانی شنیده خواهد شد که در فرایند برنامه­‌ریزی شهری به آنها توجه نشده و نادیده گرفته شده‌­اند.

وی با بیان اینکه از لحاظ روش‌­شناسی تفاوت این برنامه جامع نوین با طرح‌­ها­ی توسعه شهری سنتی در این است که در مرحله اول، «گزارش تشخیص» نوشته می‌شود، گفت: «گزارش تشخیص» بر پایه منظور کردن دیدگاه‌­ها و منافع گروه­‌های ذی‌نفع و ذی‌نفوذ از راه تشکیل جلسات همگانی، مذاکره، استعلام کتبی از سازمان‌­ها و مؤسسات دولتی و نهادهای مردم نهاد، صنفی و حرفه­‌ای است که زیر نظر شورای راهبری و توسط مشاور مادر تنظیم و تدقیق می­‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: این گزارش مبنای تهیه برنامه توسعه شهری است و ورود مفاهیم چشم انداز، اهداف و راهبردهای مرتبط در برنامه از نوآوری‌­های برنامه جدید است.   

کد خبر 351777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.